Jaká může být nastavena min/max frekvence na frekvenčním měniči motoru?

(1/2) > >>

Ladislav Štěpán:
Jaká může být  nastavena min. a max frekvence, při regulaci el.motoru frekvenčním měničem. (3f  4AP 80 - 4, 0,75KW,1380ot/min)

Pavel Rybka:
Řekl bych, že je hodně provázáno - připojená zátěž, motor, měnič. Asi bych si nechal navrhnout měnič k aplikaci, nebo bych se zeptal/nechal si to seřídit od výrobce měniče. Nejde totiž jenom o horní a spodní limity, ale koukal jsem, že měniče umožňují i přeskakovat kmitočty, na nichž by zařízení rezonovalo.

Petr Skipala:
Pokud motor není vybaven přídavným chlazením,tak se bude při nízkých otáčkách přehřívat.Obvy kle se provozuje minimální frekvence 15Hz.Vždy záleží na konkrétní aplikaci(zda se jedná o čerpadlo,ventilátor,pojezd,zdvih,servo atd.)

Martin Kurka:
Vážný pane Štěpáne,
pokud to mechanicky vydrží poháněné zařízení, tak 0-100Hz. Malé čtyřpólové motory mají shodnu mechanickou konstrukci, jako dvoupólové a tak čtyřpól můžete v klidu a konzervativně 2x přetočit - 3000 otáček za minutu.
Samozřejmě vám ale klesne výkon motoru( a moment bude méně než poloviční),  jednak přirozeně díky parametrům měniče, jednak díky vyšším ztrátám v železe a ventilačním ztrátam (až praskají plastové vrtule přetížením ventilátoru). Ve vysokých otáčkách je největší problém   s mechanickou konstrukcí motoru a zařízení (odstředivé síly rostou se čtvercem otáček).

V nízkých otáčkách je největší problém chlazení motoru - statoru ale i rotoru.
V nízkých otáčkách proto velice záleží na poháněném zařízení, jaký bere moment a jak dlouho má pracovat motor v nízkých otáčkách.
Pro trvalé efektivní využití motoru v nízkých otáčkách je lepší vybavit motor ventilátorkem s jednofázovým elektromotorke m.
S vlastním chlazením motoru se pro trvalé otáčky pohybujete v oblasti 8-20Hz, aby se motor uchladil. Dolní hranici uvádím spíš pro moderní měniče s lepším tvarem výstupního napětí a s vektorovým modelem motoru a propojené s moderním motorem.
Pokud neberete z motoru v nízkých otáčkách plný moment, samozřejmě se dá jít u moderních měničů s kompenzací skluzu k 0 Hz, u starých mírně nad skluzovou frekvenci motoru - ale u nich jsou nízké otáčky velmi měkké a silně závislé na momentu.
Měniče obecně spolupracují lépe s moderními motory, jejichž vinutí (izolace) a železo počítá s vyššími frekvencemi. 

Dokonce mi kdysi v MEZU poskytli neoficiální výsledky jejich zkušebny, že jejich malé motory mohu do osové výšky 80 točit na 200Hz a v nízkých zase zatěžovat motory na konstantní oteplení. Jen v těchto frekvencích nad 150Hz praskají vrtule a doporučují i díky obrovskému příkonu co už vezme  vrtule MEZácké cizí chlazení.

Můžete-li zvolit převodovku, je pro 4-pólový motor lepší jej přetočit aby měl v trvalých nízkých otáčkách aspoň 20Hz.  Ono už v nízkých otáčkách je silně  patrné krokování a mechanicky se vám může poháněné zařízení od zubových a podobných vůlí rozkmitat.
Pokud požadujete bezproblémový regulační rozsah otáček větší než (80-100) nemá v dnešní době smysl asynchronní motor, ale synchronní - frekvenční měniče jsou dnes shodné a jde jen o zvýšení ceny motoru, což se zase zaplatí jinak.
Pokud uvažujete využívat motor v nízkých či vysokých otáčkách dlouhodobě (ne jen rampy, rozběhy a doběhy),  pak se vždy vyplatí cizí chlazení motoru.
Měnič se vyplatí vždy u oživování prototypových zařízení s neznámou technologií, lze jednoduše zjistit zatěžovací momenty, skutečné příkony a  doběhy (momenty setrvačnosti),  rezonance, rezervy příkonu...

Jan Plojhar:
Min: 0 (pro zastavení),  je potřeba počítat se skluzem (při jmenovité zátěži bývá motoů s kotvou "nakrátko" okolo 4Hz)

Max: Tak, aby otáčky rotoru nepřekročily jeho dovolené maximum (u většiny motorů do 10kW to je přinejmenším 3000n/min, takže 50Hz pro "2800n/min",  100Hz u "1450n/min" motoru, 150Hz u "950n/min",  200Hz pro "720n/min",  atd...).

Je třeba ale nastavit správnou křivku napětí/kmitočet, aby se motor nepřesycoval a přitom měl patřičný moment. Dá se to nastavit podle proudu - měl by být stejný jako na normální síti pro frekvence 0..50Hz.
A pro kmitočty nad 50Hz je nutné počítat s úbytkem momentu (měnič je na napěťovém limitu, takže není schopný vybudit plné pole - motor by potřeboval větší)

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana