Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Jak ovlivní nerovnoměrný odběr životnost do série zapojených akumulátorů?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak ovlivní nerovnoměrný odběr životnost do série zapojených akumulátorů?  (Přečteno 1771 krát)
Leri
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 25.01.2024, 09:20 »

Tři olověné akumulátory 12V spojené do série, výsledných 36V bude napájet elektromotor. Potřeboval bych z jednoho akumulátoru vyvést odbočku a odebírat jen 12V pro světla.
Je to ideální, nebo nevhodný stav?
Ten jeden akumulátor bude zřejmě více zatížený a jaký to bude mít vliv pro zbývající akumulátory, životnost atd.

Moderátor - Původní nesmysl zněl: "3 Aku spojené do série a 2 napáječky. Je to možné?".
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 25.01.2024, 22:40 »

Úplně špatně.

To byste musel požít nějaký balancer, který zajistí, že se budou na srovnatelné napětí nabíjet všechny akumulátory a ani to není ideální řešení

Podle toho jaké to budou akumulátory hrozí u některých "přebíjení",  což radikálně omezí jejich životnost.

Správné řešení je použít DC/DC měnič (zdroj step down)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 26.01.2024, 00:35 »

Taky by se dalo uvažovat o variantě nabíjet každý z těch 3 akumulátorů samostatně a střídat je (a taky hlídat při vybíjení nejen napětí té trojice, ale i toho nejzatíženější ho).
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 26.01.2024, 05:19 »

Nerovnoměrný odběr ze sériově zapojených akumulátorů způsobuje ,  že dodatečně zatížený akumulátor se při seriovém nabíjení nedobíjí na 100%,  kdežto druhý (třetí) akumulátor bez další spotřeby se zase přebíjí. Tento jev je známý z nákladních automobilů s instalací 24V, kde bývá vyvedeno napájení 12V pro autoradio nebo další spotřebiče 12V (lednice...). Dříve se doporučovalo pravidelné vyměňování akumulátorů mezi sebou. V autodopravách, kde se to nedodržovalo, byl zvýšený výskyt vadných akku. Dnes u moderních nákladních aut bývá namontován výkonný step-down měnič již od výroby, ze kterého je napájeno autoradio, vysílačka a zásuvky na palubní desce pro další autospotřebiče 12V. U vozidel v mezinárodní dopravě bývají i měniče na 230V~.

Z výše uvedeného vyplývá, že komplikace spojené s tímto zapojením, nemohou vyrovnat náklady na měnič.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Jiří Kantner
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 26.01.2024, 07:56 »

Jak už zde kolegové napsali, očekávat můžete především negativní vlivy související se zvýšeným vybíjením  jednoho z akumulátorů.
Abychom to nějak dokázali kvantifikovat a navrhnout řešení, bylo by dobré znát jaký je předpokládaný odběr motoru a kolik bude brát osvětlení. Dálejak je u toho "stroje" nebo "vozidla" řešené nabíjení - jestli se akumulátory vyjímají ven  nebo se nabíjí zabudované.
 Ptám se proto, že hodně měničů je konstruováno na rozsah vstupních napětí od cca 5V do 40V.
Těch 40 je málo, pokud by bylo možné zapnout osvětlení během nabíjení.  Při nabíjení PB akumulátoru je v konečné fázi  většinou  udržovací nabíjení konstatním napětím cca 14,2-14,4V na 12V aku.
Jinak určitě nebude problém najít vhodný měnič pokud budeme znát jeho zátěž.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Peter Munka
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 26.01.2024, 17:45 »

Takto nie, patri tam DC / DC menic zapojeny na cele vstupne napatie.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Leri
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 13.02.2024, 09:51 »

Nerovnoměrný odběr ze sériově zapojených akumulátorů způsobuje ,   že dodatečně zatížený akumulátor se při seriovém nabíjení nedobíjí na 100%,   kdežto druhý (třetí) akumulátor bez další spotřeby se zase přebíjí. Tento jev je známý z nákladních automobilů s instalací 24V, kde bývá vyvedeno napájení 12V pro autoradio nebo další spotřebiče 12V (lednice...). Dříve se doporučovalo pravidelné vyměňování akumulátorů mezi sebou. V autodopravách, kde se to nedodržovalo, byl zvýšený výskyt vadných akku. Dnes u moderních nákladních aut bývá namontován výkonný step-down měnič již od výroby, ze kterého je napájeno autoradio, vysílačka a zásuvky na palubní desce pro další autospotřebiče 12V. U vozidel v mezinárodní dopravě bývají i měniče na 230V~.

Z výše uvedeného vyplývá, že komplikace spojené s tímto zapojením, nemohou vyrovnat náklady na měnič.

Děkuji všem za objasnění tohoto příkladu. Samozřejmě mám v plánu použít měnič, jen jsem se chtěl tomu vyhnout, aby zařízení bylo co nejjednodušší a nezabíralo  moc místa. A taky mě zajímalo, jak se vlastně budou chovat akumulátory při provozu, nabíjení a celkové životnosti, poněvadž jsem tento způsob zapojení a provozu, nikdy nezkoušel. Díky za Vaše cenné zkušenosti.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Leri
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 13.02.2024, 10:08 »

Nerovnoměrný odběr ze sériově zapojených akumulátorů způsobuje ,   že dodatečně zatížený akumulátor se při seriovém nabíjení nedobíjí na 100%,   kdežto druhý (třetí) akumulátor bez další spotřeby se zase přebíjí. Tento jev je známý z nákladních automobilů s instalací 24V, kde bývá vyvedeno napájení 12V pro autoradio nebo další spotřebiče 12V (lednice...). Dříve se doporučovalo pravidelné vyměňování akumulátorů mezi sebou. V autodopravách, kde se to nedodržovalo, byl zvýšený výskyt vadných akku. Dnes u moderních nákladních aut bývá namontován výkonný step-down měnič již od výroby, ze kterého je napájeno autoradio, vysílačka a zásuvky na palubní desce pro další autospotřebiče 12V. U vozidel v mezinárodní dopravě bývají i měniče na 230V~.

Z výše uvedeného vyplývá, že komplikace spojené s tímto zapojením, nemohou vyrovnat náklady na měnič.

Ještě mám dotaz na Václava Třetího. Popsaný příklad je za podmínek, že akumulátory se dobíjí za provozu. V mém případě by se akumulátory dobíjely v odpojeném stavu od zařízení,. Též by docházelo k poškození jednoho z akumulátorů? Zatížení za provozu by bylo, 12V 20W a 36V 1000W.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroslav Revús
RTEZ E1 A, B
*
Offline Offline




« Odpověď #8 kdy: 13.02.2024, 10:47 »

I když sem nebyl tázán, dovolím si odpovědět :-)

Keď ich budete mať odpojené, tak by bolo najvhodnejšie nabíjať ich samostatne nabíjačkou 12V.
Ak máte čas a priestor na ich odpojenie, je vhodné nájsť si čas a priestor na ich separátne nabíjanie. Možno by bolo vhodné zamyslieť sa nad použitím viacerých automatických nabíjačiek.

Je to jednoduchšie, ako sledovať ich stav počas nabíjania v sériiovom zapojení.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

You don´t have to be old to be wise. (Judas Priest)
But I am :-)
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 13.02.2024, 11:18 »

Ano, přesně tak bych odpověděl i já. Nabíječky by to chtělo s procesorovým automatickým ukončením nabití.

Thank you Mr. Revús!
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Miroslav Revús
RTEZ E1 A, B
*
Offline Offline




« Odpověď #10 kdy: 13.02.2024, 11:33 »

You are welcome, sir  na zdravi
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

You don´t have to be old to be wise. (Judas Priest)
But I am :-)
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jaké používáte nabíjecí akumulátory k INSTALTEST 61557?
 Jaké zákony a normy stanoví záruky a životnosti akumulátorů?
 Trvale napájený zálohový zdroj
 Akumulace energie
 Jak se kontroluje stav akumulátoru v nouzáku?
 Jak revidujete akumulátorové vrtačky a notebooky?
 Jaky zvolit typ akumulatoru?
 Je to akumulator NiCd nebo Pb?
 Proč nepoužívat baterie různých typů současně?
 Jak regulovaně vybíjet akumulátor?
 Je nabíječka akumulátorů nářadí ?
 Co je to akumulatorovna?
 Jaký typ akumulátoru zvolit k měniči pro přenosnou televizi?
 Jaký je význam výstupů z AKU baterie spotřebičů?
 Nema nekdo schema na nabijecku uzavrenych olovenych akumulatoru?
 Jaké mám použít typy akumulátorů u nouzového osvětlení v panelovém domě?
 Jaký druh akumulátoru použít pro nouzové osvětlení v panelovém domě?
 Lze nabíjet 6V baterii 14V zdrojem ?
 Jaké máte zkušenosti s nabíjecími NIMH bateriemi?
 Vyrábí nebo dodává někdo v ČR setrvačníkové akumulátory?
 Nemáte schéma reverzní nabíječky akumulátorovích baterií?
 Jakou zvolit kapacitu akumulátoru pro napájení sonografu?
 Jak se spojují nestejné akumulátory?
 Hrozí ve skladu vyřazených akumulátorů nebezpečí výbuchu?
 Lze zprovoznit "déle" skladovaný NiCd akumulátor?
 Smí být tzv. bezúdržbový olověný akumulátor umístěn trvale v nevětrané prostoře?
 Akú najlepšie použiť automatiku pro bezúdržbovú baterkáreň?
 Jakým max. napětím lze dobíjet akumulátory?
 Jaká je odolnost LI-ION AKU proti přebíjení?
 Pokec o tvorbě článků ...
 Jak nejlépe skladovat alkalické baterie?
 Jak se vypočítá doba, po kterou autobaterie může dávat trvale cca 2,5A?
 Za jakou dobu je schopna se dobít autobaterie 120Ah?
 Akumulátory Li-Ion
 Zvyšuje se nabíjením baterie její hmotnost?
 Zajímá vás AKUMULACE ENERGIE? Sledujte LIVE s profesorem Vondrákem!
 AKUMULACE elektrické energie #1
 AKUMULACE elektrické energie #2 Elektromobily
 Jak je možné, že "nabíječka nastartovala kabely"?
 Jak by měla být zajištěna místnost nabíjecí stanice?
 Jaký zvolit záložní akumulátor do digitálních spínacích hodin V86/1digi20?
 Jak změřit autobaterii multimetrem?
 Aká je pravda o vybíjaní a dobíjaní akmulátorov?
 Jak by jste nejrychleji nabíjeli akumulátor?
 Podle které normy revidovat akumulátorovnu?
 Aká je pravda o dvoch paralelne zapojených akumulátorov rôznej kapacity?
 Revidují se nepřipevněné nabíječe baterií staničních vozíků dle ČSN 331600 ed.2?
 Čím nahradit na aku lisovacích kleštích baterie?
 Záleží baterie pro UPS na velikosti Ah?
 Jak nabíjet baterie zapojené v sérii?
 Proč mi v přístrojích fungují jen některé baterky (AAA)?
 Je opravdu nutné nabíjet akumulátory s technologií VRLA pulsní nabíječkou?
 Jak nabíjet olověné, gelové, bez údržbové akumulátory?
 Aké minimálne vetranie vyžadujú zálohovacie akumulátory?
 GM ELECTRONIC: Startovací PowerBank NEXCELL
 Náhrada 6V 2CR5 baterie 4x 1.5V AA bateriemi ?
 Neznáte normu která by řešila provoz a bezpečnost nabíječek trakčních baterií?
 Nabíjecí stanice pro mobilní telefony Chargebox
 Nemáte dokumentaci k nabíječi Kt 34 80/60?
 Mohu paralelně zapojit dvě baterie s ruznymi parametry?
  Proč se v aku nářadí používají akumulátory NiCd (nyní Lipol), ale nikdy NiMh?
 Jak nahradit baterii např. z aku vrtačky 14,4V za trafo 230V/14V?
 Nanomateriály mohou zvýšit kapacitu baterek
 Ako u EZS narábať s vyradeným gelovým Pb akumulátorom?
 NISSAN a EATON: Úložiště energie "xStorage HOME"
 Repas akumulátorů NiCd, NiMH
 Je možné nabíjet 12V akumulátor jiným 12v akumulátorem?
 V Prakšicích vzniklo největší bateriové úložiště
 Existuje nějaké zařízení na monitorování záložní baterie?
 V Česku vzniklo velké bateriové úložiště
 Budou lithium-iontové baterie a superkondenzátory opravdu patřit budoucnosti?
 Jak dobíjet za jízdy karavan?
 Co omezuje nabíjecí výkon akumulátoru?
 TOSHIBA boduje s novou Lithium-iontovou baterií
 KIA přichází s novou technologií opravy akumulátorů elektrifikovaných vozů
 Největší bateriové úložiště v Česku spuštěno
 Lze zabezpečit akumulátor proti krádeži pomocí GPS modulu?
 Používejte udržovací nabíječku Pb akumulátorů a nenechte se v zimě zaskočit
 Jakou si myslíte, že bude mít úspěch výroba baterií HE3DA?
 V Norsku vyroste továrna na výrobu baterií využívající český patent
 Standardní řada Ni-Cd baterií Ferak
 Jakou máte zkušenost s repasovanými akumulátory?
 KNIHA Akumulátory a baterie je tu zpět digitalizovaná
 Podle čeho se orientovat u typů dobíjecích akumulátorů AA?
 Jak ověřit kondici akumulátorů v UPS?
 Je složité přinutit všechny výrobce elektromobilů k jednotnému akumulátoru?
 K jakému účelu byly vytvořeny akumulátory?
 Jak vás učili kapacity akumulátorů?
 Jaké byly před sto léty požadavky na akumulátory?
 Poradíte mi proč baterie v koupelně při dotyku probíjí?
 Nevíte v čem souvisí autobaterie s ČSN 332000-6-61 a ČSN 331500?
 Jaký je princip suchého galvanického článku?
 Proč nefungují baterie Philips ultra alkaline C LR14 v Eurotestu 61557?
 Co je důležité při používání a údržbě baterií?
 Nevíte, kde sehnat co nejlevněji trakční baterii 12V a kolem 100Ah?
 Ako by sa mal chovat klasicky oloveny akumulator 12V po nabiti?
 Jak změřit správné dobíjení motobaterie?
 Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
 Jak zvýšit napětí AA baterie (1,2V)?
 Co si myslíte Batteriser is a $2.50 gadget that extends?
 SONNEN nový člen KNX
 Čím testujete akumulátory v EZS?
 Jaké baterie ne/doporučíte do ovládání systémové instalace?
 Dá se změřit skutečná kapacita AAA baterií?
 Jaká je efektivita nabíjeni z powerbanky při dobíjení baterie 3.7V solárem 6V?

Aktuální slova (2)

Aktuální slova KUTIL (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.082 sekund, 24 dotazů.