Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast řešení teoretických úvah
| | |-+  Jak byste řešili ovládání stykače vleku?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak byste řešili ovládání stykače vleku?  (Přečteno 11330 krát)
Petr Šikula
Neverifikovaný uživatel @2
*
Offline Offline



« kdy: 13.10.2006, 09:00 »

V obci máme lyžařský vlek. Kvůli bezpečnosti by bylo dobré aby měl možnost ovládání (stačí pouze požnost vypnutí) i na horní straně (v lese, není tam elektřina).

Jak byste to řešili?

Motor je umístěn v dolní části svahu, jde o 3f motor...výkon cca 2kW, ovládaný přes stykač (1 tlačítko vyp a jedno zap). Ideální by bylo bezdrátové řešení. Nebo táhnout dvojlinku a pomocí např. 12 V ovládat stykač shora. Ale jak? Asi bude nutné nějaké pomocné relé, které mi nahradí rozpínací tlačítko? Zase jde hlavně o jednoduchost.. ..
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Novák
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 13.10.2006, 09:47 »

Jak dlouhy je ten vlek ? 

Pro ovladani na par desitek metru by melo vystacit reseni s kombinaci vysilace JA-60N a prijmace UC-222 od firmy Jablotron

Pro ovladani na par set metru pak reseni od firmy Enika

http://www.enika.cz/cz/instalacni-elektronika/bezdratove-ovladani---system-bosys.html
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Šikula
Neverifikovaný uživatel @2
*
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 13.10.2006, 09:55 »

Jak dlouhy je ten vlek ? 

Pro ovladani na par desitek metru by melo vystacit reseni s kombinaci vysilace JA-60N a prijmace UC-222 od firmy Jablotron

Pro ovladani na par set metru pak reseni od firmy Enika

http://www.enika.cz/cz/instalacni-elektronika/bezdratove-ovladani---system-bosys.html

Na eniku jsem se díval jako první, jedná se o cca 350 metrů, v podstatě přímá viditelnost... .myslím ale že nic od eniky tam nepasuje....Ja ko tu sadu na dálkový přenos 2 km...to je fura peněz a myslím že je potřeba složité napájení
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Lada Cisar
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 13.10.2006, 11:07 »

dálkový přenos - jak řešit napájení. Chtelo by to dobrou ochranu baterie/aku pred promrznutim
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Š.
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 13.10.2006, 11:15 »

Z hlediska bezpečnosti provozu bych volil tu dvoulinku a nahoře červené havarijní tlačítko s rozpínacím kontaktem. Obdobné tlačítko by mělo být i dole nebo ještě někde po trase, všechna spojená do série. Nemluvě o tom, že vlek by měl snad mít bezpečnostní koncový spínač před horní i dolní kladkou pro případ "neodpojení se" lyžaře.......(?) Napájení je pak možno zdola od stykače. Problém může být volba hodnoty (a kvality) ovládacího napětí s ohledem na vzdálenost a možnost kontaktu osob s tou dvoulinkou (to poradí jiní).
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Otakar Dosbaba
*
Offline Offline




« Odpověď #5 kdy: 13.10.2006, 12:16 »

Také by mohlo být řešení toto: Rozpínacím STOP tlačítkem nahoře by procházel jen velmi malý stejnosměrný proud (cca 20mA) o napětí 24V. Tak by na tu vzdálenost stačil i závěsný telefonní kabel. Přes tlačítko by však byl napájen optotriak, jehož 230V část by byla v sérii s rozpínacím tlačítkem STOP dole. Vstupní LED optotriaku nevyžaduje větší příkon, jako relé během přítahu a tak by byl eliminován problém při sepnutí, který může vzniknout při dlouhém vedení díky jeho impedanci. Stejnosměrné napětí obvodu LED zajistí spolehlivé vypnutí, které by jinak v případě proudu střídavého nemuselo vlivem kapacity kabelu a nízkého příkonu LED fungovat správně. Optotriak zajistí pochopitelně i galvanické oddělení od sítě nn.
Horní tlačítko: http://www.enika.cz/download/pdf_vyrobce/serie-ip-f.pdf
Optotriak: http://www.enika.cz/download/pdf/ssr_rp.pdf
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Šikula
Neverifikovaný uživatel @2
*
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 13.10.2006, 13:32 »

Dobrá a co tedy tak, že do serie s rozpínacím tlačítkem stykače dám relé . Ovládací cívka (na 12 V) je pak zapojena do serie se zdrojem 12 V a tlačítkem nahoře (popřípadě dalšími paralelně). Po stisku tlačítka se sepne relé (rozpínací),  rozepne obvod stykače a mototr se vypne. Problém bude pouze v té dvoulince tažené po poli (vlek je klasický kotváč). Lze tak? po zkratování vodiče (dvoulinky) na poli se vlek vypne. Kdyby tak šlo použít lana jako jednoho vodiče (přes kartáče) a druhým by byla země...ale použel vše je na jednom potenciálu....
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Ivo Strasil
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #7 kdy: 13.10.2006, 14:08 »

Obvyklejsi reseni je s rozpinacimi tlacitky, pravdepodobnos t pretrzeni (zvlast zaveseneho) kabelu je jiste vyssi a pri rozpojeni kabelu se takto vlek zastavi. Pripadne je mozne pouzit primitivni zapojeni, ktere hlida jak zkrat tak preruseni kabelu - napr. napajeni 12 V AC s rozumnym jistenim - civka rele paralelne s kondenzatorem, premostena antiparalelne vykonovou diodou - na konci kabelu rozpinaci tlacitko v serii s diodou. Pri zkratu kabelu se tak pres diodu u rele prepali pojistka 12V obvodu (a rele odpada). Spinaci kontakt rele se zapoji do serie s puvodnim rozpinacim tlacitkem na ovladani vleku.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Zakázkový vývoj a výroba slaboproudých měřicích a řídicích zařízení
http://www.egmenergo.cz
František Jiráček
*
Offline Offline



WWW
« Odpověď #8 kdy: 13.10.2006, 14:10 »

A co napnout lano a na něj nějaký kabel? Ovládat to 230V a máte nahoře i světlo.
Jde jen o bezpečnost Mrknutí
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Josef Nosek
RT - E2/A
*
Offline Offline




« Odpověď #9 kdy: 13.10.2006, 20:35 »

Padlo zde několik různých rad. Já bych se v první řadě radil s tím kdo bude provádět revizi, pokud nějakou provádíte. Lyžařské vleky spadají mezi určená drážní zařízení a letoční zima bude poslední kdy bude moci provádět revizi civilní revizní technik. Přečtěte zákon č.191/2006.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Karvánek
ČESKÝ ELEKTRIKÁŘ
*
Offline Offline


RT E2A


WWW
« Odpověď #10 kdy: 13.10.2006, 20:52 »

Původně jsem sem ani nechtěl uvést svojí oblíbenou poučku o tom, že každé zařízení má mít projektovou dokumentaci ..... a že tedy přenechat vymýšlení řešení projektantovi.  Ale kolega Pepa Nosek mi nahrál na smeč. Názorný příklad toho, že dnes levně zbastlená záležitost se může napřesrok stejně pěkně prodražit. pozor
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Lukáš Rotrekl
*
Offline Offline




« Odpověď #11 kdy: 14.10.2006, 09:32 »

,  nevím, jestli je nutné používat lanka a kabely. Zkusil bych se podívat, jestli nevyužít například kabel CYMYz (vyrábí ze 2x2,5, 2x4 cca 17 resp 25 Kč /m). Vhledem k tomu, že vlek určitě vede po sloupech nebude problém. Vzhledem k tomu že se jedná o lehký kabel (cca 0,236kg/m),  lze ho důkladně zakotvit na začátku a na konci a na průběžných úchytech ukotvit pouze na telefonní průběžné svorky a ty stčí přidělat běžným páskovým systémem (bandimex, Band-it) Pak stačí vhodně volit ovladače, tak aby nepotřebovaly ochrannou žílu.
 Na konci vleků bývá běžný "závorový" koncák. Při projetí zastaví. Pak buď automatický nebo manuální návrat, popřípadě lze do série s ním vložit ještě Stop tlačítko jestli je tam třeba nějaká obsluha.. (Samozřejmně rozpínací kontakty). U tohohle bych se určitě vynechal ovládání rádiem z důvodu provozní nespolehlivost i. Dokud se nic nestane, tak to bude OK, ale potom....


Teď jsem kouknul do katalogu a vyrábí se dokonce i 3x4 ale u něj nemám cenu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Vysvětlit jde všechno, bohužel ne všem.....

Není mě jasné, jak je možné že spousta lidí, kteří umí psát, neumí číst.
Radim Strycharski
*
Offline Offline




« Odpověď #12 kdy: 18.10.2006, 14:28 »

§ 47 odst. 1 zák. 191/2006 Sb. sice staví lyžařské vleky de facto na úroveň dráhy nebo zařízení drážní dopravy, ale vyhl. 210/2006 Sb. staví lyžařské vleky obráceně. Řadí je v § 1 odst. 6 pod dopravní zařízení. To je v rozporu, protože zákon říká, že vleky jsou všechna UTZ (pokud by na vlecích byla aplikována),  kdežto vyhláška říká, že jsou to jen některá UTZ (konkrétně dopravní). Pokud přijmeme výklad, že vyhláška upřesňuje a blíže specifikuje zákon, platí vyhláška. Pro nezbytnost revize jako UTZ/E by musela být elektrická zařízení lyžařských vleků uvedena v odst. 4 vyhl. 210/2006 Sb. Pro elektrickou část tudíž nemusí být revize provedena drážním revizním technikem.   
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Linhart Jarda
*
Offline Offline



« Odpověď #13 kdy: 17.11.2006, 18:45 »

Souhlasim s p. Radimem, dnes, kdy se snaží SPLV(Svaz provozovatelů lanovek a vleků) za podpory odborníků přes normy pro LD a vleky plně oddělit normy pro LD od vyhlášek a zákonů pro železnižní dráhu jako takovou panuje pro llidi jichž se tato problematika dotýká okrajově docela zmatek.
Je dobře, že tyto změny se daří. Kdysi jsem musel znát i pro parní kotle a jiné speciality drážních předpisů. Sám jsem pracoval jako strojník na LD a v areálu jsem měl na starosti i vleky.
K původní otázce: Tatrapoma to na svých vlecích kdysi řešila proudovým zdrojem a vyhodnocením odporu smyčky/ jeden závěsný holý vodič přes izolátory-malé U- zpětný vodič zem/. Dnes se již používá sériová linka s využitím jednoduchých procesorů-pro vyhodnocení trasy. Nicméně pro zajištění koncové stanice -tlačítka "Stůj nebezpečí" a koncové branky se používá klasické zapojení jako u strojů   :t.j. dva nezávislé okruhy se seriovým zapojením všech rozpínacích aretovaných tlačítek jež jsou zapojeny do ovládacího U=24V~ cívky hlavního stykače. Vlastní provedení záleží na konkrétní situaci -u krátkych přenosných vleků volně vhodně položenou gumou, u vleků s podpěrami závěsným kabelem. Nepředpokládám drahý výkop. Doporučuji navštívit nejbližší areál s LD, kde dají kontakt na RT pro LD a konzultaci s ním, má nejnovější znění vyhl. a norem, nebo kontaktovat SPLV kde taky rádi poradí.   
Normy pro LD a vleky se sjednocují. Omlouvám se za zjednodušení, prodlematika je poměrně složitá na řešení v diskusi.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Bauer
živnostník
*
Offline Offline




« Odpověď #14 kdy: 17.12.2007, 09:53 »

Dnes jsem telefonicky hovořil s Drážním úřadem ohledně revizí elektrických zařízení lyžařských vleků a bylo mi sděleno, že s ohledem na metodický pokyn ředitele DÚ je akceptována revize osobou odborně způsobilou dle vyhl. 101/1995 Sb. nebo dle vyhl. 50/1978 Sb.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

RT E1/B, EZS, CCTV, elektromontáže, projektování slaboproudu

Říkali nám: elektrika jsou dva drátky, jeden tam a druhý zpátky, prý to občas kope.....
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.031 sekund, 21 dotazů.