Vysvětlíte mi prosím vztahy napětí mezi fázemi a zemí?

(1/4) > >>

Anonym:
Jsem začinající elektrikář a pravidelně se koukám na Vaše stránky, ale nemohu pochopit  teorii..

http://elektrika.cz/data/clanky/clanek.2004-12-30.8131490438/view?searchterm=rozvod%20400V

na téhle stránce se vysvětluje 400V/230V, ale nějak mi to nejde do hlavy.
Na obrázku Napětí ve čtyřvodičové soustavě
(obr. 4). ukazuje 3 fáze L1 L2 L a N   

Pokud já spojím L1+L2= 400V, L2+L3=400V, L3+L1=400V + PE +Pen tak mám 400V to ještě chápu, ale...

pokud mám 3fáze a já spojím L1+L2 a za tím spojím L1+N=230V, tak podle toho obrázku pokud to spojím za tím, tak se to zapojí na 400V?

Nějak mi to hlava nebere...230V a F1+N to chápu, ale rozvod 400V to mi nějak uniká...

Tomas elektrikar:
no je to jednoduche kdyz das V-metr na L1 a druhy konec na N(PEN) namneřís napětí 230V a to i kdyzpripojis na L2 a N(PEN) a nebo L3 a N(PEN).
Pokud V-metr připojíš na L1 jeden konec a druhý konec na L2tak zmněříš napětí sdružené kde je 400V obdobně je to mezi fázema L2a L3 a také mezi L3 a L1.
P.s:v zadnym pripade faze a vodič N(PEN) nespojuj je to nesmysl a zabije te to.je tam vysoke napeti a takre neomezeny proud ze vzorce I=U/R kde R=0 nekonečnu.

Otakar Dosbaba: