Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Jak jsou v reálu zapojeny hlavní a pomocné kontakty stykače?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak jsou v reálu zapojeny hlavní a pomocné kontakty stykače?  (Přečteno 6598 krát)
Pepalepkac
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 29.01.2021, 19:24 »

Když mám jednofázový/trojfazovy stykač, tak mám přívodní vedení 1, resp. 3, podle fází.  co já nechápu je to, jak jsou zapojeny hlavní a pomocné kontakty, resp. odkud jsou napájeny, jestli mi rozumíte? Kamarád se mi snažil vysvětlit, že ty kontakty nijak nesouvisí s přívodem do stykače. No ale odkud jsou tedy napájeny? A jak je možné že 3f stykač má 4 hlavní kontakty a další spínací/prepinaci? Jak jsou zapojeny v souvislosti s 3f přívodem do stykače?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Peter Munka
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 31.01.2021, 00:03 »

Stykacu je uplne jedno, co sa spina a ake kontakty su pouzite. Hlavne su dimenzovane na pracovny prud a pomocne na mensiu zataz, tiez nemusia spinat presne v rovnakom case. Je to primitivne zariadenie, kde cievka vtiahne jadro tento pohyb sa mechanicky prenesie na sadu kontaktov. Ak na hlavne date na privod tri fazy, na vyvod motor a na pomocne kontakty uplne nezavisle plochu baterku a na vystup pomocych kontaktov ziarovku na 4.5 volta, na funkciu to vplyv nema.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Pepalepkac
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 31.01.2021, 08:50 »

Ale tak přece když sepne cívka, tak se sepnou všechny kontakty, tak jak mohou spínat v jiném čase?
Takže hlavní jsou dycky ty co spínají zátěž, takže když má stykač místo 3 tak má 4 hlavní kontakty, tak ty jsou jako na 3faze a nulu? Protoze tímhle mě kamarád úplně zmátl. Když jsem se ho zeptal jestli ty hlavní kontakty jsou teda na přívodní kabely (3f+N) a pomocné musíš mít napájené externě (jsou to v podstatě jen vypínače),  tak mi řekl že ne....   poklona  za odpověď
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
M S
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 31.01.2021, 11:13 »

Snáď som pochopil, kde je problém. Áno, pomocné kontakty sú "len vypínače".

Pozrite sa do prílohy. Cievka s kontaktmi A1 a A2 po pripojení napájania (24V DC, 24V AC, 230V AC, 400V AC a mnohé iné) spôsobí akciu na všetkých kontaktoch stykača.

Hlavné kontakty sa zopnú. Ak je na svorky 1, 3 a 5 privedené napájanie troma fázami 3 x 400V AC, po zopnutí sa objaví na svorkách 2, 4 a 6. Cievka spôsobí fyzické spojenie kontaktov 1-2, 3-4 a 5-6 vnútri stykača.

Ako napísal pán Lovacký, stykaču je úplne jedno, čo je pripojené na vstupné svorky. Samozrejme, v rámci povolených parametrov daných výrobcom. Ak na trojfázový stykač ako na obrázku zapojíte jednofázové napájanie: L1 na 1, N na 3 a na výstup zapojíte zásuvku na kontakty 2 a 4, stykač bude veselo zapínať a vypínať zásuvku. (Pozor, PE vodič nikdy nesmie byť spínaný!)

Pomocné kontakty sú tiež fyzicky posúvané tou istou cievkou, ako hlavné. Na priloženom obrázku sa všetky "šikmé čiary" na kontaktoch otočia v smere hodinových ručičiek asi o 30 stupňov. Pôvodne zopnuté kontakty 11 a 12 sa rozpoja. Pôvodne rozopnuté kontakty 23 a 24 sa spoja. A prepínací kontakt namiesto spojenia 31 a 32 spojí 31 a 34.

Ako vidíte na obrázku, pomocné kontakty nemajú "vstupné svorky" spojené s hlavnými kontaktmi. Takže z vášho pohľadu musia byť "napájané externe" ak chcete, aby sa na výstupoch pomocných kontaktov objavilo napätie. Ak na stykač pripojíte len vstupné tri fázy a dva vodiče pre ovládanie cievky, pomocné kontakty ostanú bez napätia aj na vstupe aj na výstupe.


* stykac-9.png (94.9 KB, 1000x346 - prohlédnuto 943 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
M S
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 31.01.2021, 11:15 »

Oprava - A prepínací kontakt namiesto spojenia 31 a 32 spojí 32 a 34.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Pepalepkac
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 31.01.2021, 14:14 »

 poklona  moc za odpověď. všechno z toho chápu.
Takže stykač by teoreticky mohl mít třeba 4 hlavní kontakty, které jsou primárně dělané na 3 fáze + N, ale teoreticky bych bych tam mohl mít zapojené 4 různé zásuvkové obvody?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 31.01.2021, 22:46 »

I když se kolegové snaží vysvětlit....a to dosti polopaticky, tak....malé zamyšlení.

V učebním oboru elektrotechnik se předmětu Spínací a řídící přístroje nn věnuje celý rok v II. ročníku. A ve III. ročníku mají mnoho hodin praktických "zapojovaček". Výsledkem je, že každý vyučenec odnáší do života svojí vlastní Příručku zapojování přístrojů.
A pak ji během své praxe stále doplňuje. Elektrikáři bez Technického deníku brzo ujede v oboru vlak.

Příručky zapojení občas vydávají velké firmy. Na příklad Aplikační příručka firmy Moeller nebo Schneider, je stále k dosažení. Pokud jste, nebo budete elektrikář, tak vám to pomůže. Pokud jste laik, tak vám to k ničemu nebude.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
*
Offline Offline



váš elektrikář a revizní technik


« Odpověď #7 kdy: 31.01.2021, 22:50 »

Stáhněte si prosím kterékoliv jednoduché schéma zapojení stykačových kombinací. Ale ne "malovaná" a sdílená laiky. Jednoduché schéma konkrétního stroje, který je stykači ovládán. Z toho se nechá pochopit jednoduše celá filozofie. Tedy pokud se ve schématech vyznáte a umíte v nich číst.

Pro začátek  něco velmi jednoduché.  Je důležité si uvědomit, že z různých důvodů se často používá "ovládací" napětí v jiné napěťové hladině, než u silové části. Například 24V. 


* stykačová kombinace.JPG (46.65 KB, 703x746 - prohlédnuto 609 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci.
Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci.
Revize el. a hromosvodů do 1000V
Topné kabely k vytápění i ochraně majetku.

www.fraja.cz ,  revize@fraja.cz ,  tel: 728171585
Peter Munka
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 01.02.2021, 00:31 »

Ale tak přece když sepne cívka, tak se sepnou všechny kontakty, tak jak mohou spínat v jiném čase?

Nezopnu presne naraz, ani nerozopnu, su tam rozdiely radovo jednotky az desiatky milisekund. Napr hlavne kontakty zopnu trosku neskor, lebo maju vacsiu zotrvacnu hmotu, nez slabsie dimenzovane pomocne. Tiez pri spinani 3L + N pozor, pokial N zopne trosku neskor nez L, nastanu zname efekty "plavajuca nula". Dalsie rizika su prechove deje pri viacerych stykacoch, kde hrozia rozne medzifazove skraty a pod (prepinace Y-D a reverzacie),  ked sa to sfusuje a nezapoji podla rokmi overenej sablony.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 01.02.2021, 02:59 »

U některých specifických použití jsou pomocné kontakty konstruovány tak, aby spínaly dříve nebo později, obdobně to může být i u rozpínacích kontaktů. Pokud má stykač hlavní kontakty pro spínání 3L + N, tak u něho je také použita úprava aby N spínal dříve a rozpínal později právě zdůvodu zmíněném kol. Munkou.

Pomocné kontakty jsou obvykle určeny k ovládání dalších stykačů nebo ke kontrolním a zabezpečovacím účelům, proto jsou menší, pracují s menšími proudy a zase jich bývá potřeba více a jsou v různých kombibacích spínacích a rozpínacích kontaktů. U většiny dnešních stykačů jsou pomocné kontakty umístěny v samostatných blocích a lze je ke stykači přistavovat, stykač sám mívá mnohdy pouze jeden spínací a jeden rozpínací pomocný kontakt.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Petr Svoboda_45
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #10 kdy: 28.04.2025, 23:00 »

Stáhněte si prosím kterékoliv jednoduché schéma zapojení stykačových kombinací. Ale ne "malovaná" a sdílená laiky. Jednoduché schéma konkrétního stroje, který je stykači ovládán. Z toho se nechá pochopit jednoduše celá filozofie. Tedy pokud se ve schématech vyznáte a umíte v nich číst.

Pro začátek  něco velmi jednoduché.  Je důležité si uvědomit, že z různých důvodů se často používá "ovládací" napětí v jiné napěťové hladině, než u silové části. Například 24V. 

Chtěl bych vás požádat o vysvětlení, proč jsou pomocné kontakty FA3.1 + 2 motorového jističe ve schématu značena s "opačnou logikou" než třeba relé/pomocný kontakt KM1 u stykače.

Nerozumím proč se pomocný kontakt FA3.2 neznačí ve schématu jako spínací a FA3.1 jako rozpínací, když v klidovém stavu a vypnutém jističi to tak bude. Chápu, že to tak po zapnutí jističe bude a nelze připojit jinak, jde mi spíš o to, zda se jedná v tomto případě o úzus, nebo je to ve schématu zmíněno nějakou značkou pro mě neznámou.

Doufám, že se mi povedlo vysvětlit dotaz, zatím se ještě v elektru vzdělávám a budu rád za pomoc.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #11 kdy: 29.04.2025, 11:30 »

Při kreslení schémat se používá mnoho základních zvyklostí. Některé jsou normovány, některé jsou jen zvykové, některé zvyky kreslení se liší stát od státu jiné kontinent od kontinentu. A hraje v tom roli i historický vývoj zařízení. Tím z historického hlediska vzniklo i mnoho schématických"protimluvů". Ty v závorkách označím kurzívou.

V zemích užívajících latinku se udržuje normované pravidlo, že všechny kontaktní prvky se kresli ve vypnutém a beznapěťovém stavu.

Tzn. vypínače vypnuté, výklopné pojistkové odpojovače vyklopené (ale šroubovací pojistky zašroubované) ,    jističe s páčkou vypnuté (včetně jejich přídavných signalizačních kontaktů). Stykače a relé v beznapěťovém stavu cívky, tj. odpadlé (ale bistabilní a paměťová relé sepnuté v první poloze).

A když se vrátíme ke kontaktům FA ze schematu, nejde o pomocný kontakt jističe, ale o zvláštní prvek pro ochranu motoru, kterému se říká tepelná ochrana. Historicky bimetalový kontakt, v klidu sepnutý a průchodem vyššího proudu se pomalu odehne a rozpojí obvod.
 Proto se z historického hlediska u tepelné ochrany coby svébytné oddělené součástky kreslí v klidu bimetalový kontakt sepnutý
Postupem času se tento prvek vylepšoval, přidal se mžikový mechanismus vypnutí a hlavně nevratný prvek, zabraňující, aby se po ochlazení bimetalu obvod samočinně spojil a motor se zase samovolně po čase rozběhnul. Aby se dostal kontakt tepelné ochrany do základního a klidového tj. sepnutého stavu, musí přijít údržbář a vědomým stlačením tlačítka na tepelné ochraně její kontakt (a motor) restartovat. V příloze máte tyto dva stavy na starším typu ochrany vyfoceny. Modernější tepelné ochrany se montují přímo pod stykač, mají tuhé kolíkové vstupní přívody, kterými spojí s výstupem ze stykače.
Pokud je vybavovací tlačítko tepelné ochrany vyvedeno na panel, kreslí se i se symbolem hmatníku (viz schema kol. Fraňka). Pokud je v rozvaděči, kreslí se jen s vodicí čarou ovládání. Je-li mechanismus nevratný, je na vodicí čáře ovládání nakreslena západka.

A z těchto historických důvodů se kreslí kontakt tepelné ochrany v klidu sepnutý, ale kdyby šlo o pomocný kontakt jističe, tak se kreslí v klidu rozepnutý - i když v podstatě zastává stejnou funkci

Aby se toto historicky dané zmatení elektrotechnik ů dalo trochu do pořádku, mají kontakty tepelné ochrany přidělena zvláštní čísla. Rozpínací kontakt, který při nadproudu rozepne (a tím odpojí stykač motoru) má čísla 95-96  a hlásící spínací kontakt, který při nadproudu sepne a je určený zejména pro kontrolku přetížení motoru má čísla 97-98.
Kdežto pomocný kontakt jističe (nebo motorstartéru) má kontakty číslovány jinak,



* Vypadlá tepelná ochrana.jpg (38.89 KB, 573x418 - prohlédnuto 39 krát.)

* Základní stav tepelné ochrany.jpg (24.5 KB, 377x328 - prohlédnuto 36 krát.)

* Tepelná ochrana pod stykač.jpg (10.71 KB, 433x577 - prohlédnuto 37 krát.)

* Příklad motor.JPG (143.62 KB, 1530x1130 - prohlédnuto 63 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #12 kdy: 29.04.2025, 12:18 »

Pardon, připojil jsem jiné schema ze svého výukového archivu.
Zde je správné.





TO:Petr Svoboda_45
Jestli míníte vzdělávání se vážně, doporučuji vám se zde zaregistrovat - například pod účtem studenta. Dostanete se do historických diskuzí, kde je uloženo nesmírné bohatsví praktických zkušeností a znalostí. Například standardní číslování kontaktů.


* Příklad motor.JPG (144.34 KB, 1547x1136 - prohlédnuto 51 krát.)

* Kontakty1.jpg (207.45 KB, 2558x1030 - prohlédnuto 48 krát.)

* Kontakty.gif (411.99 KB, 2418x2434 - prohlédnuto 53 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Petr Svoboda_45
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #13 kdy: 30.04.2025, 07:48 »

Pardon, připojil jsem jiné schema ze svého výukového archivu.
Zde je správné.

TO:Petr Svoboda_45
Jestli míníte vzdělávání se vážně, doporučuji vám se zde zaregistrovat - například pod účtem studenta. Dostanete se do historických diskuzí, kde je uloženo nesmírné bohatsví praktických zkušeností a znalostí. Například standardní číslování kontaktů.

 poklona  vám za perfektí vysvětlení problematiky, opravdu mi to pomohlo problém pochopit. Také jsem rád i za ten historický kontext, hned je to jasnější. Díky i za tip se studijními zdroji, zkusím si požádat o verifikaci jako student, jsem tu ještě nový, tak zatím zkoumám co tu všechno je.

Já jsem v první řadě asi použil špatný termín, měl jsem na mysli tepelnou ochranu motoru, ale protože ostatní elektrikáři, které jsem znal, tomu říkali motorový spouštěč nebo jistič, tak jsem si myslel, že je to správný výraz. Například u motorů ventilátorů používáme SCHNEIDER ELECTRIC GV2ME07AP a pomocný kontakt GVAE11 ,  tak předpokládám, že se také jedná o tepelnou ochranu motoru, ale má jinak značené ty pomocné kontakty, tak si nejsem jistý. Zde je rozpínací kontakt, který při nadproudu rozepne začený 13 a 14 a hlásící spínací kontakt, který při nadproudu sepne značený 21 a 22 . Není tedy povinnost mít ty kontakty označeny 95-96 a 97-98 ,  nebo to může určit výrobce, případě se nejednná o tepelnou ochranu v pravém slova smyslu?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #14 kdy: 30.04.2025, 10:05 »

GV2ME07AP je spouštěč motoru.  Není to přístroj zvaný tepelná ochrana.
Spouštěči motoru se též říká motorstartér či motorový jistič, motorový spouštěč. Názvosloví je značně neustálené (a někdy se hodí i na naprosto jiné zařízení, jako je například motorový spouštěč kroužkového motoru).

Pod těmito názvy se skrývá modifikovaný jistič. Má charakteristik u zkratové ochrany optimální pro rozběh asynchronního motoru s kotvou nakrátko (M apod). Tepelná spoušť (bimetal) je v jistém rozsahu zákaznicky nastavitelná páčkou či kolečkem,  proto se musí objednávat jeho proudový rozsah podle provozního proudu motoru (nejvíce štítkového, nejlépe reálně změřeného se zátěží).

Dále se vyznačuje větší mechanickou odolností - větším počtem pracovních cyklů. Jak mechanických, tak elektrických. Jeho ovládací prvky jej umožňují umístit jak do rozvaděčů se speciálními prodlužovacími náhony pro ovládání tak do speciálních prachotěsných a vodotěsných krabiček. I na ně se dodávají speciální příslušenství, modifikovaná tlačítka nouzového zastavení, krycí membrány, zamykací dvířka zabraňující neoprávněné zapnutí apod.

Dodává se k němu bohaté příslušenství připojitelné mechanicky k jeho bokům, podpěťové a vyrážecí spouště, pomocné kontakty sledující hlavní kontakty, pomocné kontakty které sledují jen výpadky atd. (běžné jističe umí většinou sledovat pomocnými kontakty pouze stav hlavních kontaktů a nerozliší vypnutí obsluhou od poruchového vypnutí)

Moderní motorové spouště jsou vybaveny elektronikou, ta umožňuje i měření proudu a výkonu, přes sběrnici lze data o stavu motorového spouštěče a tím nepřímo i o stavu napojeného motoru přenášet do diagnostického systému rozvaděče.
Moderní motorové spouštěče umožňují i konektorové napojení na speciální montážní desku a tím vytvářet v rozvaděči hnízda pro kompletní zapojení motorových vývodů bez drátového propojování motorstartérů.

Suma sumárum, motorový spouštěč není přístroj zvaný tepelná ochrana motoru (ač v sobě obsahuje tepelnou ochranu motoru).
Proto se jeho kontakty neznačí čísly začínající 9 (95-96, 97,98) a nekreslí se v klidu 95-96 sepnuté, ale  výrobce jim přiřadí jiná čísla, podle funkce (spínací N.O. x3 a x4 a rozpínací N.C. x1 a x2 kde x je buď prázdno či 1 až 4).
A proto se tyto pomocné kontakty motorového spouštěče kreslí ve stavu shodném se stavem, kdy je mechanicky vypnutý (tj. většinou N.O. též rozpojené  ).


* 927d6dd9-e8d9-4901-ba30-b302c7d6a3e2.jpg (17 KB, 400x400 - prohlédnuto 31 krát.)

* sirius-systembaukasten-3rv29-22028-keyvisual-srgb.jpg (102.88 KB, 1125x844 - prohlédnuto 41 krát.)

* Modulární MS.JPG (82.8 KB, 1668x634 - prohlédnuto 39 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.028 sekund, 21 dotazů.