Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Lze DC/AC měnič s galvanicky odděleným výstupem použít jen pro holicí strojek?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Lze DC/AC měnič s galvanicky odděleným výstupem použít jen pro holicí strojek?  (Přečteno 3360 krát)
Štípeček
« kdy: 07.05.2024, 14:27 »

Rád bych prodiskutoval můj výklad normy ČSN 33 2000-7-721 ed.2.
Řeším elektroinstala ci do karavanu. Většina elektroinstala ce je 12V až na dvě výjimky (ohřívač vody a 2x zásuvka + samozřejmě dobíjení baterie ze sítě).
Aktuální požadavek na instalaci je:
Vstupní zásuvka pro zapojení karavanu do sítě -> jištění -> měnič AC/DC (nabíjení baterie) -> 12V rozvod -> měnič DC/AC (napájení spotřebičů 230V) -> 2x zásuvka + ohřívač vody
S tímto zapojením je počítáno za předpokladu, že má měnič galvanicky oddělený výstup (230V) od vstupu (12V).

Výše zmíněná norma pro karavany určuje:
citace:
Citace
721.413 Ochranné opatření: elektrické oddělení:
Ochranné opatření "elektrické oddělení" nesmí být použito, s výjimkou zásuvky pro holící strojek.

Byť DC/AC měnič neslouží primárně jako ochranné opatření, i přesto obsahuje elektrické oddělení. Mě z toho vychází, že opravdu nic jiného než "zásuvku pro holící strojek" za měnič nelze použít. Pak by ale většina podobných instalací nebyly navrženy v souladu s normou.
Jaký na to máte názor?


Moderátor - původní nesmysl: "Použití DC(12V)-AC(230V) měniče ,    vyhrazen pouze pro zásuvku pro holící strojek?".
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #1 kdy: 08.05.2024, 17:20 »

Míchají se vám dva pojmy. Galvanické oddělení vstupu a výstupu měniče a ochrana oddělením obvodů ve smyslu seznamu ochran proti nedovolenému dotykovému napětí.

Normotvůrce tím nechtel říci nic jiného, než že když použijete v karavanu měnič, jeho AC obvod s nebezpečným napětím nesmíte provozovat jako plovoucí obvod bez ochranného vodiče, ochranného pospojení a uzemnění. S jedinou výjimkou a tou je pidiměnič výhradně a jedině použitý pro jedinou zásuvku pro holicí strojek (a často to této zásuvky vestavěný).
Takže 230V obvod za měničem musí mít všechny náležitosti silového rozvodu jako v pevné instalaci a navíc musí být vybaven proudovým chráničem a uzamňovací svorkou atd. Ale samotný měnič může být izolovaný. Vzhledem k domu že (-) pól 12V obvodu auta je také na kostře v podstatě  budete mít stejně výstup měniče galvanicky propojený se vstupem.

Jde o to, aby mezi kostrou auta a zemí, nebo kostrou karavanu a zemí nebylo žádné nebezpečné napětí ani při poruše. Jinak byste při druhé poruše ochrany oddělením obvodů šlápnutí na trávu při výstupu z karavanu, nebo dotyk na kostu auta nepřežil. Proto je tato "ochrana oddělením obvodů" zakázaná.
 
Uvědomte si také, že karavan lze připojit na zásuvku v kempu. A to je normální rozvod 230V neoddělený od země. Takže karavan musí mít plný třívodičový rozvod a ochrany proti NDN a navíc i ochrany zvýšené - proudový chránič, pospojení atd.  A pak specifické ochrany aby nešlo najednou propojit výstup měniče se sítí z kempu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Stanislav Zemek
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 09.05.2024, 09:47 »

 poklona  za odpověď.
To jsem si přesně myslel, že to platí vyloženě pouze pro ochranu galvanickým oddělením.  poklona  za utvrzení.
Zde se vyskytuje další nestandart.. (-) pól 12V, který jde z auta, případně (-) pól, který je z baterie v karavanu,  nejsou napojeny na kovovou šasí karavanu. Zatím jsem na žádném jiném vozidle podobné řešení neviděl. Ochranné vodiče nízkého napětí (LV) bude ale napojeno na šasí jak z DC/AC měniče, tak ze vstupu do karavanu.
Jen mi úplně nenapadá jakým způsobem se řeší uzemnění uzemňovací svorky v karavanu, když není karavan připojen do sítě a běží pouze na měnič. Řešení "prostě se neuzemňuje" mi nepřijde správné, na druhou stranu zatloukat nějaké kolíky do země asi také bez proměření odporu zemění nemá moc smysl (a kdo by se s tím taky obtěžoval). Přijde mi, že v tomhle případě řešení bude vždycky kompromis.
S chráničema a pospojením je samozřejmě počítáno.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Hudec
*
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 10.05.2024, 09:19 »

Karavan ještě před platností sedmičkové normy právě napájený přes oddělovák (zásuvky v kempech jsou mnohdy chráněny/nechráněny, zkrátka hrůza a nesoustřeďme se jen na ČR),  za oddělovákem HIS, kostra karavanu pospojena a přizemněna kolíkem, His byl zapojen proti tomuto "pospojení" a při první poruše odpojoval.
Toto stále považuji za top řešení.
Co vy na to?
Do karavanů nedělám, je to historická vzpomínka jak jsme to tenkrát s kamarádem ušmudlili.
Dnes by to tedy bylo špatně?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Kde sehnat oddělovací transformátor 230V, 300-500VA?
 Jaký význam má použití oddělovacího transformátoru s převodem 1:1?
 Lze použít první transformátor a na jeho sekundár připojit sekundár druhého?
 Je správně zapojené oddělovací trafo a UPS?
 Co znamená galvanické oddělení?
 Jak by to bezpečnostně vypadalo, kdyby každy dům měl oddělovací trafo?
 Používáte ve svých dílnách oddělovací trafo?
 Proč je oddelený obvod 400/230 V na sekundáre uzemnený?
 Je nutné oddělení řídících obvodů trafem při ovládání motoru z více míst?
 Je nutný oddělovací transformátor pro stykač ovládájící frekvenční měnič?
 Aký je rozdiel medzi bezpečnostným a oddeľovacím transformátorom?
 Co je to přesně galvanické odpojení od distribuční sítě?
 Jak má být zapojen oddělovací transformátor?
 Je potrebné dávať do zubnej ambulancie ochranné oddeľovacie trafo?
 Je nutny RCD na primare oddelovacieho, bezpecnostneho trafa?
 Musí ochrana selv vždy splňovat oddělený zdroj?
 Má mít zásuvka za oddělovacím transformátorem zapojený ochranný kolík?
 Jak zapojit zásuvku na oddělovací trafo ?
 Jak fungují transformátory ve zdravotnictví, tedy bezpečnostní transformátory?
 Je nutné pro topení v kabině jeřábu oddělovací trafo?
 Je vám jasný pojem "elektrické oddělení"?
 Je v pořádku zapojení oddělovacího transformátoru?
 Jakou měřicí metodu použít pro měření elektrického oddělení?
 Je nutné galvanické oddělení brusky v kotli (laminátového) fekálního vozu?
 Lze prodávat jako "oddělovací" trafo s výstupem TNS?
 Jak se nazývá děj v oddělovacím transformátoru?
 Jak zapojit OT proti galvanické korozi?
 Jak ovládat klapku VZT dvěma oddělenými zdroji?
 Jaká norma řeší galvanické oddělení?
 Princip ochrany oddělením obvodů
 Proč musí být ochrana el. oddělením oddělena i od země?
 Kde všude je v instalační elektrotechnice efektivní nasazení optočlenu?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.038 sekund, 22 dotazů.