Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Čím utěsnit svorkovnici motoru pokud se do ní dostává voda?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 3 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Čím utěsnit svorkovnici motoru pokud se do ní dostává voda?  (Přečteno 17291 krát)
David Janáček
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« kdy: 07.07.2020, 00:34 »

Po nedávných deštích mám problém s elektromotorem (vyhazuje proudový chránič) do svorkovnice se dostává voda.
Jak nejlépe svorkovnici ochránit před vniknutím vody (Gel sprej)?
Nejedná se o nic velkého běžný 4kW motor.
Je uložen v šachtě podzemí.


* IMG_20200630_164505.jpg (481.13 KB, 4000x2250 - prohlédnuto 2088 krát.)

* IMG_20200630_161523.jpg (358.87 KB, 4000x2250 - prohlédnuto 751 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Pavel Ryšavý
*
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 07.07.2020, 12:05 »

Pokud do motoru opravdu neteče, ale je to jenom kondenzovaná vlhkost, tak zatěsněním toho moc nezmůžete.
Buď pořídit motor s antikondenzačn ím ohřevem, nebo vyřešit větrání a dostat vlhkost v jímce na rozumnou úroveň.
Pokud použijete první řešení odstraníte následek, pokud druhé tak příčinu.
Zkuste otevřít i tu krabici na stěně, jestli na vás nevyšplouchne taky půllitr vody.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Smysl pro humor - znak ducha bystrého
.45 ACP; 7,62x39; 7,62x54R; 9x19; 12/70
David Janáček
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 07.07.2020, 12:18 »

Krabici a zásuvku jsem měl otevřenou a nic, bylo tam sucho ovladačka po odpojení motoru normálně funguje. 

Jedne ze stěn přímo sousedí s bazénem takže vysoká vlhkost tam bude stále.

Pokud do motoru opravdu neteče, ale je to jenom kondenzovaná vlhkost, tak zatěsněním toho moc nezmůžete.
Buď pořídit motor s antikondenzačn ím ohřevem, nebo vyřešit větrání a dostat vlhkost v jímce na rozumnou úroveň.
Pokud použijete první řešení odstraníte následek, pokud druhé tak příčinu.
Zkuste otevřít i tu krabici na stěně, jestli na vás nevyšplouchne taky půllitr vody.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #3 kdy: 07.07.2020, 12:31 »

Tohle je typický příklad bazénů. A řešení opravdu není jednoduché. Je dobré si uvědomit, že za normálních podmínek, kdy jsou motory umístěny venku např. na dopravnících, cirkulárkách, míchačkách apod. k podobné kondenzaci nedochází a nebo jen zcela vyjímečně a jen v malé míře. Ve vašem případě je problém v tom, že máte uzavřený nevětraný prostor s vysokou vlhkostí. A kolega přede mnou udělal velmi správnou poznámku i ohledně rozvaděče. Takže nejjednodušší by bylo zabezpečit důkladné odvětrávání prostoru. A to i během doby, kdy motor není v provozu. Bylo by i dobré umístit do jímky i snímač hladiny pro případ, že by se do jímky dostala voda, aby došlo k odpojení kompletně rozvaděče. Víčko rámečku svorkovnice lze utěsnit např. silikonem nebo barvou, ale je dobré si uvědomit, že vlhkost se do motoru dostává i okolo hřídele. Tam to zase můžete "utěsnit" osazením gufery. Ale pokud nebudete mít dostatečně odvětrávaný uzavřený prostor, tak k podobným průnikům do elektromotoru a dalších elektrodílům - rozvaděče, krabice apod běžně nezabráníte-  tedy v rozumných investicích. A pak je tady ještě další otázka, co s motorem který takto navlhl. Zapnout ho to je veliké riziko. Takže motor pořádně vysušit a to nejen prostor svorkovnice, ale i celé vinutí. A je velmi pravděpodobné, že budou poškozena i ložiska elektromotoru. A další problém je i vhodnost typů kabelů do takto vlhkého prostředí, utěsnění průchodek apod.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
David Janáček
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 07.07.2020, 12:41 »

Krabici i zásuvku jsem rozebral voda tam není. 
V šachtě je odtokový kanálek na fotce není vidět.

Motor byl před rokem na prohlídce a renovaci do té doby běžel v tomto místě 13 Let bez jediného problému  Nerozhodný 

Tohle je typický příklad bazénů. A řešení opravdu není jednoduché. Je dobré si uvědomit, že za normálních podmínek, kdy jsou motory umístěny venku např. na dopravnících, cirkulárkách, míchačkách apod. k podobné kondenzaci nedochází a nebo jen zcela vyjímečně a jen v malé míře. Ve vašem případě je problém v tom, že máte uzavřený nevětraný prostor s vysokou vlhkostí. A kolega přede mnou udělal velmi správnou poznámku i ohledně rozvaděče. Takže nejjednodušší by bylo zabezpečit důkladné odvětrávání prostoru. A to i během doby, kdy motor není v provozu. Bylo by i dobré umístit do jímky i snímač hladiny pro případ, že by se do jímky dostala voda, aby došlo k odpojení kompletně rozvaděče. Víčko rámečku svorkovnice lze utěsnit např. silikonem nebo barvou, ale je dobré si uvědomit, že vlhkost se do motoru dostává i okolo hřídele. Tam to zase můžete "utěsnit" osazením gufery. Ale pokud nebudete mít dostatečně odvětrávaný uzavřený prostor, tak k podobným průnikům do elektromotoru a dalších elektrodílům - rozvaděče, krabice apod běžně nezabráníte-  tedy v rozumných investicích. A pak je tady ještě další otázka, co s motorem který takto navlhl. Zapnout ho to je veliké riziko. Takže motor pořádně vysušit a to nejen prostor svorkovnice, ale i celé vinutí. A je velmi pravděpodobné, že budou poškozena i ložiska elektromotoru. A další problém je i vhodnost typů kabelů do takto vlhkého prostředí, utěsnění průchodek apod.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Peter Munka
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 07.07.2020, 12:45 »

To je jasny problem s kondezaciou. ....
Co sa deje : zvonku prenika teply a vlhky letny vzduch, v sachte kondenzuje na chladnejsich objektoch, najma na masivnom kove motora. Prestane to, ak dvihnete teplotu v sachte nad rosny bod, ako dalsi pokus tam mozete nechat trvale ziarovku povedzme 60W / 230V a dokladne vsetko tepelne izolovat.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Peter Munka
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 07.07.2020, 12:47 »

Z Ciny si viete objednat male teplomery kombinovane s vlhkomerom na bateriu, pouzivaju to v terariach, jeden stoji okolo 1.5 USD. Na orientacny monitoring to staci, odhadujem, ako vam to zmeria 12 az 16 stupnov a minimalne 90% vlhkosti ...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
David Janáček
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 07.07.2020, 13:01 »

To byl můj původní plán ovšem motor stále vyhazuje proudový chránič. Zkusím pořádně vysušit svorkovnici jestli motor pojede nebo ne.  Úsměv

To je jasny problem s kondezaciou. ...
Co sa deje : zvonku prenika teply a vlhky letny vzduch, v sachte kondenzuje na chladnejsich objektoch, najma na masivnom kove motora. Prestane to, ak dvihnete teplotu v sachte nad rosny bod, ako dalsi pokus tam mozete nechat trvale ziarovku povedzme 60W / 230V a dokladne vsetko tepelne izolovat.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Viktor Klemon
*
Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 07.07.2020, 13:23 »

Ak máte vodu na svorkovnici, je už mokrý aj celý motor.
Zostáva vám len možnosť demontovať a skúsiť vysušiť,
ako uviedol odborník na motory vyššie.
Moja skúsenosť ale ukazuje, že v tomto prípade bude
porušená izolačná pevnosť trvalo. Otvorte motor,
pravdepodobne bude vlhký celý.

Treba urobiť nútené vetranie šachty.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Viktor Klemon
*
Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 07.07.2020, 15:13 »

A teraz som sa ešte lepšie pozrel na vašu fotku - toto nie je kondenzát,
ale porušila sa upchávka a voda sa dostávala do motora okolo hriadeľe.
Svedčia o tom korozívne kryštály - reakcia hliníka s chlórovými zlúčeninami.
To že kondenzuje na svorkovnici je logické, viečko bolo chladnejšie ako zbytok motora.
To že vyhadzuje chránič je znakom toho, že motor je po smrti,
jeho stav nebude vhodný na opravu.

Pri inštalácii nového čerpadla ( pri dnešných cenách je repas nepravdepodobn ý)
si upravte odtok u upchávky na väčší ale hlavne ho kontrolujte.
Ak sa upchávka poškodí - najčastejšie pieskom, preteká zo začiatku opotrebenia málo, vytvoria sa v odtokovom kanáliku kryštály, zapchajú ho a voda ide cez ložisko priamo do motora.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
*
Offline Offline



váš elektrikář a revizní technik


« Odpověď #10 kdy: 07.07.2020, 15:30 »

Na vlastnom pozemku bez deti a domacich zvierat si to viem celkom dobre predstavit.

Já  tedy ne  Neřeknu  Naopak to považuji, nezlobte se na mě, ale za kravinu.

Samotné utěsnění svorkovnice motoru nepomůže. Někdy naopak paradoxně spíš může být ke škodě. Je potřeba se i přesvědčit, zda se tam vlhkost nedostává jinudy. Tím bych určitě začal.

Jinak mohou pomoci jen dvě cesty, pokud je motor OK. Jedna je příprava dobrého odvětrávání prostoru, což bývá ta často snažší a pak doplnění o topení, které vysušuje prostor, nebo přímo kryt svorkovnice motoru. Asi 2x jsem k tomu použil malé topení 12V co jsem měl v krytech kamer a vešlo se do té svorkovnice. Malá spotřeba a dostačující výkon - pokaždé to pomohlo, ale znamená to větší úpravy.
Další cestou je časování na chodu čerpadla. Během chodu čerpadla, dochází k jeho vysušování. váš problém se objevuje i proto, že máte jeden (možná dva) krátký chod během dne, což nedostačuje k ohřátí a vysušení svorkovnice. Před tím je potřeba motor dosušit a pak uzavřít. Například otevřete svorkovnici a do odvětraného prostoru umístíte "fukar",  kterým ohříváte prostor, ale především tak na 50°C i samotný motor. Pak vysušený motor rychke uzavřete a nastavíte chod čerpadla filtrace tak, aby běžel častěji a déle, aby docházelo k průběžnému dosoušení. Ale pokud nefungují ucpávky na kabelu, na hřídeli, nebo těsnění pod víčkem svorkovnice a podobně, je to jen dočasné řešení, které pouze oddálí opakování problému.

PS: také se mi zdá, že vývodka kabelu není dotažena až na těsnění ke krytu svorkovnice, tedy se tam vlhkost může dostávat i tudy.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci.
Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci.
Revize el. a hromosvodů do 1000V
Topné kabely k vytápění i ochraně majetku.

www.fraja.cz ,  revize@fraja.cz ,  tel: 728171585
David Janáček
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 07.07.2020, 16:21 »

Motor byl před rokem na prohlídce a renovaci po 13 letech provozu.  Tohle nové čerpadlo vychází na cca 50 Tisíc takže i kdyby tak se pořád vyplatí renovace než kupovat nové čerpadlo  Úsměv

I tak si nemyslím že by motor hned po opravě odešel.

A teraz som sa ešte lepšie pozrel na vašu fotku - toto nie je kondenzát,
ale porušila sa upchávka a voda sa dostávala do motora okolo hriadeľe.
Svedčia o tom korozívne kryštály - reakcia hliníka s chlórovými zlúčeninami.
To že kondenzuje na svorkovnici je logické, viečko bolo chladnejšie ako zbytok motora.
To že vyhadzuje chránič je znakom toho, že motor je po smrti,
jeho stav nebude vhodný na opravu.

Pri inštalácii nového čerpadla ( pri dnešných cenách je repas nepravdepodobn ý)
si upravte odtok u upchávky na väčší ale hlavne ho kontrolujte.
Ak sa upchávka poškodí - najčastejšie pieskom, preteká zo začiatku opotrebenia málo, vytvoria sa v odtokovom kanáliku kryštály, zapchajú ho a voda ide cez ložisko priamo do motora.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Peter Munka
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #12 kdy: 07.07.2020, 22:14 »

Snazim sa predstavit si 12V ohrev pre kameru v svorkovnici motora. Bezpecnostne problemy :
1. Izolacna vzdialenost v stiesnenom priestore.
2. Vyvedenie napajacieho kabla - vrtanie otvoru na priechodku ? Ratal s tym vyrobca motora ?
3. Napajaci kabel ohrevu dimenzovany vyrobcom na 12V v tesnej blizkosti kablov 230 / 400V - opat otazka izolacnej vzdialenosti a elektrickej pevnosti.
4. Je 12V kabel urceny na pouzitie pri motore (teplo)a navyse vo vlhkom prostredi ?
5. Bude mat svorkovnica motora IP ako predtym ? Kto to otestuje ?
6. Zrevidoval by to niekto z tunajsich technikov ? Ziadali by ste si k revizii dokumentaciu ?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #13 kdy: 08.07.2020, 05:47 »

V první řadě bych doporučil důkladnou prohlídku motoru. Rozebrat celý motor, zjistit stav vinutí, ložisek a ucpávky v čerpadle.

Vinutí a svorkovnici vysušit při 80°C a pak změřit izolační stav každého dílu samostatně. Dost často jsem zjistil svod svorkovnice tak velký, že byl příčinou reakce proudového chrániče a vinutí motoru bylo izolačně v pořádku. Pak opravit vše, co je třeba, s ohledem na cenu zařízení se vyplatí i případné převinutí motoru.

Ještě by bylo užitečné vědět co bylo náplní "renovace". Máte-li nějakou fakturu s rozpisem prací nebo alespoň ústní informaci, napište to sem, ať víme, že "renovace" nebyla jen trocha barvy aplikované stříkací pistolí na nevyčistěný povrch motoru. Bohužel i tak některé firmy pracují. Heslo "Práce zku...ná, ale dobře barvou nastříkaná se jeví jako dobrá" jim není cizí.

Jako ochranu proti potížím do budoucna bych doporučil v letním období větrat nuceně nějakým malým ventilátorkem v kombinaci s čidlem vlhkosti a v zimním období jedině temperovat nad rosný bod.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Peter Munka
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #14 kdy: 08.07.2020, 09:11 »

Jako ochranu proti potížím do budoucna bych doporučil v letním období větrat nuceně nějakým malým ventilátorkem v kombinaci s čidlem vlhkosti a v zimním období jedině temperovat nad rosný bod.

S letnym vetranim nemam dobre skusenosti, prave letny teply vzduch obsahuje viac vlhkosti a v sachte byva teplota pod rosnym bodom aj v lete. Vetranim sa tam len nazenie dalsi vzduch s obsahom vody. Problem sa zlepsuje v zime. Na leto navrhujem skor ohrev na zvysenie teploty v sachte alebo ked vetranie, tak nahradit poklop mrezou, tak by casom mohlo dojst k ohrevu stien nad rosny bod (za predpokladu teplenej izolacie medzi terenom a salovacimi tvarnicami).
Toto sa deje v mojej pivnici (sklep),  kde v zime je stena sucha, na jar a zaciatkom leta mokra, potom sa postupne ohreje a zvysok leta je opat dobre.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Hudec
*
Offline Offline



« Odpověď #15 kdy: 08.07.2020, 09:44 »

Takový zalévací dvousložkový viskozní gelík by svorkovnici ošetřil skvěle.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Vítězslav Vaněk
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #16 kdy: 08.07.2020, 12:42 »

Moje zkusenost me rika vse od elektra jak je v šachte odejde.Tuto technologii jedine do domu nebo na povrch.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Sláva
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #17 kdy: 08.07.2020, 12:59 »

Takový zalévací dvousložkový viskozní gelík by svorkovnici ošetřil skvěle.

To neřeší probléím vlhkosti ve vinutí a korozi jádra statoru, která vinutí poškodí snáze než sama vlhkost.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Stran: [1] 2 3 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.055 sekund, 22 dotazů.