Kde se v elektrotechnice využívá 3D tisku?
Miroslav Minařík:
O 3D tiskárnách toho bylo napsáno opravdu hodně. Princip známe již dlouho, Možnosti využití jsou pestré a v různých prezentacích je vždy tištěn pěkný, pro použití však neznámý tvar.
Jsou 3D tiskárny určeny především pro výrobu malých částí (těsnění, spojek, tvarovek ...) nebo hlavních těles (kryty, kostry ...)? Kde kolem sebe vidíte praktické nasazení 3D tisku? Vztaženo k našemu oboru.
Ptám se proto, že vidím neustále použití v jiných oborech, než v našem. Určitě vidíte víc!
Matyáš Stach:
,
jsem sice jen student elektrotechnik y bez žádných reálných zkušeností s elektrickými rozvody nebo jinými silovými prvky. Mnohokrát jsem si ale tiskl kryty na elektroniku opravovanou či zbastlenou. Tiskl jsem z materiálu PLA, který je samožhášející (http://www.rebelove.org/viewtopic.php?f=15&t=2015). Plast ale přeci jenom není odolný proti povětrnostním podmínkám, tedy jen krabičky pro vnitřní použití. Sériově vyráběné elektroinstala ční krabice jsou typ. z ABS který je sice v tomto případě samozhášivé, ale klasický filament určitě nebude. Jistě se dají koupit i speciální filamenty (samozhášivý ABS, ESD plast atd.). Ceny jsou bohužel v řádech tisíců korun za kg.
Otázka je i s případnou certifikací samotného výtisku. Vstupní surovina mít osvědčení může, ale na konečné odolnosti má největší vliv tloušťka stěny. Jak pak dále zaručíte že krabička tedy bude odolávat ohni dle normy a neprohoří dříve než smí (nic není nehořlavé >:D)? Ale to už je spíše problematika lidí rozdávající "kulatá razítka" o:-).
Pokud ale máte zájem tisk krabiček na bastl, nemusíte se v případě poctivé konstrukce bát.
Miroslav Minařík:
Moje představa je taková, že 3D tisk bych využil v případě nějaké opravy, rekonstrukce prvku elektroinstala ce (zařízení) který nelze sehnat.
Peter Munka:
Citace: Miroslav Minařík 18.11.2019, 16:35