Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Lze provozovat jeřáb s nefunkčním koncákem zdvihu směr dolu?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Poslat téma Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb. Vyhláška zde ...

Autor Téma: Lze provozovat jeřáb s nefunkčním koncákem zdvihu směr dolu?  (Přečteno 2589 krát)
Jan88
Neverifikovaný uživatel @3
**
Offline Offline



« kdy: 19.10.2019, 20:02 »

Při revizi starého mostového jeřábu z roku 1977 jsem objevil že nefunguje koncák zdvihu ale jen směrem dolu, bud nefunguje nebo je špatně nastaven, nejsem schopen to zjistit, hák už jsem měl na zemi a držel lana.
... kdyby to byl koncák směru nahoru tak jeřáb odstavuji z provozu, ale jak je to se směrem dolu?
Závada je to těžká, nicméně z hlediska elektrické bezpečnosti lze stroj provozovat do opravy?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Š. Svejkovský
Zaměstnanec - projektant
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #1 kdy: 20.10.2019, 12:26 »

Obávám se, že to není věc elektrické bezpečnosti, ale bezpečnosti vyhrazeného zdvihacího zařízení, tedy dotaz na revizáka "zdvihu".
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
Jan88
Neverifikovaný uživatel @3
**
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 20.10.2019, 13:33 »

Aha,lamal jsem si hlavu zda do protokolu napsat zda zařízení vyhovuje nebo nevyhovuje z hlediska elektrické bezpečnosti,chyb jsem našel dost..klasicky předrátované pojistky,špínu atd,ale u toho koncáku jsem byl v rozpacích jestli je to elektrická nebo mechanická část.....probe ru to s revizakem ZZ,moc jste mi pomohl . Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 20.10.2019, 16:27 »

Jenom přidám něco z praxe:

On bývá také často problém, jak koncák směrem dolů nastavit.
U jeřábů o které jsem pečoval bylo občas potřeba zajet s hákem
asi 5 metrů níž, než obvykle.
Proto byl vypínač nastaven na tuto nejnižší polohu.
Ale několikrát se stalo, že nepozorná jeřábnice si nevšimla,
že tam má jedničku, dojela na normální zem a lano se jí uvolnilo a vypadlo z kladek.
Protože oprava byla práce značně nepříjemná, tak bylo zvoleno řešení,
že vypínač bude nastaven na normální podlahu a když se bude jezdit níž,
tak mechanik bude u toho, koncák upraví a po skončení ho uvede do původního stavu.
Kontrola se prováděla na místě, kde nic nepřekáželo.
Ale protože  se takové místo hledalo v hale velice těžko, tak takové nastavení
příliš optimální nebylo.
Ale vypínal.

 Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 20.10.2019, 17:00 »

Správné nastavení dolního doběhu je docela důležité právě kvůli zamotání  lan. Určitě by se to mělo uvést jako závada a také opravit.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 20.10.2019, 20:03 »

Obávám se, že to není věc elektrické bezpečnosti, ale bezpečnosti vyhrazeného zdvihacího zařízení, tedy dotaz na revizáka "zdvihu".

Zkontrolovat "elektrickou " funkci ´vypnutí koncového vypínače zdvihu  nahoru i dolů není velký problém. Jeho nastavení polohy je věcí technika zdvihacích  zařízení. Obvykle při revizi elektro vyžadují platný protokol o zkoušce technika ZZ.

 V technickém deníku, nebo průkazu ZZ má být uvedená poloha jak horní tak dolní.
Málokdy je spodní poloha na nulové úrovni haly....o situacích pod úrovni haly je zde již pojednáno.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #6 kdy: 20.10.2019, 21:53 »

Možná by nebyl problém mít koncové spínače dolního zdvihu 2. Základní by vypínal na podlaze haly, zamykacím tlačítkem by šel překlenout na hloubkové práce, kde by dno jámy bylo nastaveno na druhý spínač.
Případně by šlo povolit překlemování snížení lana na jediné místo pojezdu portálu, kde je jáma.

Obdobně jsme kdysi dávno řešili omezení otočení příhradového jeřábu, aby na konci pojezdu kolmého k železniční trati nešel výložník otočit nad koleje, ale v bezpečné vzdálenosti od kolejí se jeřáb mohl točit v plné kruhové výseči.

Navrženou úpravu jsme poslali na schválení výrobci jeřábu, schválil ji bez námitek.



  
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 20.10.2019, 22:18 »

Možná by nebyl problém mít koncové spínače dolního zdvihu 2. Základní by vypínal na podlaze haly, zamykacím tlačítkem by šel překlenout na hloubkové práce, kde by dno jámy bylo nastaveno na druhý spínač.
Případně by šlo povolit překlemování snížení lana na jediné místo pojezdu portálu, kde je jáma.
  

Byla to běžná praxe na válcovnách a ocelárnách. ( Na příklad 540 jeřábů...)
Hlavně v době, kdy jeřábníci již nebyli přikování ke svému jeřábu a organizace připouštěla značnou migraci. Skvělý jeřábník dříve ani nepotřeboval koncový vypínač zdvihu. Ale měnily se normy i lidé i zvyklosti. A tak nastoupilo technické řešení.
Se zamykacím tlačítkem byly zase organizační problémy, protože musel na místo dojít technik nebo mistr a písemně povolit jiný režim. V některých případech se zamykacím tlačítkem přemosťovala i horní poloha.

Dříve dávno před plošným nasazení KV u zdvihu byly padací závaží, které pohon zdvihu zabrzdily a vypnul hlavní stykač. Jeřábník musel vylézt nahoru a zvednout těžké závaží.
Prostě dnes bychom řekli, musel udělat restart. A proto jezdili opatrně....
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Zdenek Hejčl
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 20.10.2019, 22:45 »

Dá se to řešit i jinak.
Pokud jeřábník dojede do určitého vymezeného prostoru jeřáb se zastaví.
Po dobu držení bezpečnostního tlačítka, může dále ovládat všechny funkce ve zpomaleném režimu, ve vymezeném prostoru.
Je to upozornění na nebezpečný prostor při nakládání, nebo vykládce ve stísněných prostorech, mimo rampu, kdy dojíždí do nižší polohy atd...

Ono také je problém při nakládání z regálů pomocí magnetů, kdy musí dojet na materiál zapnout magnety, které většinou leží už na materiálu.
Pokud má povoleno moc, může lano přeskočit drážku na bubnu a při záběru jej může poškodit.
Proto je nutné pravidelné školení jeřábníků a specifikace jejich pracovního místa v provozu.
Tak nějak si momentálně připadám, jako expert co zde prosazoval bezpečnostní průkaz....
 zle Smích Mrknutí
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Elektromontér EZ-M, O-E2/A. Východní Čechy
Výroba, montáž a servis vah. EU
Miroslav Hlaváč
*
Offline Offline



Elektřina má pomáhat,ne zabíjet!


« Odpověď #9 kdy: 24.10.2019, 16:32 »

Přímo v našem provozu máme jeřáb nosnost 5T kde je dovoleno použít zdvih pod podlahu,do suterénu pro zdvihání břemen z této pozice.Vše je uvedeno v protokolu jeřábu a obsluha je s tímto prokazatelně seznámena.Jeřá b je obsluhován ze země tlačítkovou soupravou.Jeřá bník vidí co dělá a je si toho vědom.Je seznámen s tím že nemá pokládat kladku na podlahu haly s rizikem odvinutí lana.Nemáme s tím žádný problém.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Miroslav
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Poslat téma Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Nevědomost nebo hazard? Jsou u možných vstupů do nebezpečného prostoru na vagónu výstražné cedulky?
 Proud opět zabíjel!
 Jaký je váš názor na bezpečný způsob ovládání strojů?
 Jak dodatečně zvýšit ochranu před úrazem el. proudem? Jen proudovým chráničem?
 Tolerovali byste u elektrikáře při práci hodinky, prstýnek či řetízek?
 Ako často sa musia skúšať bezpečnostné tlačidlá strojov?
 Splňuje 24V vánoční řetěz zásady bezpečnosti ?
 Neznáte někdo nějaký dobrý program pro bezpečnost práce?
 Jsou 4m bezpečná vzdálenost korby náklaďáku od vn?
 Co nového ohledně lékárniček a výstražných vest?
 Není zamýšlený průkaz bezpečnosti krok zpět k totalitě?
 Četli jste článek o bezpečnosti domácích instalací v EU?
 Lze bezpečně vyměnit jistič na DIN liště s hřebínkem pod napětím?
 Líbí se vám tato výživná přednáška o bezpečnosti?
 Má pásová pila vypínat při obnovení napětí po výpadku?
 Těšíte se na průkaz bezpečnosti?
 Existuje norma EU, která přikazuje používat bezhalogenové instalace?
 Kdy budeme mít štítek bezpečnosti budov?
 Kde čerpat informace o tématu bezpečnosti na strojích?
 Využití prvků Eaton v pracovních strojích s ohledem na aktuální bezpečnostní normy
 Pracovní úrazovost na elektrickém zařízení
 Jaký použít klíč pro otevření tohoto světla?
 Jak zabezpečit bezpečnost lidí v chladícím boxu kde je stále -20C?
 Jaký stav představuje hustá mlha?
 Je bezpečné stáť vo vode pri zapnutom čerpadle?
 Poznatky inspektora práce z kontrolní činnosti
 Jak by asi vypadala elektroinstalace podle šamana?
 Jak dodržujete bezpečnost práce u svých prototypů?
 RITTAL: Průvodce konfigurací skříní - elektrická bezpečnost je již zajištěna
 Vaše bezpečnostní samolepka do rozvaděče
 TURCK: Bezpečnostní závory Banner Engineering s vylepšenými výkonovými vlastnostmi.
 Bezdotykový indikátor vysokého napětí HSA 205 zachraňuje hasiče!
 Může být přehnaná ochrana nebezpečná?
 Chcete se před víkendem zasmát a poučit zároveň?
 TIP na kompaktní bezpečnostní modul
 V loňském roce došlo téměř k 45 tisícům pracovních úrazů
 Jak byste se zachovali, kdybyste zjistili nebezpečný stav cizí elektroinstalace?
 Je i v dnešní době nebezpečné používat koupelnu za bouřky?
 Při jakém napětí je nebezpečný elektrický proud?
 Státní úřad inspekce práce poukazuje na nebezpečí práce ve výškách
 Je bezpečné použití ovladače LED pásku na principu detekce dotyku LED profilu?
 Jaké může být napětí na vidlici?
 Hager: Bezpečnost přístrojů tkví v detailech
 Srovnání nelegálně zaměstnaných osob v ČR
 Nevíte o výrobci lankovych koncaku?
 Jaké zařízení lze použít pro koncové bezpečnostní vypnutí lyžařského vleku?
 Kde sehnat miniaturní koncový spínač?
 Myslíte, že bezp. spínač na obr. bude reagovat na přetržení taženého drátu?
 Jak připojit koncové spínače k pohonu vrat Endress?
 Jaké doporučíte čidlo směru pohybu posuvné brány?
 Bezpečnostní spínač s technologií RFID pro inteligentní bezpečnostní dveře a sledování polohy
 Nová generace polohových spínačů řady PS
 Malé koncové ovladače MKO OBZOR

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (2)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.211 sekund, 23 dotazů.