V čem je skryto nebezpečí připojení spotřebiče pouze dvěma vodiči?

(1/4) > >>

Philip LeMarchand:
Rád bych vysvětlil svému otci, že má špatně připojená stropní světla. Vše si celý život dělá v domu po svém a většinou to končí slovy: "je mi 77 a žiju".

Má na stropě kovová světla (talíř) v nich je klasická keremická objímka s montážním třmenem.

Na dřevěném podhledu je kovový talíř, přidělán šroubem v něm kovovým třmenem přidělená keramická objímka a k ní dva vodiče fáze a PEN. (mají steré rozvody TN-C). Tvrdím mu, že PEN musí jít nejprve na kovový třmen objímky, který je spojený s kovovým talířem (světlem) a teprve potom na objímku (N).

Jsem laik a nedovedu mu fundovaně vysvětlit proč.

Prosím můžete po lopatě vysvětlit, co se stane, když bude světlo připojené tak jak je teď a přeruší se fázový vodič a dotkne se kovové konstrukce? Předpokládám, že potom bude na kovovém talíři dotykové napětí?

Tím, že se PEN spojí s kovovou konstrucí se to vlastně celé uzemní ale nedovedu vysvětlit proč. Otem mi říká, že když to tak udělá, tak naopak proud poteče směrem: fáze-žárovka-přes kovový třmen na kostru a pak teprvě zpět do sítě, že právě tím vznikne to dotykové napětí. Že tím, že to spojí s kovovým světlem tím bude proud procházet jako celkem.

Miroslav Minařík:
Nebezpečí je v tom, že pokud odpojíte PEN na přívodu a spotřebič bude zapnutý objeví se nebezpečné napětí na kostře spotřebiče. Měřeno proti zemi jako okolnímu potenciálu.

Celkem běžná a nebezpečná porucha u nulování hliníkem ve starých instalacích.

Philip LeMarchand:
Díky tomu rozumím, nicméně nějak mi vrtá hlavou a nedovedu vysvětlit, jak to, že není na kostře proud, když vlastně prochází přes ten kovový upevňovací třmen.

Celý okruh je vlastně, to co mi otec říká: fázový vodič -> žárovka -> nulový vodič –> upevňovací kovový třmen objímky –> kovová konstrukce svítidla/nulový vodič -> zpět k transformátoru . Proč kovovým svítidlem proud při zapnutém světlu neprotéká, když by jím vlastně protékat měl?