Jan P
Neverifikovaný uživatel @6
     
Offline
|
 |
« kdy: 14.08.2019, 13:13 » |
|
Chystám se na takovou malou stavbu, v projektu na elektro a hromosvod mám základový zemnič v betonu, 4 vývody pro hromosvod a 1 pro rozvaděč z FeZn - pásek dokola, vývody kulatina 10. U kulatiny je uvedeno ošetřit spoje a přechody ...
Dostal jsem zbytek nerezového drátu pr.10, V4A, který bude stačit na všech 5 vývodů. Projektant řekl proč ne, ale natřít taky gumoasfaltem. Na dotaz proč, jsem se dozvěděl, že se to musí.
Má to technicky nějaký smysl? Měl jsem za to, že nerez, zvláště V4A by měl zvládnout "bez ochrany" normální, lehce jílovitou půdu. Není tady žádná toxická skládka.
|
|
|
|
ARM
|
 |
« Odpověď #1 kdy: 15.08.2019, 09:25 » |
|
Já bych se na to díval jako na možné riziko použití například soli v zimě a další druhy znečištění. Jako příklad můžeme uvést zemniče pro veřejné osvětlení - zde musíte antikorozní úpravou ošetřit min 20 cm nad a pod terénem. Nemusí se jednat o nátěr, může být ošetřeno i návlekem nebo dalšími variantami. Plus ošetřit proti možné korozi všechny spojky.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ARM
|
 |
« Odpověď #6 kdy: 16.08.2019, 01:16 » |
|
na zalévání do betonu opatrně, pokud je někde poblíž kov jako je měď a podobně může se vám podařit vyrobit anodu s katodou. A zinek vám hezky odejde z materiálu pryč... (týká se slitin se zinkem a podobně). Pár betonů starých i více než 50 let jsem taky rozbil a bylo to tak 50 na 50 i na stejné stavbě, někde shnilé, někde jak píšete "skoro" v pořádku...
|
|
|
|
Jan P
Neverifikovaný uživatel @6
     
Offline
|
 |
« Odpověď #7 kdy: 16.08.2019, 13:53 » |
|
Je to na zahradě za domem, kde není nic kromě hlíny. Spíš mne to zajímalo z toho pohledu, zda je možné, aby "zatékající" beton udělal neplechu mezi pásky, které jsou k sobě pevně sešroubované.
Mám nachystané držáčky na pásek, které ho udrží na stojáka, cca. 10cm nad dnem výkopu, zde problém nebude, nicméně stále přemýšlím, zda je lepší zemnící pásek k sobě stáhnout a zalít tak a nebo spoje ošetřit. Když jsem se díval u sousedů do výkopu, zamatlali vše gumoasfaltem a tam bych možná měl větší strach, že ten asflat zateče mezi spoje (resp. bude natlačen štetcem) a udělá větší problém než beton. Přijde mi to stejné, jako když pak někdo přetře svody okapů, včetně držáků svodu hromosvodu na něm, barvou. Ta taky zateče pod.
Ale to je spíš taková akademická otázka...
|
|
|
|
Milan Hudec

Offline
|
 |
« Odpověď #8 kdy: 17.08.2019, 12:50 » |
|
Vezmete petrolátovou pásku dehn a spoj omotáte, a to tak, že pásku budete "hníst" jak těsto aby pod ní nebyl vzduch a veškeré mezery mezi svorkou byly zaplněné, rukavice nezbytné, jinak budete mít mastné ruce týden. Na gumoasfalt a pod zapomeňte, ne že by se dostal mezi sevřené části, ale vytvoří "nebezpečnou mezeru" potěr - cm bez - potěr, a ten úsek bez bude korodovat velice rychle, odborně se to nazývá mezikrystalick á koroze a projevuje se tam, kde dojde ke změně "hutnosti " materiálu např tlakem ve svorce. Pro profi řešení, která tuto vlastnost omezují jsou určeny svorky s mezidestičkou, pozor ale jen ty s naprosto hladkým povrchem, např.nerez či pozink, ale opět stejnorodý, typ.Dehn.
|
|
|
|
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský

Offline

Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C2
|
 |
« Odpověď #12 kdy: 17.08.2019, 19:18 » |
|
Natírat to co nerezne, aby to nerezlo je volaaké čudné.
To, že se to jmenuje nerez neznamená, že to za určitých okolností reznout nemůže. Příkladem je článek, který se tam vytvoří (ono to nezrezne, ono to vysublimuje). Mimochodem, u nás postavili nový aquapark. Jedna z prvních reklamací bylo reznoucí antikorové zábradlí.
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C2
|
|
|
|
Pavel Horský
ČESKÝ ŽIVNOSTNÍK

Offline

Podbořany - projekční a revizní činnost E2A, E2B
|
 |
« Odpověď #14 kdy: 18.08.2019, 08:57 » |
|
Spoje je nutné natírat z důvodu ochrany narušení zinkové vrstvy, které vznikne při dotahování svorek.
|
Projekce vyhrazených el. zařízení v objektech tř. A + B Bytová a občanská výstavba, průmysl, zdravotnictví Návrhy a výpočty umělého osvětlení Návrhy ochrany před bleskem a přepětím Revizní technik E2A, E2B http://www.severocech.cz/ mob. 721 141 602 email: horac@podborany.cz
|
|
|
Milan Hudec

Offline
|
 |
« Odpověď #15 kdy: 19.08.2019, 08:43 » |
|
Spoje je nutné natírat z důvodu ochrany narušení zinkové vrstvy, které vznikne při dotahování svorek.
Porušení přilnavosti zinku si představ coby vřed, který zevnitř roste, jeho zapatláním sice trošku snížíš působení okolí, ale furt je to špatně. Krásně je jev patrný na hlavách zinkovaných šroubů po dotažení (tlak klíče na hrany hlavy je oproti prostě semknutému pásku obrovský), některé se ojedou až na ocel a reznou i pod nátěrem barvy, jiné si povlak udrží a jsou bez stop koroze. Záleží tedy především na kvalitě vrstvy zinku/výrobci. Velkou chybou je neošetření prříčných řezú pásku aktivní zinkovou barvou (nikoli sprejem), koroze od takového neošetřeného místa postupuje materiálem celkem rychle. Tento jev je možno spatřit např u přizíznutých okapových žlabů a rour. U železných konstrukcí se mnohdy používá postup, kdy se styčné plochy barvou potřou a ve správném okamžiku, kdy je nátěr tak akorát zavadlý se teprve šroubují, tímto se pod tlakem zaplní i mikroskopické trhlinky v původním zinkovém povlaku.
|
|
|
|
Pavel Horský
ČESKÝ ŽIVNOSTNÍK

Offline

Podbořany - projekční a revizní činnost E2A, E2B
|
 |
« Odpověď #16 kdy: 19.08.2019, 08:51 » |
|
Porušení přilnavosti zinku si představ coby vřed, který zevnitř roste, jeho zapatláním sice trošku snížíš působení okolí, ale furt je to špatně.
Když vřed není živen, neroste. Živiny by dostával v případě vlhka a vzduchu. Pokud spoj opatřím vulkanizační páskou, nevěřím tomu, že bude v budoucnu nějaký problém. Ono samozřejmě záleží, jak se chová k pásce při její pokládce sám instalatér. Když vidím, jak stojí borec ve výkopu a buší do pásky kladivem s vidinou její natvarování dle jeho představ, vzal bych lať a přetáhl ho po zádech.
|
Projekce vyhrazených el. zařízení v objektech tř. A + B Bytová a občanská výstavba, průmysl, zdravotnictví Návrhy a výpočty umělého osvětlení Návrhy ochrany před bleskem a přepětím Revizní technik E2A, E2B http://www.severocech.cz/ mob. 721 141 602 email: horac@podborany.cz
|
|
|