Martin Absolon
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
 |
« kdy: 16.04.2019, 20:06 » |
|
Potřeboval bych rychle vypočítat tento příklad ale nedokážu přijít na to jak. Mohl by mi prosím někdo chytřejší pomoci?
|
|
|
|
Jan Bocek

Offline
|
 |
« Odpověď #1 kdy: 16.04.2019, 22:29 » |
|
Martine,
to podstatné jste již vypočítal a to je odpor vedení 0,12 ohmu. To znamená, že každý vodič k zátěži 4000 W má odpor poloviční 0,06 ohmů
Z výkonu si vypočtete proud. Není sice uvedeno vstupní napětí, ale budeme předpokládat že bude 240 V. Pak proud spotřebičem bude I=P/U Tak 4000/240 = 16,666666 A Úbytek napětí bude součin odporu a proudu. U=RxI= 0,12x16,66666= 1,99999999 V To je celkový úbytek napětí. Na každém vodiči bude úbytek poloviční 0,999999 V
Stručně zaokrouhleno celkový úbytek bude 2 V. Na každém vodiči bude 1 V.
Je to jen zákon pana Ohma a zákon pana Kirchhoffa - ZOPAKOVAT A TRÉNOVAT
SHVÁLNĚ TO PÍŠI POLOPATICKY
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
Jan Bocek

Offline
|
 |
« Odpověď #2 kdy: 16.04.2019, 22:34 » |
|
Martine,
věřil jsem vám, ale ten Rv jste hodně zaokrouhlil. Takže celkový úbytek bude 1,977776986655 V při napětí na svorkách spotřebiče 240 V a vstupní napětí bude o ten úbytek vyšší to je 241,9777 V
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
|
|
Jan Bocek

Offline
|
 |
« Odpověď #4 kdy: 17.04.2019, 06:51 » |
|
Je faktem, že normované napětí je 230 V. Použil jsem 240 V jako napětí v praxi. Chybou je, že napětí není ve školním příkladu zadáno. Možná i záměrně. Záleží na typu školy a stupni poznání. Takové úlohy jsme dostávali v II. ročníku učení před 60. léty. Jsou to základy elektrotechnik y.
Výpočet pomocí odporového děliče má výhodu v "přímém" výpočtu. To již je pro průmyslováky, hi.
Je zajímavé pozorovat v jakém poměru se změní úbytek při napětí 230 V a při napětí 240 V. To by mohlo být pokračování školní úlohy.....
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský

Offline

Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C2
|
 |
« Odpověď #5 kdy: 17.04.2019, 07:26 » |
|
Abyste určil úbytek napětí na vodiči, potřebujete znát jejich odpor a proud, který vodiči protéká.
Všimněte si, že úbytek napětí na vodičích je jiné napětí, než jmenovité a že s ním souvisí pouze nepřímo.
Takže si rozdělte úlohu na tři části.
1) Odpor je přímo úměrný měrné vodivosti vodičů a jejich délce a nepřímo jejich průřezu. Vodivost máte šikovně v jednotce Ohm.mm2/m, takže se nemusíte trápit s nějakými převody. Vodiče jsou dva (proud teče tam a zpátky), třetí je ochranný, tím žádný proud neteče.
2) Proud spočítáte snadno, příkon znáte, napětí je jmenovité. Je to v podstatě štítkový údaj spotřebiče.
3) Máte odpor, máte proud, tak máte i napětí, které se na tom odporu ztratí. Obvykle se udává v procentech.
Poznámky: a) Účiník vás trápit nemusí, ten je zadán jedna (asi kamna). Kdyby nebyl, musel byste jmenovité napětí tím účiníkem ještě vynásobit. b) Jmenovité napětí je zde 231V, je to totiž 400V/√3 c) Správně by se proud měl přepočítat, bude totiž o malinko menší. K vnitřnímu odporu spotřebiče se přidá odpor vedení. Je to ale malý rozdíl a nebudeme si tím komplikovat život. d) Kdybyste počítal odpor u třífázové soustavy, tam se počítá vodič jenom jeden.
EDIT: Opravena chybka ve výpočtu procent napětí.
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C2
|
|
|
|
|
|
Milan Hudec

Offline
|
 |
« Odpověď #9 kdy: 20.04.2019, 08:07 » |
|
Je faktem, že normované napětí je 230 V. Použil jsem 240 V jako napětí v praxi. Chybou je, že napětí není ve školním příkladu zadáno. Možná i záměrně.
Pokud záměrně, bylo by vhodné nabídnout spočítaný výsledek v intervalu dovolené tolerance 230 +/_ 10%. A pak výsledek klidně odhadnutý v tom samém intervalu s uvažováním oteplení vedení, ne nekonečnou vodivostí spojů atd. S takovým žákem bych byl spokojenější, nežli s jedním výpočtem na "sto" desetin 
|
|
|
|
Milan Hudec

Offline
|
 |
« Odpověď #10 kdy: 20.04.2019, 08:11 » |
|
Ale pak to není výpočetní úloha na výpočet úbytku napětí, ale na to, aby dotyčný věděl, jaký je konkrétní rozdíl mezi CYKYnama. Což je tak trochu podpásovka, že. Navíc ani to nevylučuje fyzicky připojení 4kW ve formě 3f spotřebiče (barvy jsou jen barvy).
Stejně tak není vyloučeno napájecí napětí 110 či 690V  Asi bych to nehrotil.
|
|
|
|
František Janeček

Offline

|
 |
« Odpověď #11 kdy: 20.04.2019, 09:37 » |
|
Ale pak to není výpočetní úloha na výpočet úbytku napětí, ale na to, aby dotyčný věděl, jaký je konkrétní rozdíl mezi CYKYnama. Což je tak trochu podpásovka, že. Navíc ani to nevylučuje fyzicky připojení 4kW ve formě 3f spotřebiče (barvy jsou jen barvy).
Kdysi,někdy před 35lety jsem pracoval na generálních opravách strojů a zařízení.Po takové opravě by měl být ten stroj v takovém stavu jako nový.Na opravu jsme potřebovali samozřejmě kabely a vodiče barev, které odpovídaly normě(myslím tehdy ČSN 34 0165).Zásobovači včas nesehnali a byl ohrožen termín dokončení opravy.Tehdy jeden "moudrý" šéf také pronesl:"Barvy jsou jen barvy, ta fabrika je naše, tak musí jet ať jsou dráty červený nebo zelený."Tak jste mi to tak nějak připomněl.  Pokud lezu do nějakého zařízení nebo rozvaděče a mám si na něco sáhnout, nespoléhám na barvu a raději si zkoušečkou ověřím, je-li bezpečné se dotknout.I ten žák by měl znát, že existují nějaké barvy vodičů a že fázový vodič by neměl být žluto-zeleny.Proto by měl usoudit, že v to kabelu může být pouze L,N a PE.Nemůže být jen specialista na barvy vodičů v kabelech a jiný specialista na výpočet úbytku napětí.To už by bylo jak s těmi policajty, co jeden uměl číst a druhý psát. 
|
|
|
|
|
Milan Hudec

Offline
|
 |
« Odpověď #13 kdy: 20.04.2019, 12:27 » |
|
Ale no tak, kluci na učňáku těžce bojují s jednoduchým výpočtem úbytku a vy na ně takové špécie.
Nejdřív ať si osvojí základ (princip) a pak si teprve můžeme vymýšlet.
Máš pravdu, kaji se, a přidávám k zamyšlení: člověk si vzpomene na bůhvíco, jen ne na svoji senilní budoucnost.
|
|
|
|
|
|
|
|