|
|
Jan Bocek
Offline
|
|
« Odpověď #2 kdy: 21.02.2019, 18:53 » |
|
Veřejně přístupná nabíjecí stanice musí být certifikovaná a v prohlášení o shodě bude uvedeno, podle kterých norem byla vyrobena. Dále musí mít každá dobíjecí stanice před uvedením do provozu vypracovaný Provozní řád nabíjecí stanice, včetně určení kontrol a revizí. Jsou různé typy nabíjecích stanic s různým výkonem. Pro stavbu NS musí být vypracovaný PVV ( protokol vnějších vlivů) a v některých případech DOPV ( dokumentace o prevenci před výbuchem). K nabíjecím stanicím se váže ČSN EN 50272-3 a nová 62485-3
Kontroly je nutno provádět podle NV 378/2001 Sb. jednou ročně U veřejně přístupných NS bych revize viděl jednou za dva roky, stejně jako u nabíjecích stanic v průmyslu. Ke lhůtě by se měl vyjádřit certifikovaný pracovník OZO ( odborně způsobilá osoba v prevenci rizik)
Jak často se provádějí revize u benzinových stanic?
K zamýšlení. Výrobce vyrobí nabíječku, ale nabíjecí stanice jako prostor pro nabíjení výrobce nezajímá. Na to platí jiná pravidla. Otázka není na nabíječku, ale na nabíjecí stanici.
Jiří byl rychlejší, ale úplně s ním souhlasím.
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
|
František Šohajda
Offline
RT E2-A
|
|
« Odpověď #3 kdy: 21.02.2019, 18:54 » |
|
Ono odvážný, jak píše kolega k tomu i trochu patří.... Za prvé, PVV ...tam se dá zjistit dost, zejména krytí a materiál ke stavbě. Pak je to ma majiteli , který nemá více informací, měl by vytvořit k nabíjecí stanici MPBP! Zejména na údžbu a její frekvenci.. Revizi bych pak zjistil dle těchto zkutečností (přiděleným PVV) a dle toho vycházel dle 33 1500.
|
RT -EZ - elektroinstala ce domovní, specializace na zdravotnické rozvody... revize ve zdravotnictví ...už 40 let....
|
|
|
|
Jan Alin
Offline
|
|
« Odpověď #5 kdy: 21.02.2019, 20:26 » |
|
Já vznesu dotaz. 1) Bavíme se o nabíjecí stanici - myšleno krabice, která je hotový spotřebič/stroj? Co říká výrobce? 2) Nebo o nabíjecí stanici - myšleno instalace pro ty jednotlivé krabice? Bude záležet co je myšleno.
V mém případě se bavíme o kompletní instalaci od odjištění přívodu pro nabíjecí stanici po zásuvku na nabíjecí stanici, ta je umístěna venku. Výrobce má sice CE na štítku ale jakýkoli text (pouze anglicky) se o revizích prý nezmiňuje. Podle toho bych k tomu přistupoval. Ad 1) Jako ke spotřebiči/stroji podle toho co je co bude uvedeno v návodu od výrobce - jak naznačil Honza Bocek, tak by nějaká dokumentace k onomu zařízení měla existovat. Ad 2) Jako k instalaci - dle dokumentace - tam by měly být uvedeny termíny revizí.
Dokumentace od instalace je prý jen jednoduchý výkres se zakreslenou trasou a jištění je na rezervních pojistkách ve stávajícím rozvaděči uvnitř objektu, vlivy projektant neřešil, stávající vlivy v objektu jsou prý určeny jako normální. Nabíjecí stanice se mě nezdá být strojem. Výrobce prý v dodaných papírech žádnou normu neuváděl. Ani v tom co jsem dokázal najít na internetu jsem toho moc nenašel. Pocitově ovšem předpokládám, že tam budou podmínky na místo nabíjení, přece jen je to vcelku nebezpečné zařízení s nebezpečným napětím obsluhované laiky ve venkovním prostoru a klidně i za deště. I když je tam blokace a zařízení vlastně není pod napětím dokud vidlice není zastrčena a zajištěna, stejně to nevidím tak jednoduše. Normy ČSN EN 50272-3 a nová 62485-3 se vztahují na trakční baterie (celé texty nemám, nikdy jsem je zatím nepotřeboval), požadavky na lithiové baterie budou jiné. Budu se tam muset stavit prohlédnout co má vlastně k dispozici. Viděl jsem zatím jen to co dal internet a to co mi řekl po telefonu. Tohle bude do budoucna možná docela zajímavá problematika vzhledem k problematickém u hašení lithiovek.
|
|
|
|
Jan Bocek
Offline
|
|
« Odpověď #6 kdy: 21.02.2019, 22:26 » |
|
Byl jsem dotázán na termíny revizí a po prostudování dostupné dokumentace výrobců jsem nedokázal zodpovědně odpovědět ani na určování termínů, ani na rozsah prováděných kontrol. Mnohdy není ani pořádný český návod k obsluze. Nemáte někdo bližší informace?
Jestliže byl jen dotaz na následnou revizi, tak před uvedením do provozu musela být provedená výchozí revize nabíjecí stanice. Někdo to projektoval, ale hlavně někdo to instaloval. A ten by se měl starat, aby to předal s náležitostmi, včetně VRZ. Je to dodavatel a "výrobce" nabíjecí stanice s určitými komponenty. Anebo klasika, je to "někým" instalováno a je to dokonce v provozu a teď to má zachránit dodatečná výchozí revize ? Takových podobných nezkolaudovaný ch nabíjecích stanic v průmyslu a hlavně ve skladových halách objevili inspektoři desítky. Některé jsme pomáhali řešit a pomohly mi i zkušenosti zde na elektrice. Ono ty uvedené normy nejsou jen pro trakční akumulátory... Ono to asi nejde jen tak zjednodušeně, že se zreviduje přívod a od té krabice je nějaký papír a OK. Jenže provozovatel nemusí mít ani tušení, že je nutný nějaký Provozní řád, kde je stanovený postup a jak se má obsluha chovat. jak se má provádět kontrola a údržba a tady při VRZ by se mělo na to vše přijít ( upozornit). Je to vlastně přejímka před uvedením do provozu. Kdo jiný by to měl zastřešit než RT? Přitom těchto nabíjecích stanic roste jako houby po dešti.... v papírech od té "krabice" by mělo být uvedené, že je to vyrobeno v souladu s 2014/35/EU ( u nás zákon 90/2016)
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
Offline
váš elektrikář a revizní technik
|
|
« Odpověď #7 kdy: 21.02.2019, 22:57 » |
|
Pokud to neřeší výrobce, má to asi své důvody. Jde prostě o "spotřebič" pevně připojený k síti. Z jistého úhlu pohledu bych to přirovnal třeba k bojleru. Tedy bych revidoval přívod po vstupní svorky na stanici. Sám jsem už taky nějakou zapojil a uvnitř toho nebylo mnoho. Jistění, PCH, stykač a nějaká deska s elektronikou. Jenže vývod se nedá revidovat pokud není připojený na auto a kdo by se do toho pak pouštěl, aby odpálil auto za 3milióny? Za mne tedy zreviduji pouze přívod a provedu měření přímo na PCH (probudím ho :-) ) spolu s ověřením testovacím tlačítkem. Termín bych určil asi místním předpisem, dle dalších pravidelných revizních lhůt u těchto venkovních zařízení. Jistě tato nabíječka nebude jediným podobným zařízením. Osobně předpokládám lhůtu 0.5 -1 rok, vzhledem k možným rizikům a tomu že to mohou obsluhovat laici. Dále mne zaráží že projektant píše pouze o "normálních" VV, když je stanice umístěná vně budovy. Od kdy jsou venku normální VV? Je to jen můj zjednodušený pohled. Pokud je to součástí nějaké firlmy, nebo firemního areálu, je stejně nutné stanovit možná rizika spolu s místním bezpečákem a určit tyto termíny v MPBP Sám to nedělejte. To si můžete dovolit u RD, kde doporučíte nějakou lhůtu (asi bych dal 1 rok) v revizní zprávě a dál to bude starost provozovatele.
|
Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci. Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci. Revize el. a hromosvodů do 1000V Topné kabely k vytápění i ochraně majetku. www.fraja.cz , revize@fraja.cz , tel: 728171585
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C2
|
|
« Odpověď #8 kdy: 22.02.2019, 08:17 » |
|
Lhůty se řídí vnějšími vlivy. Pokud stojan stojí venku, je to vliv AD3. Lhůta revizí je 1 rok, pokud se stojan nachází pod přístřeškem, tak 4 roky.
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C2
|
|
|
František Šohajda
Offline
RT E2-A
|
|
« Odpověď #9 kdy: 22.02.2019, 11:41 » |
|
Také si myslím že je rozhodující na četnost revizí z PVV! Zejména vnější vlivy a jejich zařazení do tabulky ČSN 33 1500-Z3,tabulka a),b)
Pokud si je majitel "zmrší" (PVV) bude revize delší nebo naopak kratší a častější. Budeto problém majitele......
|
RT -EZ - elektroinstala ce domovní, specializace na zdravotnické rozvody... revize ve zdravotnictví ...už 40 let....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|