Vrtnu jinak, je v pořádku označení dokumentu ČSN pokud nemá vztah k výrobkům, dle mého názoru nikoli.
Zajímavá otázka mne dovedla na úřední desku normo tvůrce:
K čemu slouží technické normy?
Jednotné evropské a mezinárodní technické normy jsou jednou z nezbytných podmínek pro volný oběh zboží a služeb zejména v EU, jsou společnou řečí obchodu.
Slouží jako referenční úroveň, k níž se poměřuje úroveň výrobku nebo služby.
Stanovují kritéria bezpečnosti.
Chrání životní prostředí.
Dbají na ochranu zdraví.
Umožňují, aby se životní prostředí a konkurencescho pnost vzájemně podporovaly.
Chrání spotřebitele, chrání i výrobce.
Zajišťují racionální výrobu.
Podporují vyrovnaný vztah mezi jakostí a náklady.
Zabezpečují provázanost mezi výrobky a službami.
V obchodních smlouvách mezi dodavatelem a odběratelem se obvykle stávají závaznými.
Jejich dodržení je povinně vyžadováno u veřejných zakázek.
Jsou efektivním nástrojem konkurenčního boje.
Umožňují přijímat vyspělá technická řešení bez ohledu na rozdílnou technickou úroveň účastníků trhu.
Odráží výsledky vývoje a výzkumu.
Krásným příkladem je ČSN 34 3100, dnes ČSN EN 50110-1. Jen zdánlivě nemá nic společného s výrobky.
Soubor výrobků tvoří elektrické zařízení, které má být provozováno v souladu s platnými obecně závaznými předpisy, předpisy výrobce a ČSN.
A elektrická zařízení mají být po dobu svého provozu pravidelně a řádně udržována, kontrolována a revidována. A pokud nebyla, tak inspektoři rádi používali §7 vyhlášky 48/82 Sb., dnes některý z §§ ZP
K tématu, anebo spíše PSS.
Dávám dohromady novou osnovu pro opakovací školení k odborné způsobilosti v elektrotechnic
e pro pracovníky jedné průmyslové firmy. Prohlédl jsem desítky osnov, prezentací a publikací. Prostudoval Příručku pro zkoušky v elektrotechnic
e od ing. Michale Kříže sv. 95. Je to dobrá příručka pro osobní studium.
Již jsem školení rozdělil na dvě základní části a to na základní způsobilost a speciální způsobilost. A proto i dva druhy testů.
Zapojil jsem do tvorby osnovy bezpečnostního technika a odpovědného pracovníka za el. zařízení ( ten bude školit o všech MPBP, které ve firmě mají vzhledem k EZ). Dávám prostor také Bezpečnostnímu technikovi.
Prohlédl jsem všechny diskuse na toto téma zde
na elektrice za dlouhé období. A to vše proto, abych si ujasnil, co mi uniklo za posledních 10 roků, kdy neškolím, ale revidují EZ převážně v oblasti strojního zařízení.
V minulosti firma vyslala na školení pracovníky k agentuře a oni donesli "ten papír".
Jenže stav EZ byl žalostný. Odstraňování závad z RZ se stále odsouvalo....a
ž vyměnili pracovníka s §8. Ten nový chce zjednat nápravu. A požádal nás o pomoc i s tímto školením.
Dnes to ale vidím tak, že "školení" a prezentace jen představí okruhy znalostí a dovedností, předá odkazy na náležitosti a pak následuje samostudium. Vždy jsme pracovníkům předali v rámci školení dobré osobní aktuální Příručky elektro a pak následovaly "zápočty"a vypracování testů podle specializace. Pak osobní pohovory. Zvyšování kvalifikace, anebo i její udržení je
dlouhodobý proces. A to nejde vyřešit jednou za tři roky dvouhodinovou přednáškou s vystavením nějakého papíru a ještě cizí organizaci. V některých firmách organizuje vedoucí pracovník s §8 pravidelná doškolování a my jako RT rozebíráme závady v RZ a také odpovídáme na spoustu dotazů. Je to oboustranně prospěšné. A při dalších PR je to vidět.
Jsou zde zdatní Elektronauti, mohu poprosit o inspirující náměty?