Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Proč motor při spouštění do Y hučí a při přepnuti do D se rozběhne?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Proč motor při spouštění do Y hučí a při přepnuti do D se rozběhne?  (Přečteno 12668 krát)
VladislavR
Neverifikovaný uživatel @2
*
Offline Offline



« kdy: 10.09.2018, 21:44 »

Mám asynchronní motor 55kW/400V, který se spouští Y/D a takto fungoval několik let. Bohužel nyní pri rozběhu hučí a po řepnutí do D se rozjede. Ovládají ho 3 stykače. Stykače vyměněny, na konci vedení u motoru naměřeno 400V, vyinutí motoru ma přibližně stejný odpor. Může to způsobovat vůle rotoru?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 10.09.2018, 22:35 »

Ono to měření napětí je někdy poněkud zavádějící. Lepší je měřit proud v jednotlivých fázích. Je stejný nebo srovnatelný?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
David Hruda
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #2 kdy: 10.09.2018, 22:50 »

Vadný přepínač Y/D?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revize E2/A, montáže, projekty, alarmy...
Smluvní partner společnosti EG.D
Znalec v oboru ELEKTROTECHNIK A: rozvody a instalace, spotřebiče, hromosvody a ochrana proti přepětí, revize el. zařízení a hromosvodů. ELEKTRONIKA: zabezpečovací systémy, spotřební elektronika
Jih ČR
www.elektro-hruda.cz
Lukáš Rotrekl
*
Offline Offline




« Odpověď #3 kdy: 11.09.2018, 00:58 »

Píše, že jsou vyměněny stykače, jinak bych usuzoval na nespínající jednu fázi v hvězdovém stykači, ale úplně vyloučit to samozřejmě nelze.

Začněte jak radí kolega Schwarz, změřit proudy jednotlivými vodiči k motoru (všech 6) 1 při rozběhu do Y a i po přepnutí do trojúhelníka.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Vysvětlit jde všechno, bohužel ne všem.....

Není mě jasné, jak je možné že spousta lidí, kteří umí psát, neumí číst.
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #4 kdy: 11.09.2018, 04:39 »

To že motor při rozběhu hučí naznačuje, že jde na dvě fáze. Je nutné zdůrazňuji nutné měřit napětí a proudy ve všech fázích současně! Případně použít i thermokameru  kterou nasnímat teploty kontaktů na stykačích. A proč nepoužíváte inteligentní SOFTSTARTERY? Měl by jste po všech problémech.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
VladislavR
Neverifikovaný uživatel @2
*
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 11.09.2018, 17:07 »

Změřil jsem proud u motoru ve všech fázích a v zapojení do "Y" je mimo rozsah mého klešťáku, přes 200A.
V "D" je 20,5A ve všech fázích odchylka 0,2A. Dále jsem odpojil klemy na stykači "Y" a proměřil fáze mezi sebou...napětí 400V.
Nakonec natvrdo propojeny svorky na motoru do "Y" a napřímo přes pojistky přiveden přívod na vstupní svorky.
Výsledek pořád stejný, motor v "Y" se netočí a hučí.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #6 kdy: 11.09.2018, 20:55 »

A běžel někdy?
Jak k závadě došlo?
Pokud v D běží a v Y neběží, skoro by to naznačovalo, že v Y je jedno vinutí zapojené obráceně
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
VladislavR
Neverifikovaný uživatel @2
*
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 11.09.2018, 21:25 »

Ano, motor doposud běžel a závada se projevila náhodně. V první den závady tohle udělal pouze jednou a stačilo pootočit rotorem a motor se rozběhl. Následující den už to bylo častěji a nyní už se nerozběhne a musím ho přepnout do "D" okamžitě aby se rozběhl.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #8 kdy: 11.09.2018, 21:41 »

váš postup měření a zkoušení motoru je chybný!! Prosím svěřte zjištění závady zkušenému motoráři - elektrikáři, který dělá opravy a kontroly elektromotorů.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Lukáš Rotrekl
*
Offline Offline




« Odpověď #9 kdy: 11.09.2018, 22:50 »

ale pak se s námi podělte o výsledek, toto mě docela zajímá.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Vysvětlit jde všechno, bohužel ne všem.....

Není mě jasné, jak je možné že spousta lidí, kteří umí psát, neumí číst.
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #10 kdy: 12.09.2018, 11:04 »

Stykače byly sice vyměněny, ale přesto bych se zasoustředil na klemky na Y stykači, popřípadě vodiče za Y stykačem.

Jak je motor jištěn? Před stykači, za stykači ...?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
František Janeček
*
Offline Offline




« Odpověď #11 kdy: 12.09.2018, 12:32 »

Stykače byly sice vyměněny, ale přesto bych se zasoustředil na klemky na Y stykači, popřípadě vodiče za Y stykačem.

Jak je motor jištěn? Před stykači, za stykači ...?
Pokud tazatel udělal to, co popisuje, dovolím si pochybovat o tom, že je nutno kontrolovat klemy na stykačích. Úsměv

Nakonec natvrdo propojeny svorky na motoru do "Y" a napřímo přes pojistky přiveden přívod na vstupní svorky.
Výsledek pořád stejný, motor v "Y" se netočí a hučí.


Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Tomas M.
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #12 kdy: 12.09.2018, 13:43 »

Pokud je proud na fazi 20.5A, tak to vychazi na vykon cca. 14 kVA, pokud je to skutečně motor 55 kW tak se mi to zdá hrozně málo, i kdyby motor běžel úplně na prázdno. Pokud chybí pouze desetinná tečka a je to 5.5 kW, tak je to zas strašně moc a vysvětlovalo by to, proč se nerozjede v Y -  zkrátka má malý výkon, na to aby se rozběhl - přidřená ložiska nebo změna v zátěži ?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #13 kdy: 12.09.2018, 18:28 »

Kdyby si tazatel pozval k motoru odborného servisního technika na elektromotory, ušetřil by si plno problémů, času a jistě i nervů. Tady je ale ukázkově vidět, že se každý laik snaží být odborníkem i v tom, čemu vůbec nerozumí. A tady v tomto případě elektrického zařízení hrozí navíc třeba i smrtelný úraz. 
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Jiří_Hrubý
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #14 kdy: 12.09.2018, 20:39 »

Tazatel neuvádí, k čemu je připojen onen motor, resp. o jaké se jedná soustrojí.
Se základními znalostmi a trochu slušným vybavením lze vyloučit obecnou závadu vinutí, tzn. izolační stav, přesný odpor vinutí, proud ve fázích nejlíp 3 vstupovým osciloskopem s kleštěmi. Klešťák máte jaký? Je to alespoň TRMS?
Obecně z toho mám pocit, jako když jedni zoufalci ladili motor na strojních nůžkách, asi 80kW koťátko, ale roz.ebali co se dalo, ale fialový ložisko na straně hřídele nebylo dost patrný, aby ho zaregistrovali . Motor pak šel taky až na D, protože hvězda neměla dost síly to utrhnout i s tím setrvačníkem, který měl pro změnu taky suchý ložiska, protože byla ucpaná maznička a uživatel se spokojil s tím, že je oblemcaná vazelínou.
V tomto případě se motor po rozběhu Y nejde D trpí ale točí a následném přepnutí do Y točil dál, ale úpění ložiska, potažmo motoru již bylo patrné. Celé to vyvolávalo poměrně rychlé ohřívání těla motoru.
Pokud ale trochu schopný elektrikář vyčerpá všechny dostupné metody diagnostiky jak elektrické, tak mechanické, pak právě proto, že je schopný se nebojí obrátit na někoho zkušenějšího. Vzhledem k šíři oboru to není ostuda. Alespoň se něco přiučí.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #15 kdy: 12.09.2018, 20:46 »

Pokud je pravda, že když se to stalo poprvé, stačilo pootočit rotorem a motor se rozběhl, asi bych moc nesázel na mechanický stav a těžký chod. Ono otočit motorem s uvedeným výkonem, pokud se nepohne při napájení v Y by asi byl problém i pro "siláka Frantu Kocourka"...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Juraj Rojko
*
Offline Offline



« Odpověď #16 kdy: 13.09.2018, 00:14 »

Kdyby si tazatel pozval k motoru odborného servisního technika na elektromotory, ušetřil by si plno problémů, času a jistě i nervů...

Kdyby si každý při prvním náznaku problému pozval odborníka, tak už by dávno všichni odborníci vymřeli. Protože nikdo nový by se už odborníkem nestal a ti již exitující by umřeli totálním vyčerpáním.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
*
Offline Offline



váš elektrikář a revizní technik


« Odpověď #17 kdy: 13.09.2018, 01:10 »

Kdyby si každý při prvním náznaku problému pozval odborníka, tak už by dávno všichni odborníci vymřeli. Protože nikdo nový by se už odborníkem nestal a ti již exitující by umřeli totálním vyčerpáním.

Tazatel tomu ale už věnoval mnoho času, například předěláním ovládání, nebo pokusy o zapojení napřímo. Jeho znalosti jsou pochhopitelně menší, než specialisty, jakým je například Lubomír Kastner. Pak si jej stačí pozvat a "koukat se mu pod ruce" a poslouchat jeho výklad během servisu. Problém bude nejen vyřešen rychle, ale navíc získáte novou zkušenost, podloženou předlouhou praxí z oprav motorů tímto odborníkem s bohatým výkladem.  Však ho známe  Mrknutí Palec vzhůru

Co více si přát.  Mrknutí
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci.
Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci.
Revize el. a hromosvodů do 1000V
Topné kabely k vytápění i ochraně majetku.

www.fraja.cz ,  revize@fraja.cz ,  tel: 728171585
Stran: [1] 2 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak opravit jednofázový motor 1,1kW, 230V?
 Neviete ako mozem spojaznit elektro motor MEZ K4S05?
 Co může být příčinou nižšíhou poudu komutátorového motoru?
 Jaký je jmenovitý proud motoru ZTE V.TIRNOVO 2412-6?
 Je lepší rekonstrukce spouštění motoru, nebo použití modernějšího zařízení?
 Prečo asi nefunguje 1-fazovy asynchronny motor s kotvou na krátko?
 Může elektomotor fungovat s poškozeným vinutím?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
 Proč klesají otáčky motoru při přepnutí z Y do D?
 Proč se u motoru přehřívá pouze rotor a ne stator?
 Jaké poruchy motorů řešíte vy?
 Proč vznikají mezizávitové zkraty motorů?
 Co lze na motorech měřit obyčejným multimetrem?
 Jak diagnostikujeme přetížení motoru dané nevhodnou zátěží?
 Proč se motor čerpadla po startu za chvíli zastaví a bez vibrací pouze hřeje?
 Zvládne někdo opravu soustruhu SV 18 RB?
 Proč provádět diagnostiku poruchy motoru na místě?
 Jak si vybrat správný motorový spouštěč?
 Kdy a jak volit třídy nadproudových relé?
 Na co si dát pozor při návrhu napojení motoru?
 Jaký vliv má připojení vodiče N na uzel ve hvězdě?
 Kdy se u motoru jedná o lehký a těžký rozběh?
 Ako diagnostikovať problémy na trojfázových asynchrónnych motorch?
 Jaké účinky mají vířivé proudy na ložiska motorů?
 Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?
 Jak určit začátky a konce vinutí a přitom nezničit motor?
 Co si mohu dovolit k asynchronnímu motoru?
 Jaké mohou být účinky okamžité reverzace za běhu motoru?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 O motorech #20: Co je to ustavení motoru?
 O motorech #21: Jaký vliv má vyvážení motoru na jeho chod a spolehlivost?
 O motorech #22: Kdy mažeme motor?
 O motorech #23: Kdy je dobré zkontrolovat motor?
 Musím pro kontrolu motoru rozpůlit stolní brusku?
 Jak zjistit jestli je elektrovřeteno funkční?
 Jak zapojit motor k pásové pile P320 (230V)?
 TIP: Ochrany EMOTRON spolehlivě chrání pracovní stroje
 Nezná někdo dodavatele dílů elektromotorů Spaggiari v ČR?
 Akú podložku použiť medzi hliníkové telo motora a káblové oko?
 Proč první půlhodinu vykazuje el. motor ventilátoru vyšší než jmenovitý proud?
 Neznáte nejaký typ otočnej napájacej zbernice 400V pre motor?
 Co mohlo být příčinou poškození asynchronního motoru s frekvenčím měničem?
 Proč klesnou otáčky u 3f motoru při přepnutí z Y na D?
 Jaký je proud 3f motoru v zapojení D/YY po převinu z 220V na 400V?
 Jaká může být příčina změny skluzové charakteristiky asynchronního motoru?
 Je možné motor chrániť proti spáleniu kondenzátorom?
 Je možné chrániť el.motor kondenzátorom?
 Co může "bzučet" v motorovém chrániči?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Prečo uhlová brúska stratila otáčky po výmene uhlíkov a nereaguje na reguláciu?
 Jak s může projevit u pohonu vadné tepelné relé?
 Jak se dopídit, že 3f motor spálil zákazník?
 Proč asi vypadává jistič při zastavení motoru?
 Tlakový spínač funguje, proč se nerozjede motor?
 Jaký zvolit postup při identifikaci poruchy neznámého zařízení?
 Jak stanovit otáčky elektromotoru MEZ když nejsou na štítku uvedeny??
 Proč AS motor vyhazuje přívodní jištění, když je Riso OK?
 Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?
 Kdo dodavatelsky vyhodnocuje kvalitu AC motoru?
 Může se nový elektromotor zadrhávat při ručním otáčení?
 Jak vybrat pneumatický motor určený k náhradě elektromotoru?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů
 Stále řešíte časté chyby motorů?
 Jak v ČR uvádíte do provozu zařízení CHINA EXPORT?
 TeSys GV5 / GV6 Motorové jističe a manuální motorové chrániče
 Jak odstranit cinkání v asynchronním elektromotoru?
 Může nižší kapacita způsobovat problémy s během oběhového čerpadla?
 Jaký vliv může mít proud kompresoru na jeho hluk?
 Co se u motoru označovalo za "kollektor"?
 Jak zjistit mezizávitový zkrat na jedné cívce asynchronního motoru?

Aktuální slova (1)

Aktuální slova KUTIL (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.071 sekund, 23 dotazů.