Proč nefunguje kotel připojený na napěťový měnič?
Michal Švanda:
Bydlím v oblasti, kde kromě krátkých výpadků dodávky se objevují i výpadky trvající den a více. Typicky v zimě (námraza na vedení nebo stromech trhá vedení). Pořídil jsem si 12 DCV/230 ACV měnič se sinusovým výstupem s dlouhodobým výkonecm 2,5 kW. Bez problémů na něj běží všechny domácí spotřebiče až na plynový kotel (Protherm Tiger). Při připojení přes měnič kotel zahlásí chybu F7, což je "chyba řídící desky" a kotel nefunguje. Dneska jsem tu měl technika na revizi a problém jsem mu popsal, po telefonu to konzultovali s kolegy a usnesli se, že problém je v chybějícím uzemnění a prý to dělají Vailanty a Prothermy kotle všechny.
Měnič funguje současně i jako nabíječka baterie (má tedy plný vstup ze sítě) a pokud je kotel připojen přes měnič, který je v živé zásuvce, funguje bez problémů. Po odjezdu technika jsem tedy vyrobil připojovací šňůru se zapojeným pouze PEN vodičem. Oproti očekávání to ovšem problém nevyřešilo, při provozu na baterie stále F7.
Dovnitř do měniče jsem se nedíval. Pokud ovšem při běhu "na baterie" elektronika kompletně odpojí všechno "z venku", tedy vč. PEN, vysvetlovalo by to, proč dnešní pokus nevyšel a bylo by to v souladu s tím, co říkal technik.
Setkal se někdo s něčím podobným? Pomohlo by uzemnění PEN za měničem připojením na domovní PEN rozvod (TN-S)? Měřením odporu mezi N a PEN za měničem se mi zdá, že nejsou uvnitř spojeny, takže za měničem by byla IT síť. Bylo by takové zapojení něčím rizikové?
Jiří Schwarz:
Kotel je bohužel "hajzl", který potřebuje mít na správném přívodním vodiči správné napětí proti zemi, protože to využívá na kontrolu plamene.
Měniče (UPS, menší elektrocentrál y,...) mají zpravidla na výstupu izolovanou síť a tam to tak nefunguje.
Musel by se jeden pól výstupu uzemnit, čímž by se z toho udělalo něco jako síť TN. Ale tam nesplníte požadavek normy pro uzemnění sítě TN, takže bych se pod to jako revizák podepsat nechtěl...