|
|
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
Offline
váš elektrikář a revizní technik
|
|
« Odpověď #2 kdy: 19.03.2018, 09:41 » |
|
Elektromobilit a a především nabíjecí stanice, je velkým tématem i na letošním light+building 2018. Tedy mimo jiné. Bohužel jeden den nestačil na hlubší prozkoumání všech hal.
Jednoznačně ale z mého pohledu vévodilo řízení domácností. Mnoha různým systémům a způsobům řízení, tak nějak vévodilo KNX.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci. Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci. Revize el. a hromosvodů do 1000V Topné kabely k vytápění i ochraně majetku. www.fraja.cz , revize@fraja.cz , tel: 728171585
|
|
|
|
Josef Křemen
Offline
Revizní technik E2/A, Praha 6.
|
|
« Odpověď #3 kdy: 19.03.2018, 10:43 » |
|
No to je hukot!!! A všichni se z toho mohou, omlouvám se, posrat! Jedno z několika datových center (a ne největší) má MĚSÍČNÍ spotřebu kolem 1,7 milionu kWh......... Jěště štěstí, že se to moc nerozvine, kde by lidi nabíjeli ty desetitisíce aut? Třeba jako v Norsku - prodlužkou z okna...... no a když bydlím v 5. patře?..... no tak nikam nepojedeš.... a sít je na to připravená?.... možná tak na dalších 1000 ks.... A když mi týden při kalamitě u nás na vsi nepůjde elektřina?... tak musíš mít doma větší dieselagregát, jinak nikam nepojedeš. Nebo ještě jedno auto na benzín..... Ale po městě proč ne....i když za půl mega ..... Mám pokračovat? Ani jeden ze tří distributorů není a ještě minimálně několik let nebude, připraven ne větší rozvoj (kdyby náhodou byly elektrovozítka v Tascu v akci). Je vyvinutá funční technologie s pohonem na vodík, jezdí funkční prototypy, korejci začínají s výrobou, cena úplně někde jinde než elektrovozítka, jen ty čerpací stanice.......
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5
|
|
« Odpověď #4 kdy: 19.03.2018, 11:24 » |
|
Je vyvinutá funční technologie s pohonem na vodík, jezdí funkční prototypy, korejci začínají s výrobou, cena úplně někde jinde než elektrovozítka, jen ty čerpací stanice.......
Když pominu určitou bouchavost vodíku, která se dá celkem zvládnout, má i další nevýhody. Vysoká náročnost na výrobu. Spotřebujete spoustu elektřiny. Proč jí nepoužít rovnou? Elektřina se daleko snáz a bezpečněji dopraví až do místa "natankování", než vodík. Technologie elektromotorů je podstatně jednodušší a levnější, než spalovací motor. Je méně náchylná na poruchy, poměr hmotnost/výkon hovoří jasně ve prospěch elektromotoru (ještě trošku zamakat na lehčích baterkách). A že nejsou nabíječky? Co si asi mysleli šoféři koňských povozů, když je začala nahrazovat auta na benzín. V tom bych problém neviděl.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C5
|
|
|
|
|
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
Offline
váš elektrikář a revizní technik
|
|
« Odpověď #7 kdy: 19.03.2018, 13:06 » |
|
To že současný způsob není dlouho udržitelný, je evidentní a to jak u spalovacích aut, tak u elektroaut. Ale bez vývoje, což znamená i mnoho kroků tak říkajíc vedle, není změna možná. Tedy to beru jako běžné přešlapování a vývoj nechám na chytřejších hlavách. Vzpomeňme si na to jak mezi sebou například bojovali různé systémy a kdo se nakonec ve výsledku "smál" , například BETA a VHS. A nebylo od začátku jasné kdo je vítěz. Navíc elektroauta zde jsou už více jak sto let a především v posledních cca 10 letech prošli zásadním technologickým vývojem, který z nich konečně udělal auta s možným uplatněním. Podle mne je hlavním problémem dotace všeobecně a tím i kurv...í trhu. Tím menší je pak tlak na vývoj, který by snížil jejich cenu a vlastnosti dále posouval k využitelnější podobě. Osobně čekám že o pohon aut v budoucnu se budou starat elektromotory, ale zásadní změnou projde zdroj pro napájení těchto motorů. Ať už ve formě baterií, nebo generátoru elektro, poháněného čímkoliv. Zde asi budeme čekat na zásadnější objev. Ale všechno co si o tom myslíme je úplně jedno. Pokud je velká poptávka, bude tomu odpovídat i široká nabídka mnoha výrobců. To navzdory všem odpůrcům a skeptikům. PS. Také o tom moc nevím, jen předpokládám. Možná se trefím, možná se mému příspěvku jednou zasmějeme.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci. Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci. Revize el. a hromosvodů do 1000V Topné kabely k vytápění i ochraně majetku. www.fraja.cz , revize@fraja.cz , tel: 728171585
|
|
|
Josef Křemen
Offline
Revizní technik E2/A, Praha 6.
|
|
« Odpověď #8 kdy: 19.03.2018, 13:07 » |
|
Možná toho vím víc než většina "odborníků" a jako jeden z mála se nebráním použití (VW UP, C1) po městě, jak říkáme, tramvajky, ale jen tomu nevěřím. Má to svoje nevýhody které ještě dlouho odstranit nepůjdou - váha a cena baterek, doba tankování na rozumný dojezd a především cena. Ve městě desetitíce aut nenabijete a mimo město ve vlastní garáži jen pokud není kalamita. A na vlastní FVE zapomeňte. Nepatříte náhodou mezi ty, kteří tleskali otevření velké nabíjecí stanice v Praze 7 . Tak trochu to má něco společného s ruskem.....něj aký Potěmkin....
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5
|
|
« Odpověď #9 kdy: 19.03.2018, 13:19 » |
|
Sleduju provoz okolo několika dobíjecích stanic, nevidím s tím žádný problém. Vy v Praze to máte asi jinak.
Tak jak bude růst podíl aut "na baterky" bude průběžně posilována síť. Samozřejmě, nesmíme na to pustit dotace, jako v Norsku, to by asi nastalo peklo.
Nekoukejme jenom těsně za špičku nosu, technologie se vyvíjí. Spalovací motory jsou na hranici technologickýc h možností. Navíc sílí snahy je omezovat při vjezdu do měst (ano, to by vodík vyřešil). Tam, kde ropáky končí, elektromotor začíná.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C5
|
|
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5
|
|
« Odpověď #12 kdy: 19.03.2018, 20:25 » |
|
Palivový článek je nepoužitelný. Nedokáže dodat okamžitý velký výkon, takže stejně potřebujete akumulátory. Navíc vodík nespotřebovává, nýbrž vyrábí a tím vzniká problém co s ním.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C5
|
|
|
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
Offline
váš elektrikář a revizní technik
|
|
« Odpověď #13 kdy: 19.03.2018, 20:26 » |
|
...Představa, že někdo přijede na chatu s evozítkem a napíchne se na síť dimenzovanou v 50. letech na dvě žárovky a zásuvku na chatu, bude veselo A přitom i to jde. Eauto můžete nabíjet i z obyčejné zásuvky, jen bude to nabíjení dlouho trvat. Pokud budu na chatě 2 dny, bez problémů baterii nabiju pro cestu zpět. Například (není to přesné a dost se to může odlišovat auto od auta, spíš jde o představu ja k to může třeba vypadat ) - zásuvka 16A 230V - nabíjení 32h - zásuvka 16A 400V - nabíjení 19h - zásuvka 32A 400V - nabíjení 9h rychlonabíječk a - 30min -50% a do plna dalších cca 5h Jinak jsem si každou z předváděcích jízd eautem velmi užil a dovedl bych si představit i jedno z nich před svým domem. Navzdory všem neduhům a nešvarům. Vlastně jedinou překážkou je pro mne asi jen cena. ALe to prý není překážka, ale cíl. Tak uvidíme
|
|
|
Zaznamenáno
|
Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci. Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci. Revize el. a hromosvodů do 1000V Topné kabely k vytápění i ochraně majetku. www.fraja.cz , revize@fraja.cz , tel: 728171585
|
|
|
David Hruda
Offline
|
|
« Odpověď #14 kdy: 19.03.2018, 21:34 » |
|
- zásuvka 16A 400V - nabíjení 19h - zásuvka 32A 400V - nabíjení 9h rychlonabíječk a - 30min -50% a do plna dalších cca 5h
No právě. Při větším rozšíření eaut přijde kolaps. Soudobost neexistuje, všichni přijedou z práce a začnou nabíjet. V bytových domech nereálné, v ulici s rodinnými domy taky ne.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Revize E2/A, montáže, projekty, alarmy... Smluvní partner společnosti EG.D Znalec v oboru ELEKTROTECHNIK A: rozvody a instalace, spotřebiče, hromosvody a ochrana proti přepětí, revize el. zařízení a hromosvodů. ELEKTRONIKA: zabezpečovací systémy, spotřební elektronika Jih ČR www.elektro-hruda.cz
|
|
|
|
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
Offline
|
|
« Odpověď #16 kdy: 20.03.2018, 08:35 » |
|
Palivový článek je nepoužitelný. Nedokáže dodat okamžitý velký výkon, takže stejně potřebujete akumulátory. Navíc vodík nespotřebovává, nýbrž vyrábí a tím vzniká problém co s ním.
Pane kolego, stačí tak málo - zadat do vyhledávače palivový článek A jako doplňkovou četbu doporučuji třeba: https://www.elektrina.cz/vlak-na-vodikovy-pohonz loňského roku. PS - Ještě jsem přemýšlel, jak jste přišel na to, že se vodík vyrábí. Zřejmě máte na mysli, že pokud se použije vodík kapalný, má velice nízkou teplotu a nádrž nelze (zatím) dokonale tepelně izolovat. Proto se musí po určitém čase trochu vodíku odfouknout. To problém je, ale na řešení se pracuje. Další problém by mohl být se zamrzáním, protože vyprodukovaná voda je skoro destilovaná a mrzne hned blízko nule.
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
|