Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb. Vyhláška zde ...

Autor Téma: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?  (Přečteno 12553 krát)
Jarda Beran
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 19.03.2017, 19:48 »


Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?

Jedná o záložní rozvod 24V napájen z akumulátorů.
V případě použití DC jističů bych měl požít dvou pólové nebo by stačilo pouze jednopólové.
Spotřebiče osvětlení a DC motory  s hydraulickým čerpadlem.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #1 kdy: 19.03.2017, 20:09 »

Moc o jištění nevíte, alespoň podle dotazu.

Jistit musíte všechny pracovní vodiče, které nejsou spojeny s ochranným vodičem, ve vašem případě oba póly.

Pojistka je spolehlivější, než jistič.

Zapojení dc jističe není úplně trivi, chce to pochopit princip.

Trošku mě děsí  jak chcete napájet ty dc pohony.

Bacha na baterky, dokážou do zkratu dodat značný výkon, roli hraje i prostorové uspořádání instalace.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
Jarda Beran
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 19.03.2017, 20:20 »

než jsem napsal tento dotaz koukal jsem do starých diskusí, kde se kdosi ptal na jištění stejnosměrného obvodu. A kdosi tam upozornil že v akumulátorové síti je to jinak. Proto se ptám konkrétně na tento obvod.
Dle nabídky např od OEZ jsou k dispozici dvoupólové a jednopólové DC jističe a zde mi není jasné který právě v této síti použít. Osobně bych raději viděl pojistkové odpojovače na kladný pól a - spojen na sběrně.

Pro upřesnění jedná se o opravu záložního rozvodu na lodi.Tento rozvod napájí mimo palubních přístrojů i dva motory na čerpadla k řízení kormidel
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #3 kdy: 19.03.2017, 20:30 »

Konkrétně lodní rozvody mají svoje normy. Ty z hlavy neznám a z mobilu nenajdu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #4 kdy: 19.03.2017, 23:01 »

Je to rozvod izolovaný od "země",  nebo je spojený s "kostrou"?
U izolovaného bych předpokládal jištění obou pólů, u "zemněného" by to možná stačilo jednopólové, ale to by chtělo znát některé podrobnosti.
Pokud jsou tam baterie větších kapacit, je problém "vyčíslit" předpokládaný zkratový proud, tam je dobré minimálně u baterie (aku) mít pojistkový odpojovač.
A když je to na lodi, asi bych byl dost opatrný na to, jestli tam bude takové prostředí, do kterého jsou konkrétní jističe vhodně. 
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 20.03.2017, 03:55 »

U stejnosměrných rozvodů nejvíce platí, že pojistka je lepší než jistič. Vyžaduje to ale spolehlivou a kvalifikovanou obsluhu a použití kvalitních pojistek vhodného typu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Jarda Beran
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 20.03.2017, 07:28 »

jedná se rozvod izolovaný od , ,země". Jedná se o dva akumulátory 12v 200Ah spojené do serie. Původní nevyhovující rozvod je řešen tak že CU licna 16mm (+pól) je vede na řadu AC jističů, - pól je spojen v uzlu na svorkovnici. Z rozvaděče pak vedou kabely k jednotlivým spotřebičům.

Předpoklad byl, že se připraví klasika rozvaděč v podobném smyslu, ale s DC jištěním a odpovídajícím průřezem, ale po prostudování různých názorů to nebude asi tak jednoduché.
Napadlo mě, co se k tomu postavit podobně jako v rozvodu v autě?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří_Hrubý
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 20.03.2017, 08:45 »

Auto má jeden pól připojený na kostru, to nejde srovnávat s izolovaným rozvodem.
Nastudujte pro začátek ČSN IEC 92-305, ČSN EN 60092-507 ED.2 a související.
Sám zmiňujete pojistkový odpojovač, proč je problém použít dvoupólový?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Marek Laube
*
Offline Offline



elmara@atlas.cz


« Odpověď #8 kdy: 20.03.2017, 09:04 »

U železničních osobních vozů "máme" DC rozvody z akumulátorů 2x375Ah jištěny nejprve pojistkami a to každý pol zvlášť, např. topné MN obvody mají +pol 80A gG a -pol 80A gG, za poj. následují jističe jednotlivých obvodů. Jističe jsou opět v páru, např. 16A + i - pol. Světelný obvod mívá pojistky 35A gG a jištění 6A. Jističe jsou všechny DC. Hlavní přívod od baterií je "kousek od nich" jištěn 160A v každém polu zvlášť. Celá soustava MN je izolovaná od země i kostry vozu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Josef Křemen
*
Offline Offline


Revizní technik E2/A, Praha 6.


« Odpověď #9 kdy: 20.03.2017, 10:48 »

Nevím zda je tu nějaký "lodní" revizní technik, který umí opravdu poradit.
Pouze jsem několikrát nahlédnul jak to tam funguje a proč vymýšlet něco co je vymyšlené. Chovejte se k tomu jako k autu, společný mínus.
Pojistky, na 10 metrovou kajutovku stačí asi 4 ks, nebo jističe - jsou do 48V/5, 10, 20A. Hlavně nekoukejte na nabídku "běžných výrobců",  přece jenom není to objekt kam vám kdykoli na zavolání někdo přijede vyměnit vadný jistič. Dokonce jsem viděl použití pojistkové šestisvorkovni ce ze škodovky a funguje to xx let spolehlivě. Ale tam jsou menší baterie s menším zkratovým proudem.
Hlavně na začátku musí být odpojovač (jako na auto, jen vyšší dimenze). Optimální je zkombinovat ho s přepínačem baterek - jedna - druhá - obě a to z důvodu vybití. Jedna musí zůstat vždy nabitá. Věřte, že lednice, NTB, osvětlení atd. dokáže při zakotvení na noc a do oběda vybít 150Ah, že nenastartujete (vlastní zkušenost).
A co vám brání použít pojistkové odpojovače s gG pojistkou (velikost 10x38)? Spolehlivé, lehce opravitelné i uprostřed plavby. Popř. kombinovat z kontrolkou aby i laik viděl, že je přepálená pojistka.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Hudec
*
Offline Offline



« Odpověď #10 kdy: 20.03.2017, 20:14 »

Velice bych vážil který pól bude "kostra",  koroze je potvora tak ať nestvoříte titanic Úsměv
Pokud jističe tak DC a nepoplést polaritu.
Za zvážení také stojí dvoupól zapojený do serie v jednom pólu napájení, hezky se rozloží napětí.
Dalším oříškem bude nabiječ baterií a jeho výstup PEVL či SELV.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #11 kdy: 20.03.2017, 21:16 »

... který pól bude "kostra",  koroze je potvora ...
Tak proč mají auta na kostře -?
Pan profesor na střední škole se vozil v autě Hillman a chlubil se, že ten "anglickej plech" nerezaví, protože auto má na kostře +

Faktem zůstává, že telefonní ústředny mají uzemněný +,  aby nám tak snadno neuhnil strojený zemnič, ale uhnívaly náhodné zemniče se zápornějším potenciálem.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Milan Hudec
*
Offline Offline



« Odpověď #12 kdy: 20.03.2017, 22:44 »

Tipnu si že v pólování aut hraje roli statika/antistatika?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
David Hruda
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #13 kdy: 20.03.2017, 23:09 »

Myslím, že je v tom spíš nějaká historická dohoda a tradice.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revize E2/A, montáže, projekty, alarmy ....
Znalec v oboru ELEKTROTECHNIK A: rozvody a instalace, spotřebiče, hromosvody a ochrana proti přepětí, revize el. zařízení a hromosvodů. ELEKTRONIKA: zabezpečovací systémy, spotřební elektronika
České Budějovice a Vyšší Brod, ČR
www.elektro-hruda.cz
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #14 kdy: 21.03.2017, 04:38 »

Stará auta měla na kostře kladný pól a důvody byly asi dva. Ona již panem středoškolským profesorem zmíněná menší koroze karoserie a to, že při kratu na kostru rychleji odhoří slabší vodič se záporným pólem a tím se zabrání, že se plech karoserie  nepropálí.

Důvodem, proč se v 60 létech postupně všechny automobilky rozhodly provést přepólování instalace v autě byl nástup elektronizace některých prvků elektrovýbavy (cyklovač stěračů, elektronický přerušovač směrových světel) a rozvoj výroby křemíkových polovodičů, pro které je výhodnější mít na karoserii minus pól, protože tranzistory NPN byly zpočátku technologicky lépe propracované, tudíž snadněji dostupné a levnější.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #15 kdy: 21.03.2017, 09:42 »

Není to tím, že je za bouřky spodní strana mraků obvykle zápornější než země a nevzniká tak příliš velký rozdíl potenciálu (kostra je blíž potenciálu mraku). Ale to je jenom spekulace.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #16 kdy: 21.03.2017, 20:25 »

Není to tím, že je za bouřky spodní strana mraků obvykle zápornější než země a nevzniká tak příliš velký rozdíl potenciálu (kostra je blíž potenciálu mraku). Ale to je jenom spekulace.
Řekl bych, že potenciál kostry auta je úplně stejný, ať je uvnitř akumulátor ukostřen + pólem, - pólem anebo odpojen. Kromě toho nějakých 6, 12 nebo 24 V je atmosférické elektřině úplně šumák, ta přemýšlí v dimenzích o 4 až 6 (dekadických) řádů výše.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Miroslav Zuna
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #17 kdy: 21.03.2017, 22:50 »

Pro 24V není s použitím jističe problém. Jejich vypínací schopnosti nedosáhne ani blízký zkrat. Přitom je vypínací schopnost deklarována pro 220/440V.  Diskutabilní. je použít. takové jističe na FVE, kde mají stringy mnohem větší napětí než je na nich uvedeno. Poptával jsem na OEZ spojení dvou dvoupolových jističů do 4_modulového bloku, ale bez úspěchu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] 2 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak je to s jištěním sňůr a zařízení v počítačových rozvaděčích?
 Musí být v rozváděči před přepěťovými ochranami jištění?
 Může být hlavní rozvaděč před podružnými nainstalován bez jističů?
 Stručně o jištění před elektroměrem
 Jak odjistit svítidla veřejného osvětlení na venkovním vedení?
 Lze jistit topné podlážky pod selata trubičkovou pojistkou?
 Volba jistících a spínacích prvků 2015
 Návrh jistících a spínacích prvků pro elektronické spouštění motorů 2015
 Jakým principem se určí největší hodnota pojistky?
 Musí se jistit fázové vodiče před stykačem?
 S jakým způsobem jištění přepěťovek se setkáváte vy?
 Jak se před revolucí jistilo a dimenzovalo vedení?
 Jak najít příčinu padajícího jističe veřejného osvětlení?
 SCHRACK: Katalog Energie & Průmysl část 3/5 Výkonové jističe
 Ako správne predistiť prúdový chránič?
 Co si myslíte o jističi na N vodiči?
 Musí být odjištěn podružný výkonový rozvaděč?
 KNIHA: Dimenzování a jištění elektrických zařízení
 ABB: Kompaktní výkonové jističe SACE Tmax XT
 Je nutné jistit pomocné obvody samostatným jističem?
 LIVE EATON: Základy k instalačním jističům
 OPÁČko: Jak volíme jistící prvek?
 Co vše se odvozuje od jističe před elektroměrem?
 Pavouk - seriál o programu EATON
 LIVE EATON: Pavouk - řešení jednoduchých paprskových sítí
 EH#: Pohled čtenáře na pojistky v roce 1970

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.059 sekund, 22 dotazů.