|
|
Jan Bocek
Offline
|
|
« Odpověď #2 kdy: 11.01.2017, 11:38 » |
|
Vhodné mohou být průmyslové zdroje CARSPA 12V/50a nebo 12V/66A. Dokonce bych se nebal použít počítačového zdroje na příklad CORSAIR VS 650, který dává v jedné větví 12V/50A. Tyto zdroje jsou daleko levnější, než regulované zdroje s indikaci napětí a proudu, kterou pro danou aplikaci stejně nepotřebujete.
|
|
|
Zaznamenáno
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5
|
|
« Odpověď #3 kdy: 11.01.2017, 12:06 » |
|
Bylo by dobré vědět, jak je vyřešen rozběh motoru, spínaný zdroj se moc přetížit nedá.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C5
|
|
|
|
Martin Kurka
Offline
Projektant automatizace a strojů
|
|
« Odpověď #5 kdy: 11.01.2017, 13:08 » |
|
To je ďábelský motor pro napájení ze sítě. Zejména, jestli nemá nějaké chytré PWM spouštění a řízení. Jmenovitý proud 33A znamená, že DC motor si umí vzít při záběru 12násobek proudu s prstem v nose. To je 400A!.
Pokud tam dáte spínaný zdroj, dělají se různé typy ochran. Dnes nejběžnější škytající ochrana dá třeba 3sec 120-150% proud, pak se zdroj na cca 3-5sec odmlčí a pak zase zkusí naběhnout. Například pro žárovky dobré, ale pro motor šílené. Jak DC motor cukne a dobíhá, pracuje v generátorickém režimu, jeho napětí se přičte k výstupním obvodům zdroje a většinou zdroj zruší, nebo zblbne. Když tam dáte na výstup nulovou diodu, DC motor každě škytnutí prudce zastaví, v podstatě se zasekne. A poháněný mechanismus dostává rázy, které jej devastují.
Další možná ochrana je obdélníková charakteristik a proudové pojistky, při zkratu nebo přetížení přejde zdroj do režimu proudového zdroje. Motor pak pracuje plynule se omezeným momentem (jmenovitým). Pokud se motor točí, je to OK. Jestli se netočí, tak shoří.
Další typy laciných zdrojů s jednoškytnou ochranou zkusí 120-150% proud a pak se odstaví a musí se mu vypnout napájecí napětí aby se zresetoval. Takové zdroje jsou pro DC motory naprosto nevhodné.
Klasický trafozdroj s usměrňovačem je pro tento účel v podstatě ekonomicky, provozně a spolehlivostně optimální. Až na hmotnost a dnes i vyšší cenu. Ale musí už to být při těchto proudech 3f usměrnění a 3f trafo, jinak si způsobíte obrovské problémy s rozběhovým proudem trafa. Pro napájení DC motoru z 3f usměrňovače není potřeba vyhlazovací kondenzátor. Jenže tyto zdroje dnes už vyrábí velmi málo výrobců, u nás asi už dobíhají jen v Aximě Brno, ale nevím, jestli pro tyto proudy nemají jen typy na 24V. Mimochodem, ten zdroj musí být co nejblíže motoru, protože při úbytku 1,2V na 50A už vychází přívodní vodiče na pěkné klády. Napětím motoru 24V si ušetříte mnohé ekonomické a technické problémy. Něco můžete zachránit tím, že nebudete shánět zdroj 12V, ale 14V a s úbytkem 2x1V budete počítat jako bezproblémovým .
Použít laciný spínaný zdroj škytací lze, jedině bude-li mít motor řídící jednotku s PWM řízením rychlosti a rozběhu a PWM omezením momentu. Případně s elektronickou reverzací. V podstatě se dá použít i řídící jednotka (jednotky) pro elektokolo, nebo elektroskútr. Ale protože jsou tyto jednotky konstruovány na provoz z aku, musíte většinou přidávat elektrolyty s nízkým ESR pro vyrovnání odběrových špiček a snížení zvlnění proudu. Pokračování:
|
|
|
Zaznamenáno
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
|
Lukáš Rotrekl
Offline
|
|
« Odpověď #7 kdy: 11.01.2017, 13:25 » |
|
Ještě se opravím: Jen abych nemátl 3f napájecí zdroj = 3f trafo + tuším 6puls usměrňovač a kondík na vyhlazení
Jeden je na letišti v Praze, druhý v Brně, v Brně jsme dávali první, policatji si stěžovali, že to navíjí moc rychle, tak jsme došli na to odpojení napájecích fází. Zapnutí je trošku problém, ale nebylo to nějak tragické. Přece jen je to "jenom" kolem kW. Na spínání pak byl použit 40A motorový stykač (možná jsem volil i podle toho co je schopen spínat na DC. Je to 10let a ani o jednom jsem od té doby neslyšel.
Jen drobná odlišnost, my tam měli motor na 24V, teď se mi povedlo dohledat dokumentaci. Trafo 400V 24V 40DC, Stykače 24V 25ADC, a pohon měl tuší 0,7HP
|
|
|
Zaznamenáno
|
Vysvětlit jde všechno, bohužel ne všem.....
Není mě jasné, jak je možné že spousta lidí, kteří umí psát, neumí číst.
|
|
|
Jan Bocek
Offline
|
|
« Odpověď #8 kdy: 11.01.2017, 13:46 » |
|
Je nějaký důvod u navíječek hadic k čerpacím stanicím používat motory na 12 V DC? K podobným účelům navíječky hadic v průmyslu většinou používají 3f AC motory, ale viděl jsem také kompakty s převodovkou a s motory na 110 V DC. Většinou made in CCCP v military provedení.
|
|
|
Zaznamenáno
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
|
|
|
|
|
Fuk Tomáš
Offline
|
|
« Odpověď #14 kdy: 12.01.2017, 14:40 » |
|
Nemyslím, že by se ta nabíječka musela odpojovat. Asi jak která. Už se mi stalo, že jsem startoval auto s připojenou nabíječkou, a pojistky v nabíječce letěly.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.
Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
|
|
|
|
Martin Kurka
Offline
Projektant automatizace a strojů
|
|
« Odpověď #16 kdy: 12.01.2017, 14:51 » |
|
Řešení s akumulátorem je životaschopné, jedině když si spočítáte potřebnou kapacitu baterie a k ní vytipujete nabíječku, která mezi 2 cykly motoru dobije akumulátor. Takže výpočet závisí na známé četnosti a době návinů a na známém úbytku kapacity na jeden chod navíječky. Když tento údaj neznáte, nebo se obsluha začne chovat atypicky, pak už se řešení sakumulátorem opírá o odhad a výsledek může být tristní.
Vhodných nabíječek je na trhu dostatek, na tento účel se nejvíce hodí nabíječka s konstantním proudem a omezením výstupního napětí. O olověného akumulátoru na cca 14,4V. Taková nabíječka se za provozu motoru vypínat nemusí a funkci akumulátoru pro pohyb motoru pomáhá.
Uvšem toto řešení má i značné provozní nevýhody. Kromě zmíněného nedostatečného nabití i nutnost větrání kolem AKU, pravidelnou obměnu akumulátoru, problematičtěj ší jištění, a možnost spínání jen na stejnosměrné straně.
Obecně je to ale nejekonomičtěj ší řešení jak stacionárně napájet 12V nebo 24V motorické zařízení určené pro mobilní auto-moto aplikace. Teda různé navijáky lan, kompresůrky, vrátky... Obecně mnoho lidí si myslí, jak vydělá na laciném auto-moto zařízení a pak se diví, kolik stojí a jak je drahé a technicky komplikované napájení výkonového 12V motorku ze sítě.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
|