Kdo bude podle vás majitelem národní iniciativy Průmysl 4.0 nebo německé Industry 4.0?
Při vší úctě k iniciativě Průmysl 4.0, ji nevidím jako nějaký hmotný majetek, ale jen pojem, označující etapu industrializac
e. Jednotlivé technologie mají a budou mít své majitele, kteří je zakoupili či vybudovali a budou chtít profitovat na jejich výsledcích. I ta domestikovaná kráva je bytost s vlastní inteligencí a přesto o mléku rozhoduje její vlastník.
A když je vyrazí terorista?
Bude to podobné jako kdyby je vyrazila živelná pohroma. Část systémů přestane fungovat, zbytek převezme jejich funkce nebo se to celé složí. A proto je potřeba bezpečný stav, aby výpadek nezpůsobil katastrofu. I dnes máme takové systémy: elektrárny, přenosové sítě, letecký dispečink, vodárny, železniční síť, dopravní signalizaci...
Například při poruše světelné křižovatky se rozbliká oranžová nebo všechno zhasne, ale nikdy se nesmí rozsvítit zelená v obou směrech současně.
Aha, tak tedy konstruktéři všech zemí spojte se? A domluvte se lépe, než poslanci ve vašich parlamentech. Pěkný sen. A dál?
Konstruktéři budou vždy napřed. Poslanci v parlamentech klopýtají za probíhajícím vývojem a snaží se jej nějak usměrnit. Spojování konstruktérů mezi sebou mi nepřipadá reálné, protože jde o souběžný vývoj v různých odvětvích a v různých zemích. Zejména pokud jde o vojenské využití, těžko si budou potenciální soupeři vyměňovat detailní znalosti o "zadních vrátkách". Zadních vrátek bude mnoho a každé budou mít své "vrátné", nejspíše podléhající vládě dané země.
Testování "zadních vrátek" či "stop tlačítka" je spojeno s provozními ztrátami či vysokými riziky a proto se neprovádí v plném rozsahu. Zkuste si to třeba představit u atomové elektrárny nebo u rakety s "ostrou" jadernou hlavicí, letící proti městu a čekající na povel k autodestrukci. To snad nikdo zkoušet nebude. Tak se může stát, že se "stop tlačítko" nevyzkouší dostatečně nebo vůbec a při krizové situaci nebude fungovat.