Neřešil někdo měření přechodového odporu zemnícího vodiče při opětovném připojení?
Například když odpojím motor a znovu připojím tak prý dle normy musí být protokol o měření přechodového odporu na ochranném vodiči. Bohužel jsem nikde nic nenašel.
Nařizuje vám to zákoník práce a jeho prováděcí vyhláška 309/2006 Sb a také NV 378/2001 Sb. Minimální požadavky na bezpečný provoz a používání zařízení...v bodě f) je zapotřebí ověřit ochranu před nebezpečným dotykem neživých části. Jak to provést, najdete v ČSN 60204-1 ed. 2 Bezpečnost strojních zařízení, Elektrická zařízení strojů v části 18, Ověřování a dále je uvedeno několik příkladu metod ověřování spojitosti ochranného vodiče.
Při výměně motorů se vždy provádělo proměření proudových hodnot, nastavení ochrany a také proměření obvodu připojeného ochranného obvodu k motoru. Je jedno jakou formu bude mít takový protokol. Elektrikář, který připojoval motor, tak měl vždy povinnost proměřit jeho isolační stav Megmetem, dále klešťovým ampérmetrem změřit hodnoty naprázdno a při zatížení a ohmetrem na měření malých hodnot proměřit odpor připojeného vodiče. Pokud má přístroj na měření Zs, tak jej může také použit. Jednodušší je udělat "klému" na stykači z fáze L1 na PE a u motoru změřit smyčku ohmetrem. V tabulce 10 uvedené normy máte dokonce tabulku pro orientační hodnoty daných délek a průřezů kabelu. Hodnoty jsou v desítkách, až stovkách miliohmů.
Při revizích se občas setkávám s tím, že motor má vodič PE připojený, ale je někde přerušený. Hlavně na pomocném zařízení strojů, kdy někdy nejsou propojený neživé části po demontáži.
Plnění povinnosti při údržbě EZ ze zákona je věcí kontroly OIP.
Zákon ukládá tuto povinnost provádět jednou za 12 měsíců.....mot
ory se zase tak často nemění a proto se přikláním k tomu, že když již měříme vše měřitelné při výměně motoru
tak proč to nevyužívat a nezdokumentova
t. Bez záznamu je to jako by se nic neměřilo.
PS: nemyslím, že je to buzerace a spotřeba plno papíru, ale nutnost. Výměna motoru byla u mne v údržbě vždy mimořádná událost. Přitom se motory měnily často v provoze, kde bylo provozováno desítky tisíc motorů... při výměně muselo být v "raportu" razítko s údaji starého a nového motoru a všemi měřitelnými hodnotami a nastavenými ochranami. Dneska žádné razítko a papíry nejsou potřebné. V každé údržbě mají PC a vhodné SW pro zapisování všeho potřebného.