raj
|
|
« Odpověď #108 kdy: 14.01.2016, 23:40 » |
|
Protože komfort/diskomfort (ale také např. teplo/zima, štěstí/neštěstí apod.) jsou pocitové stavy, je pro každého komfortní něco jiného. Co je pro vás komfort, nemusí být komfort pro mne. Proto taky Vy jste ochoten sí zaplatit za něco, co mne vůbec nemusí zajímat. Samozřejmě také obráceně To už jsme ale z technických ve filosofických otázkách, nicméně tohle je možná i jeden z důvodů, proč jsou "chytré" instalace málo rozšířené. Lidé je obecně nepovažují je za natolik "komfortní" (myšleno komplexně), aby do nich investovali... .
Ne. Považují je za zbytečné. Dosáhnu téhož stavu (světla, tepla ...) výrazně komplikovaněji. A to jak technicky (realizací), tak i způsobem ovládání. Na žárovku mi stačí vypínač, v případě CML Mobil->Appka->Wifi->Metalika->switch->PLC->kus drátu->relé->žárovka (popř. PLC->sběrnice->cosi inteligentního zakončené triakem ...) Je umění někoho technicky neznalého na toto přesvědčit.
|
|
|
|
|
|
|
Jan Palička
Offline
|
|
« Odpověď #111 kdy: 15.01.2016, 13:51 » |
|
Ne. Považují je za zbytečné. Dosáhnu téhož stavu (světla, tepla ...) výrazně komplikovaněji . A to jak technicky (realizací), tak i způsobem ovládání. Na žárovku mi stačí vypínač, v případě CML Mobil->Appka->Wifi->Metalika->switch->PLC->kus drátu->relé->žárovka (popř. PLC->sběrnice->cosi inteligentního zakončené triakem ...) Je umění někoho technicky neznalého na toto přesvědčit. Ano, CML instalovaný jen na rozsvícení žárovky na WC je jistě nesmysl. Na to nepřesvědčíte ani technicky neznalého, natož znalého (není-li pozér a snob). Systémovka je o něčem jiném. Vezměme jako příklad auto - kdysi jste přidával plyn taháním pedálem za drát ovládající polohu škrtící klapky, brzdil lanky tahající za čelisti v bubnech, točil volantem přes mechanické hřebenové řízení a světla a stěrače spínal vypínačem na 6 či 12V. Koordinaci prováděl řidič, zhodnocení zda něco sepnout či zmáčknout taky. Dnes ovládá (skoro) všechno soustava mikroprocesorů spojených sběrnicí a vy řídíte ty mikroprocesory . Nevýhodou je vyšší složitost, horší servisovatelno st, větší možnost poruchy, výhodou je propojení systémů, možnost instalace systémů, které ručně ani ovládat nejdou (ABS, ESP apod) a z toho vyplývající větší bezpečnost a větší pohodlí pro řidiče. V autech se tomu nedivíme a všichni až na pár skalních to akceptujeme, ba vítáme, asistenční systémy jsou běžným a požadovaným vybavením. V budovách to zatím připadá zvláštní......
|
|
|
|
Radek Červený
Žij a nechej žít
Offline
|
|
« Odpověď #112 kdy: 15.01.2016, 17:12 » |
|
Pročítám tuto diskuzi a zajímá mě každý názor. Zdeňka Rajmonta si velice vážím jako odborníka a člověka, který má co říct a od kterého je stále se co učit. Přesto si dovolím oponovat. Kdyby byla systémovka určena jen na to rozsvěcení světla na hajzlíku z tabletu, jsme bez práce a je to nesmysl, bo než si rozsvítím, mám bláto na hřišti. V tom máš Zdeňku pravdu. S vyjímkou nějakých odůvodněných instalací (scénické osvětlení, bezpečnost a pod.), kde si to projekt přímo vyžaduje, je běžné ovládání světel jen pozlátko a řekl bych i zbytečnost.
Na straně druhé, právě integrace jednotlivých technologií v budově do jednoho funkčního celku s nadřazeným systémem dělá ze systémovky užitečnou věc a výborného pomocníka. Představa, že mám v domě deset jednotlivých technologií, ke každé nějakou apku různé technické úrovně dodanou výrobcem technologie a jeden dům si ovládám přes deset aplikací a deset přístupů, asi by mě drblo. Samozřejmě základem funkčního celku je, aby se projektu ujal už od začátku zkušený integrátor a projektant, který má zkušenosti jak s technologiemi, tak i se systémovkou.
Na podzim jsem byl u zákazníka, který chtěl opravit regulaci u fototermiky. Prostě jak vyšlo sluníčko, panely přešli do stagnace a teplo se nekonalo. Docela jsem se zděsil. dům jak hrad, vytápěný dvěma kotli v kaskádě, každý měl svoji regulaci, k tomu nějaká bezdrátová no name zónovka k podlahovce, která věčně hlásila vybité baterky, přesto někdy sepla a někdy ne, ale radiátory už byli bez zónovky, další kouzelná krabička byla k fototermice. Celý vtip spočíval v tom, že jednotlivé krabičky si na hnojišti hlídali jen ten svůj bobek a vedlejší bobek už neviděli a ani je nezajímal. Díky tomu byla v domě spíš zima než tepelná pohoda. Toto je typický příklad decentrálního řízení technologií, který byl zde již několikrát zmíněn. Přitom často uzavřené regulátory nemají žádnou možnost rozšíření, aby bylo možné informaci o jejich stavu poslat zařízení dalšímu.
Nezlobím se za tyto názory, čas ukázal, že tyto názory mě vhání do náruče jen další a další zakázky, o které vlastně ani nějak neusiluji. Takovému zákazníkovi mnohdy stačí jen doložit reference, pokud nepřijde často sám na doporučení. Jen ten zákazník tyto názory mnohdy zaplatí dvakrát.
|
|
|
|
|
|
|
raj
|
|
« Odpověď #116 kdy: 16.01.2016, 18:34 » |
|
Přirovnání s autem: Motor start/stop, automatická převodovka, adaptivní tempomat. Takže když se něco podělá, ani nezastavíš. A aby se něco nepodělalo, testy, testy, sw úpravy... Už to vidím v ČR... A proč by se nemělo svítit? Pokud systémovka (např. podle stavu EZS) vypíná nepotřebné okruhy v domě, stačí tento stykač doplnit ještě přepínačem (0-AUTO-1) a v případě poruchy si tak obvody zapnout. O světlech je tady řeč stále dokola - velká část jich může být "po startu" (WC, koupelna, o v kuchyni nad stolem...), takže i při poruše se dá v domě přežít. Stejně tak např. vytápění - může být doplněn spínač na přepnutí kotle do autonomního režimu (čerpadlo na "furtšlap", regulace kotle bude udržovat určitou teplotu topné vody).
Jestli mne tohle čeká v důchodu, pak Bůh žehnej starým dobrým časům.
|
|
|
|
Jiří_Hrubý
Neverifikovaný uživatel @7
Offline
|
|
« Odpověď #117 kdy: 16.01.2016, 18:57 » |
|
A proč by se nemělo svítit? Pokud systémovka (např. podle stavu EZS) vypíná nepotřebné okruhy v domě, stačí tento stykač doplnit ještě přepínačem (0-AUTO-1) a v případě poruchy si tak obvody zapnout. O světlech je tady řeč stále dokola - velká část jich může být "po startu" (WC, koupelna, o v kuchyni nad stolem...), takže i při poruše se dá v domě přežít. Stejně tak např. vytápění - může být doplněn spínač na přepnutí kotle do autonomního režimu (čerpadlo na "furtšlap", regulace kotle bude udržovat určitou teplotu topné vody).
Bylo by fajn založit takovou "galerii systémových řešení" která by popisovala, co vše se dá rozumně "integrovat", na co vše se může reagovat...
Ano, taková galerie by mohla být přínosná, ona taková představa čidel přítomnosti na WC, kdy si musí jedinec tamo pobývající mávat při výkonu rukama nad hlavou, protože příliš dlouho strnule konal a čidlo nazalo jeho nepřítomnost, či zoufalé hledání páčky na stykači v kritické minutě je představa děsivá. On totiž právě při rozhovoru s jedním známým projektantem byla právě úspora na svícení na WC (tam navíc zhasínání zvenčí) a koupelně záminkou pro montáž takových zařízení. Proto bych je čekal i v důsledně provedené inteligentní instalaci.
|
|
|
|
|
Radek Červený
Žij a nechej žít
Offline
|
|
« Odpověď #119 kdy: 28.01.2016, 13:37 » |
|
Nedá mi to nerýpnout do místního klubu Trabantistů... ..
Dnes volal zákazník, že mu nejdou otvírat dveře, ovládané RFID čipem přes přístupový systém fungující na Foxtrotu včetně logu událostí. Přiložím čip, čtečka pípne, relé sepne, napětí do zámku jde, zámek cvakne, leč neotevře. Závěr. Elektronika funguje, mechanika nikoliv. Kruh se uzavírá. Opět končíme u mechanické závady, nikoliv závady řídícího systému.
|
|
|
|
|
Jan Alin
Offline
|
|
« Odpověď #121 kdy: 28.01.2016, 16:12 » |
|
Nedá mi to nerýpnout do místního klubu Trabantistů... ..
Dnes volal zákazník, že mu nejdou otvírat dveře, ovládané RFID čipem přes přístupový systém fungující na Foxtrotu včetně logu událostí. Přiložím čip, čtečka pípne, relé sepne, napětí do zámku jde, zámek cvakne, leč neotevře. Závěr. Elektronika funguje, mechanika nikoliv. Kruh se uzavírá. Opět končíme u mechanické závady, nikoliv závady řídícího systému.
Mechanická závada součásti elektronického systému, s tím se dá souhlasit, on je i proražený kondík vlastně mechanickou závadou a konec konců, poškození procesoru je též v konečném důsledku mechanické. Nevím, jestli jsem dost Trabantista, ale napadá mě, co jen musí všechno umět zámečník, který jde opravit takovou závadu, to je docela dost profesí a celkem dost odborných znalostí. Na druhou stranu, musím uznat, že přístupová karta, která odlehčí kapsu třeba od padesáti různých klíčů je fajn, osobní zkušenost je pozitivní.
|
|
|
|
|
|
raj
|
|
« Odpověď #124 kdy: 28.01.2016, 20:05 » |
|
... fabku považuji za pravěk a nouzové řešení.
Nicméně při výpadku proudu nebo systému, se alespoň dostanu domů (ev. z domu)
|
|
|
|
|