Kdybyste bastlil v dávných dobách, kdy jiná možnost nebyla,
tak by vás dneska takhle plýtvat volným časem určitě ani nenapadlo.
Příjemné odreagování od celoročního "fréza, sekáč, cyky, fi ,atd."
Nějak mi to připomnělo hlášku z vratných lahví "A žehlil jsi už někdy?", když se Louka ptá manželky, jak se může na ty telenovely dívat. Tohle je na Kango taky dobrý lék.
Hmmm ... to je tedy opravdu typický elektroinstala ční materiál, že? Nepatří to náhodou ne Bastlírnu?
Elektrika je jen jedna Mirku. Tvojí vášní jsou třeba elektromobily, to také není elektroinstala
ční materiál.
A já jsem rád, že jsou zde na poradně lidi dvojího druhu. Specialisté, kteří o svém úzkém zaměření vědí vše (specialisté vědí vše o ničem) a encyklopedisté, kteří umí rozšířit obzory do sousedních oborů (encyklopedisté, vědí nic o všem).
Takže začínám mít díky pročítání zde mírnou povědomost o elektrotrakci, o bleskosvodech ba i hromosvodech, instalacích u doktorů atd. a navíc spoustu praktických nápadů, neotřelých řešení a zkušeností z reálného provozu.
Takže proč ne elektronkový zesilovač a pěkné řemeslo na odreagování se od rutiny.
Ceny elektronek jsou dneska úžasné.
Jojo, Světlana v Rusku zachránila před sešrotováním linky na elektronky a postavila si na tom dobrou živnost.
Ono spousta indukčních ohřevů ještě na elektronkách pojede pár desítek let, než to Rajmont přehodí na svoje zařízení a dost vysílačů se nevyplatí předělávat.
Mám v dílně Stradivari kde je to s tím Push Pullem a dobře dimenzovanou dřevěnou bednou se čtyřmi repráky. Hraje na tom skvěle VKV. Ale chce to anténu. Připojil jsem do gram. vstupu výstup z Radia Sangen a je to jako kulisa paráda.
Stradivarky měly patentované "ultralineární" zapojení koncového zesilovače, měly g3 napájené z odboček speciálního výstupního trafa to zavádělo zvláštní zápornou zpětnou vazbu. Proto hrály i v zapojení ve třídě B krásně měkce ale tomu přispívala i kvalitní masivní bedna jako ozvučnice a na tehdejší dobu špičkové reproduktory s vícepásmovou pasivní výhybkou a 3D zvukem (středové repráky do boků, "basák" s výškovým vpředu).
Bohužel jsem obě naše Stradivari sběratelsky zamlada zmařil. Stradivari 2 jsem přestavěl z CCIR UKW dílu po marném pokusu o přeladění na Teslácký OIRT, a U Stradivari 3 mi při stěhování rupla skleněná stupnice a zbytek dorazil syn, který na něj hrál jako na svoje první kombo až mu "vyskákaly repráky".
Co tak Pusch Pull s GU81M ?
Push-pull (strkej, tahej) by byl to byl dost brutální pro elky s 450W na anodě a jen příkon žhavení 4x 10A/24V je u stereozesiku skoro kilowata, to je zesilovač jen pro dlouhé zimní večery a na nízký tarif.
I když jeden německý gramofil má s nimi zesilovač ve třídě A...
Ale to jsou VF elky, moc dobře se na NF zesilovač hodit pro strmost a mikrofoničnost nebudou a s touhle ztrátou na anodě do triodového resp. tetrodového režimu by jim asi šlo o život. To by řekl hifista.
Ale pro jiného je to krásný designový kousek a takový stereozesilova
č z nich ve dřídě A umístěný v čestném rohu obýváku na leštěných nožičkách - no nádherné topidlo s mimimálním trvalým výkonem 1kW a s neuvěřitelnou tepelnou setrvačností kachlových kamen danou cca 120kg poctivého železa transformátoro
vých plechů a šasí - kam se na to hrabe trapný lihový krb nebo "plápolající" elektrokrb.
Ta AZ11 se mi tam taky moc nelíbí.
No musíte uznat, že jejich přímožhavené páskové katody vypadají taleko líp, nej trapná křemíková dioda na dně šasí. Ona AZ1 nebo AZ11 taky měla svoje klady - měla velký vnitřní odpor a pracovala jako předřadný obvod LC filtru, dále dělala plynulý náběh ellytům, což šetřilo kontaktování jejich polepům a elektronky netrápila anodovým napětím hned na studeno (a to nažhavila za poloviční dobu, než nepřímožhavené usmětňovací elky EZ ap.)
Dnes na to ellyty tak náchylné nejsou, takže klidně přes AZ1 můžete paralelně šlehnout diodu 1N1007 a máte vyšší výkon zesilovače, ale i nějakých EBL21 to nehraje přece roli.
P.S. Pane Štraubere máte tam na výstupácích a tlumivce poctivou vzduchovou mezeru?