Je mozne odbocit hlavny uzemn. vodic zo skusobnej svorky bleskozvodu?
Tomas Kyselica:
Bleskozvodari mi robili doma bleskozvod a hlavnu ekvipotencialn u svorku (EQI).
Odbocku na EQI urobili priamo zo skusobnej svorky bleskozvodu asi meter nad zemou.
Skusobna svorka spaja zemniaci vodic gulatina FeZn 10mm priemer so zvodicovym drotom AlMgSi 8mm priemer a hlavny uzemnovaci vodic na EQI je CYA 16mm2 a spojili ho tak, ze na mosadznu matku skusobnej svorky dali dalsiu ocelovu matku, podlozku, omotali lanko, ktore rozdelili na dva pramene okolo skrutky, dalsia podlozka a dotiahli dalsou matkou.
Nemala by sa tato odbocka urobit niekde v zemi?
Napr. v strede medzi dvoma zvodmi?
Som laik, na prvy pohlad sa mi to zda byt ok, vodivost tej FeZn gulatiny je pomerne vysoka, takze napatie pri udere blesku by malo byt +- rovnake bez ohladu na to, ci je ta odbocka v zemi alebo tak ako ju mam urobenu teraz.
Na druhej strane, napatie vznika hlavne prechodom bleskoveho prudu a v zemi teda moze byt podstatne nizsi potencial ako na skusobnej svorke, cez ktoru tecie bleskovy prud.
Nebolo by lepsie nakrimpovat kablove oko na CYA vodic a spojit vejarovkou a pruzinovou podlozkou, pripadne este pridat ochranu proti korozii (vazelina) alebo pouzit nerezove podlozky?
Vít Rotrekl:
Určitě je prasárna rvát lanko rovnou pod matku bez "nějakého" rozumného konce - lisovací očko.
To napojení na hromosvod je taky špatně. Spojení by mělo být v zemi, tam se ten bleskoproud "rozplyne do země". Kdežto takhle je riziko, že se na pospojených částech instalce objeví při úderu nějaké napětí. I když malinko nechápu, jak to, že když to bude spojené v zemi tak ne :o. Prostě to beru jako fakt a tak k tomu přistupuju.
Ale určitě s tu najde někdo kdo to smysluplně vysvětlí...
Tomas Kyselica: