Kerimo
|
|
« kdy: 07.08.2013, 23:00 » |
|
Poradí mi někdo jak zapojit tento motor s kondenzátorem na 230V?
Má pět vývodů, jeden bílý je označen 220V, jinak další dva jsou modré, jeden červený a ještě jeden bílý. Nevím kam mám připojit kondenzátor a který je nulák.
|
|
|
|
solimek
|
|
« Odpověď #1 kdy: 08.08.2013, 11:38 » |
|
Našel jsem na webu: Zacnem od konca. Pre 110V nestaci vyviest stred odbocku, ale je treba aby to boli dve samostatne vinutia. Tie su pre 220 v serii, pre 110 paralelne. Pokial by to bola odbocka, pri prepojeni paralelne by sa obratil smer prudu vinuti navzajom. To plati pre kazde vinutie - hlavne aj pomocne. Tieto mozu byt rovnake, no vacsinou byvaju rozne. Ak sa neda urcit inak, ku ktoremu vinutiu patri kondenzator, tak urobit pokus. Zapojenie kondenzatora tam, kedy motor berie mensi prud bude to spravne. Treba porovnavat nie moc dlho, aby sa pri nespravnom zapojeni neupekol.
Porovnavanie podla ohmickeho odporu moze oklamat. Ak pomocne vinutie bude mat menej zavitov tensieho drotu, odpor bude skoro rovnaky. Ale spravanie vinutia bude samozrejme celkom ine.
Milan Mlynarčík (jméno bylo zkomolené, snad je to takto správně) další zde: listarc.com/showthread.php?4228545-Zapojeni%25201f%2520motorku
Pomůže vám to?
|
|
|
|
Miroslav Náplava
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #2 kdy: 08.08.2013, 21:07 » |
|
Pomůže, zkusím to. Napadlo mě to taky, že to budu zkoušet, ale chtěl jsem vědět jestli někdo ví přesné zapojení. Dám vědět jak to dopadlo.
|
|
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #3 kdy: 09.08.2013, 07:30 » |
|
Kdo je výrobcem motorku - možná by se ještě dalo získat informace od původního výrobce.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
Martin Kurka
Offline
Projektant automatizace a strojů
|
|
« Odpověď #4 kdy: 09.08.2013, 09:27 » |
|
Výrobce je MEZ Náchod. Jednu dobu jeho výrobu motorků pro točáky částečně dělal i SEZ Dolný Kubín. Přímým pokračovatelem je ATAS Náchod, ale jestli budou ochotní pamětníci vytáhnout historická data je otázka. Je to stále stejná firma od roku 1928 Antonín Taichmann, pak znárodněná na MEZ Náchod a nyní akciovka ATAS elektromotory Náchod, a.s.
Jinak typické zapojení těchto motorků bylo třídrátové, obě vinutí rovnocenná na 220V. Připojení s kondenzátorem klasicky do "trojúhelníka" a přepínačem na jeden nebo druhý pól kondenzátoru se dal měnit směr otáčení. Tyto motorky byly určeny hlavně pro pohon reklamních točáků do výloh a točilo se na nich množství pěticípých hvězd a zdravic k XX. sjezdu KSČ.
Pokud pan Náplava še bude trochu snažit a dá sem schema ohmmetrem změřených vinutí - jestli je červený vodič společný uzel vinutí, nebo kostra, kde jsou odbočky atd. - pak půjde dát zapojení dohromady. Typická zapojení jednonapěťovýc h jednofázových as. motorků ATAS jsou v příloze, třeba to pan Náplava dá dohromady sám. Nakonec lze s tímto motorkem napájeným přes 100W žárovku experimentovat pro motorek celkem bezbolestně a měření proudu ve vinutích už řekne tak ano či tak ne.
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #5 kdy: 09.08.2013, 19:33 » |
|
Já jsem měl také pocit, že to bude MEZ Náchod, ale nebyl jsem si jistý.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
Miroslav Náplava
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #6 kdy: 22.08.2013, 18:18 » |
|
Tak jsem to vařešil a všem díky za pomoc. Na fokách je popis naměřených hodnot a zapojení motorku.
|
|
|
|
|