Může starý jistič nenadále přerušovat obvod?
AVáclavB:
MODERÁTOR: původní výstižná otázka - Problém s jističi?
jsem laik tak svými slovy popíšu situaci - 50 let starý dům, původní rozvody, jističe staré cca 30 let, elektrika v posledních letech všelijak opravovaná (výměny některých ohořelých kabelů, el. krabiček atd.).
Nyní konkrétní dotaz : přestala najednou fungovat jedna fáze, přišel elektrikář a pomocí zkoušečky zjistil že se jedná o rozvod mezi jističem a první krabičkou. Pak najednou (zrovna jsme pili kávu) začala fáze normálně fungovat. Prošel všechny kontakty na jističích a slyšel jiskření-nebo-chrapot ze zcela jiného jističe. A podle jeho názoru je možné že je problém s tou nefunkční fází díky dalším jističům. Je to možné ?
Pavel Horský:
A to pan elektrikář odešel, aniž by problém odstranil?
Nebo vy jste ten elektrikář a nevíte si s tím rady?
Ať je to tak či onak, problém v rozvaděči je samozřejmě možný. Může být již špatný kontakt napájecího kabelu a jističe, může být povolený hřeben (pokud jsou již instalované novější jističe) může to být spousta závad, které se dají vyloučit nebo potvrdit přímo na místě. Zde to za vašeho elektrikáře nikdo nevyřeší.
Rada: poohlédněte se po odborníkovy, který neodejde dokud závadu neodstraní.
Milan Karvánek:
Možné je úplně všechno, zejména u 50 roků starých jističů. Zrovna včera jsem řešil něco podobného: byl jsem přivolán na závadu v el. sporáku (zákazník: sporák skoro nový, nejdou 2 plotny, budeme to reklamovat), změřím fáze na sporákovce > nejde jedna fáze > změřím v PLce > nejde jedna fáze :) > procvakám hlavní jistič => (dance) vyřešeno jdou všechny 3 fáze ;D
Zákazník o výměny vadného hlavního jističe již nejevil zájem, o nabízenou výměnu PLky za novou bytovou rozvodnici také né. Tedy jsem popřál mnoho dalších šťastných dnů s fungující elktrikou a šel utratit vydělaných 300 Kč.
Juraj Hámorský: