Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Pracovní zóna
| |-+  -B- 30 denní zóna dostupných diskusí
| | |-+  Môže byť frekvenčný menič pod napetím aj keď je vypnuty hlavný vypinač stroja?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Môže byť frekvenčný menič pod napetím aj keď je vypnuty hlavný vypinač stroja?  (Přečteno 2655 krát)
Lubos Franek
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 16.11.2012, 10:28 »

Včera som dostal taku menšiu ranu pri oprave jedneho stroja. doťahoval som kontakty na stykači vysokofrekvenč neho motora (nemal som elektrikarsky skrutkovač  Úsměv )
Na stroji som mal úplne vypnutý hlavný vypinač, niesu v ňom žiadne kondenzátory, ani transformatory . jediné podozrenie padá na ten menič.
Zaznamenáno
Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
*
Offline Offline



Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.


WWW
« Odpověď #1 kdy: 16.11.2012, 11:12 »

Včera som dostal taku menšiu ranu pri oprave jedneho stroja. doťahoval som kontakty na stykači vysokofrekvenč neho motora (nemal som elektrikarsky skrutkovač  Úsměv )
Na stroji som mal úplne vypnutý hlavný vypinač, niesu v ňom žiadne kondenzátory, ani transformatory . jediné podozrenie padá na ten menič.

Když vidím "môže byť frekvenčný menič pod prudom aj keď je vypnuty hlavný vypinač stroja?",  tak mě berou všichni čerti! Zařízení není pod proudem, ale pod napětím!

I když si někdo myslí, že je to jedno, tak jedno je opravdu jen "jedno kolečko u trakaře". Prozrazuje to o autorovi, že vůbec nezná nebo nedodržuje technické názvosloví. A když si přečtete příspěvek, tak je logické, že by mohlo být zařízení nejdřív pod napětím a proud tam nemusel vůbec téci, že?

A když už chcete diskutovat na takové téma, co kdybyste nám ukázal schéma zařízení nebo další připojené periférie? Málokdo zde má křišťálovou kouli.
Zaznamenáno

Elektrika NENÍ časopis!  
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #2 kdy: 16.11.2012, 11:42 »

Vážený pán Franek,
samozřejmě, ve frekvenčním měniči je ve stejnosměrný meziobvod ve kterém je poměrně veliký kondenzátor - baterie kondenzátorů - schopná udržet na sobě napětí 300 -600V DC velmi dlouhou dobu.
U starších měničů se zbytkový náboj řešil nápisem na měniči, u novějších platí normy o zbytkovém náboji a po vypnutí měniče speciální tranzistor nebo relé vybíjí kondenzátor přes speciální vybíjecí odpor. I tak klesne napětí na ss meziobvodě na bezpečnou úroveň v řádu minut. (bez odporu v řádu půlhodin až hodin)

Takže měnič pod napětím po vypnutí nějakou dobu zůstává, jde o napětí stejnosměrné, které se může přes pootevřený, porouchaný či načatý IGTB tranzistor nebo přes měřicí a zhášecí výstupní odpory dostat až na motor. Takže se díky měniči pod napětím dostane neznalý a neopatrný elektrikář pod proud. Takové ss napětí je poměrně nepříjemné a na rozdíl od střídavého proudu vypaluje na vstupu do kůže bolestivé a špatně se hojící dírky.

O tomto zbytkovém riziku úrazu el. proudem z měniče bývá v návodu pro obsluhu a údržbu stroje na 99% psáno výrobcem stroje, je to povinné. Asi jste nečetl návod, než jste šel opravovat stroj.
A zřejmě jste porušil základní zásadu elektrikáře, drát pod napětím vypadá úplně stejně jako bez napětí a já nemám na poznání jeho stavu smysly ale zkoušečku.
   
Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Daniel Hudzík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline




« Odpověď #3 kdy: 16.11.2012, 11:57 »

V trolejbusoch 14 a 15Tr je kontrolka "Napatie na kondenzatore",  ktora by sa mala rozsvietit pri poklese napatia pod 50V. Zazil som par mechanikov, ktori jej verili:) (vsetci prezili)
Zaznamenáno

Byť blbcom nie je chyba, ale ostat nim áno.
Lubos Franek
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 16.11.2012, 12:43 »

Pán Martin Kurka, ďakujem vám za odpoveď. aj za tú Vašu poslednú vetu  Úsměv určite si to už zapamätám.

zostávam s pozdravom
Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.038 sekund, 21 dotazů.