Jak vypočítat skutečný příkon elektromotoru?

(1/4) > >>

vochca12:

Potřeboval bych si ověřit hodnoty které udává výrobce našeho zařízení?
Námi naměřené hodnoty asynchroního elekrotomotoru třídy IEE 2 štítková hodnota 110 kW jsou 161 A. Jedná se 380 V, tři fáze.
Je možné spočítat skutečný příkon elektrické energie v kW?

Tomáš Spočtený:
P=1,73*U*I*cosfí

kde 1,73 je odmocnina ze tří
U je efektivní hodnota sdruženého napětí. (to je potřeba změřit protože přesně 400V tam nejspíš není)
I efektivní hodnota proudu
cosfí je účinník stroje, který je pro jmenovitou zátěž napsan na štíku
účinnost není potřeba. však chce příkon a ne výkon.

Martin Kurka:
Vážený pane Vochcale 2,
Příkon elektromotoru se vypočítá z klasického vzorce

P = 3*Uf*I*cos(fi)= SQRT(3)*Usdr*I*cos(fi)  

Pro 110kW čtyřpólový motor Siemens IE2 a plné zatížení jsou typické hodnoty U=400V I=230A cosfi = 0,87 účinnost = 0,945

Příkon 110kW IE2 čtyřpólového motoru Siemens je tedy v maximu zátěže až
P = 1,73*400*230*0,87)=139kW

Ve Vašem případě proudu 161A není motor plně zatížený, avšak uvedený cosfi a účinnost není lineární se zatížením.
Pro 161A tj cca 70% jmenovitého proudu je zátěž 110kW motoru asi 65%. V tom místě podle přiloženého grafu bude účinník v oblasti maxima = 0,94

Takže přikon tohoto motoru ve Vašem zatěžovacím bodě bude P = SQRT(3)*Usdr*I*cos(fi)=1,73*400 *161*0,94 = 105kW   ( 112kVA)

Předpokládám co jste neuvedl - symetrická zátěž, napětí ve všech fázích shodné, čtyřpólový motor odpovídající příkladu.
Pokud ze štítku odečtete jiné údaje, je nutné vše přepočítat. Co se týče napětí viz příspěvek předešlý.
Účinnost i účiník je dobré odečítat najednou též, protože je-li jeden z obou údajů nečitelný, pak lze druhý  při známém štítkovém proudu a výkonu dopočítat. Nebo lze dopočítat nečitelný proud z obou těchto údajů a z výkonu na hřídeli.

Rozmahel Vladimír:
Příkon motoru závisí na zátěži na hřídeli. Bylo by dobré vědět jak je provedena kompenzace jalového proudu motoru. Pokud by byla individuální, naměřený proud by se mohl blížit činnému.

Martin Kurka:
Citace: Rozmahel Vladimír  11.10.2012, 20:29

Příkon motoru závisí na zátěži na hřídeli. Bylo by dobré vědět jak je provedena kompenzace jalového proudu motoru. Pokud by byla individuální, naměřený proud by se mohl blížit činnému.

Neblížil by se ani náhodou.
Individuální kompenzace motoru je věc velmi nešťastná, protože se účinník motoru se zátěží  značně mění (viz výše uvedený graf).
Nebezpečí překompenzace není jen v penalizaci, ale hlavně je tu nebezpečí přebuzení magnetizační složky vlastního motoru. A přebuzení nesmí nastat v celém rozsahu možné zátěže a ani při rozběhu motoru.
Takže i když motor v příkladu  pana Vochcala 2 při plném zatížení dodává 77kVAr indukčního výkonu a v uvedeném pracovním bodě 39kVAr, pak se 110kW motor z výše uvedených důvodů pevně kompenzuje na pouhých praxí ověřených 90% výkonu motoru naprázdno. Takže jen o 24kVAr.
A 24kVAr k potřebné kompenzaci 39kVAr má hodně daleko.
Proto je u motorů vždy lepší skupinová automatická kompenzace.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana