Je toto zapojení časovaného zavírání funkční?

<< < (2/5) > >>

Vít Rotrekl:
Citace: Petr Doležal  01.10.2012, 21:13

Brácha chodí večer pro vajíčka, zkontrolovat slepičky a zavřít dvířka. Dířka mají protizávaží a jsou proti otevření kunou zajištěna kolíkem.
Natáhne budík. Na kličce je naražen špunt.
Ráno při buzení se na špunt namotá špagátek, zatáhne za kolík a dvířka se zvednou.

No, ale pak musí večer jít zavřít. A nezapomenout natáhnout budíka :) Ale řešení je to super.

Petr Doležal:
Citace: Vít Rotrekl  01.10.2012, 21:25

No, ale pak musí večer jít zavřít.

Však právě, kvůli těm vajíčkům a také nemusí tahat elektriku, řešit slepičí krokové napětí a velikost kondíku.  ;)
Jediný problém je snad dovolená i se švagrovou, v tom případě pak dočasně hadr místo dvířek

Martin H.:
Na výstupe nezaťaženého zdroja nebude 12V, ale asi 15,5V DC. Pri záťaži samozrejme klesne. Ak motor berie 8A pri napätí akumulátora 13,8V, potom 100W kapacita zdroja mi pripadá poddimenzovaná a to neuvažujeme odber relátiek. Alebo je chod motora taký krátky, že hlavnú časť energie dodá nabitý kondenzátor?

Chcel by som sa ďalej spýtať, prečo sú poistky za usmerňovačom, a nie hneď za zdrojom. A ešte by ma zaujímalo, či je veľkosť poistiek v poriadku vzhľadom na max. prúd zdroja.

Petr Doležal:
Místo zdroje AC/AC a usměrňovače bych použil inteligentní nabíječku a akumulátor. Je to za pár stovek. Akumulátor je tvrdý zdroj a kromě toho nabíječka má ochranu proti zkratu, což by pro ni motorek mohl být. Taky by ta relátka mohla nabíječku při chodu motorku odpojovat. Kdyby byly spínací hodiny dvoukanálové, též by mohly v předstihu před sepnutím motorku nabíječku odepnout a poté po vypnutí motorku se zpožděním nabíječku sepnout.
Poznámka: Též by šlo použít zasolený akumulátor z auta, možná by jej nabíjecí proud 600mA a posléze konzervační odsolil. Při použití akumulátoru slepičky nezaskočí případný výpadek proudu

Daniel Reiský:
Citace: Stanislav Stary  01.10.2012, 20:58

Jinak se jeste snazim prijit na kapacitu kondenzatoru ktery potrebuji.Stah l jsem si programek ktery to dokaze spocitat a vyslo 27mF . Spocital take ze bez kondenzatoru bude za usmernovacim mustkem misto 12V ktere dava trafo nejakych 9V a s kondenzatorem 14V.Tech 9V jeste chapu ale kde se vezme tech 14V a budou tam i pri zatezi nebo jen na prazdno?


Pokud zvolíte dostatečně výkoné trafo, žádný kondenzátor nepotřebujete. Motor i relé se bez něj obejdou, těm stačí i pulzní napětí, resp. proud. K těm napětím:

Střídavé, nebo pulzní napětí se uvádí jako napětí efektivní (ve vašem případě 12V AC, tedy jakýsi ekvivalent stejnosměrného napětí, které má stejné účinky, dále viz internet. Napětí na kondenzátoru se ale nabíjí na hodnotu napětí maximálního, které se počítá ze vzorce Umax = Uef x 1,41(druhá odmocnina ze dvou),  tedy ve vašem případě bude na nezatíženém výstupu napětí 12 x 1,41 = 16,9V, ale musíte počítat úbytek napětí na graetzově můstku, tedy vždy jsou při každé půlvlně dvě diody otevřeny, což je u běžných křemíkových diod úbytek cca 2 x 0,7V = 1,4V, což je ve výsledku již zmiňovaných cca 15,5V DC. Při zatížení samozřejmě klesne i toto napětí (třeba na těch cca 14V),  ale stále bude vyšší, než bez kondenzátoru. Ten během změny polarity doplňuje chybějící energii ze svých zásob, které jsou tím vyšší, čím větší má kapacitu.
Kondenzátor se běžně počítá tak 2mF/1A, ale vyšší hodnotou nic nezkazíte, pouze více zaplatíte, neboť elektrolyty jsou v těchto kapacitách již poměrně drahé a pokud nezvolíte kvalitní značku, i poměrně rychle stárnou a vysychají. Lepší investice je podle mne do výkonnějšího trafa. Rovněž počítejte záběrový proud motoru, který je větší, než pracovní, tedy pojistky, pokud budou trubičkové bych volil s char. T - pomalé a možná bych zvolil kvalitní provedení s větší zkratovou odolností - plněné křemičitým pískem - 1500A. Takové proudy u vašeho zapojení nevzniknou, ale mám praxí ověřeno, že tyto typy mají skutečně malý odpor (na méně kvalitních se stejnou hodnotou proudu se vám bude zbytečně "pálit" energie ve formě tepla a mají někdy až 5x větší odpor než zmiňované kvalitní typy - nejde o výmysl chabého ducha, ale praxi). Nejlepší a také nejdražší trubičkové pojistky 5x20mm jsou ty, určené do měřících přístrojů s velmi malým odporem.
 
Rovněž se domnívám, že relé i motor budou normálně fungovat i na napětí menší, než nominální. Schválně zkuste zatížit Vámi uváděné trafo motorem i relátky najednou a uvidíte, o kolik napětí poklesne. Někdy se hodnoty od spočtených (9V) dost liší. Až poté bych řešil nějaký kondenzátor, třeba nebude potřeba. Každé takové trafo (profesionálně vyrobené) můžete krátkodobě přetížit i o 10 - 20%,  což se běžně i děje. Krátkodobě myslím to, že jej zatíží např. záběrový proud motoru po dobu desítek vteřin, ne trvale.

Ostatní napsali kolegové.  (norm)

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana