Jak vypočítat otáčky a kroutící moment u AM s FM ?

<< < (2/3) > >>

raj:
Pár věcí bych uvedl na pravou míru:
Citace: Kastner Lubomír  13.05.2012, 06:07

Provoz a výpočty charakteristik motoru pohánného FM není tak jednoduchý jak si drtivá většina uživatelů myslí. Klasické elektromotory jsou konstrukčně počítány a dělány pro sínusové napětí o frekvenci 50 Hz. Tomu odpovídají i použité materiály. FM však nedává sinusové napětí, ale spíše by se to dalo přirovnat napětí pulznímu. To má velmi nepříznivý vliv na životnost elektromotoru a mění zcela jeho parametry.

Oteplení při nesinusovém napájení je závislé na mnoha parametrech.
Při provozu pohonu nad jmenovité otáčky (štítkové) se zachováním momentu zátěže  při konstantním napětí (vyšší než jmenovité měnič dát prostě neumí) a dík tomu  se snižujícím se magnetickém toku je moment hrazen zvýšením  proudu, s jehož druhou mocninou rostou ztráty (a tím i oteplení).
Navíc se vlivem vyšších harmonických  dík hysterezním ztrátám a vířivými proudy  oteplují i konstrukční prvky motoru  (svorníky, kostra motoru ...).
Nicméně izolační třída F, která je dnes naprostou samozřejmostí, bez problémů vyhoví i pro provoz motoru s měničem při běžných provozních stavech.
Je však nutno počítat se snížením teplotní rezervy především u dynamicky namáhaných pohonů (hlavně pohony zdvihu ...).
Velmi záleží na typu měniče a způsobu regulace.

Citace: Kastner Lubomír  13.05.2012, 06:07

Je nutno však vzít v úvahu i tu věc, že se na elektromotoru na hřídelích může objevovat napětí, že životnost klasických ložisek bude omezená apod. Bohužel drtivá většina uživatelů o těchto záludnostech neví.

Hřídelová napětí a ložiskové proudy jsou jevem známým u asynchronních motorů a  jsou nádherným tématem pro akademické teoretické debaty.
Literatura rozeznává několik druhů ložiskových proudů podle místa jejich vzniku a účinků.
Např. u trakce se jedná o proud pracovní, proudy vyrovnávací či svodové jsou důsledkem porušení izolace...

A to neuvádím ventilační ztráty, kde kvadraticky "užírá" moment ventilátor vlastního chlazení motoru.

... a nyní abych se bál zapnout doma pračku ...

dobryelektronik:
Citace: Kastner Lubomír  13.05.2012, 06:07

Provoz a výpočty charakteristik motoru pohánného FM není tak jednoduchý jak si drtivá většina uživatelů myslí. Klasické elektromotory jsou konstrukčně počítány a dělány pro sínusové napětí o frekvenci 50 Hz. Tomu odpovídají i použité materiály. FM však nedává sinusové napětí, ale spíše by se to dalo přirovnat napětí pulznímu. To má velmi nepříznivý vliv na životnost elektromotoru a mění zcela jeho parametry. Proto nelze jednoduše jen tak vypočítat paramatry. Nehledě na to, že kroutící moment, ale i další parametry motoru pak ovlivňují dlaší prvky nejen frekvence. Proto né každý elektromotor je vhodný pro napájení pomocí FM. Hlavně pokud by se jednalo o provoz na frekvencích vyššícxh jak 60 Hz. Vhodnost elektromotoru a parametry vám nejlépe sdělí výrobce motorů přesně k danému typu motoru a jeho napájení, typu FM, provozním hodnotám apod. Je nutno však vzít v úvahu i tu věc, že se na elektromotoru na hřídelích může objevovat napětí, že životnost klasických ložisek bude omezená apod. Bohužel drtivá většina uživatelů o těchto záludnostech neví. Pro provoz na vyšších frekvencích tedy na vyšších otáčkách existují speciální elektromotory, které jsou konstrukčně jinak řešeny. Např. mají kotvu z permanentních magnetů apod. A hlavně jsou u těchto motorů použity i jiné izolační materiály kvůli průrazům vzhledem k charakteristic e napájecího napětí. A na závěr malá poznámka. Nabídka na služby jak vám nabídl ten amatér je podle mého mínění velmi nekorektní, laická a jen za účelem z vás vytáhnout peníze a né odborně poradit a pomoct. Protože na to aby vám někdo poradil tzv. vzorec na to nemusí za váma jezdit. Proto opakuji obrate se na výrobce motoru, ti vám rádi a zadarmo poradí.

Amatér pracuje již téměř 20 roků v oblasti řízených pohonů v zastoupení značky výrobce. Není to ABB. Zjistit skutečný kroutící moment na hřídeli s přesností 5% je opravdu záležitost na max 10 minut. Máte pravdu drtivá většina uživatelů opravdu o mnoha záludnostech neví.

Kastner Lubomír:
Citace: Zdenek Rajmont  13.05.2012, 08:13

Pár věcí bych uvedl na pravou míru:Oteplení při nesinusovém napájení je závislé na mnoha parametrech.
Při provozu pohonu nad jmenovité otáčky (štítkové) se zachováním momentu zátěže  při konstantním napětí (vyšší než jmenovité měnič dát prostě neumí) a dík tomu  se snižujícím se magnetickém toku je moment hrazen zvýšením  proudu, s jehož druhou mocninou rostou ztráty (a tím i oteplení).
Navíc se vlivem vyšších harmonických  dík hysterezním ztrátám a vířivými proudy  oteplují i konstrukční prvky motoru  (svorníky, kostra motoru ...).


   Je ale nutno si uvědomit, že dnešní konstrukce motorů jsou stavěny tak, že normální provozní teplota je okolo 80-90°C. Izolační materiály sice vydrží teplotu i okolo 140 - 150 °C, ale tuto teplotu nevydrží ložiska a ložiskové štíty. Pro ložiska je bezpečná teplota max. 120°C a to platí i pro ložiskové štíty. Při teplotrě vyšší již dochází k narušení a změny struktury materiálů ložisek a k jejich poruše. A navíc dojde díky teplotní roztražnosti kovů k uvolnění a prokluzováním ložisek v ložiskových štítech. Tedy pokud se jedná o klasické elektromtoroy s klasickými ložisky.

Milan Hudec:
Jistě bude také záležet na nadmořké výšce provozu motoru.

František Janeček:
Citace: Milan Hudec  13.05.2012, 19:01

Jistě bude také záležet na nadmořké výšce provozu motoru.

Samozřejmě i na seismické aktivitě a dalších vlivech. :)
Ale úplně nejlepší je podívat se do katalogu výrobce motorů a podívat se, zda motor pro použití s FM doporučuje nebo zakazuje nebo jestli použití motoru s FM něčím podmiňuje.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana