Jaká je odpovědnost elektrikáře-dodavatele za změny ve funkčnosti zařízení?
Ondřej Kleisner:
Jako majitelé bytů v menším objektu jsme se dohodli zadat elektrikáři-živnostníkovi úpravu osvětlení společných prostor ( chodeb a schodišť) tak, aby osvětlení bylo řízeno pohybovými čidly. Žádné podrobné požadavky či parametry nebyly zadány ( asi naše chyba ), elektrikář-dodavatel vše řešil sám. Elektrikář zrušil všechny spínače ovládající osvětlení přez časový spínač (starý, "pumpičkový"typ) a instaloval namísto původních nástěnných světel svítidla s "radarovými" čidly typ PLAFONIERA S typ PS/60B. Po stránce elektromontáže nelze nic vytknout ale po stránce funkční je to katastrofa. Nejenom že svítidla určená k montáži "na strop" namontoval na zeď ale použitá čidla nejsou ze své podstaty a k tomu v této poloze schopna pokrýt požadovaný prostor a navíc při nastavení na větší citlivost reagují na pohyb za zavřenými dveřmi ( tato vlastnost je přitom v popisu svítidla zmíněna - radar v pásmu GHz ). Funkci čidel nelze "zablokovat" a osvítit prostor trvale. Za tohoto stavu, který hrozí ve tmě úrazem a všem nám vadí, se dodavatel cítí nevinen a nezodpovědný. Co jste chtěli to jsem udělal ( dodal a namontoval osvětlení s pohybovými čidly). Zaplaceno dostal.
Otázka: - Jaká je v tomto případě odpovědnost dodavatele - elektrikáře - kvalitu dodávky?
Jaroslav Mrázek:
Elektrikář nedodržel ustanovení z ČSN 33 2130 ed.2 čl. 5.6.3. o ovládání osvětlení společných komunikací, kde se říká, že musí být možnost zapnout trvale osvětlení. Navíc nedodržel, dle vaší informace, ani montážní návod výrobce svítidla. Jako odborník by toto měl, na rozdíl od vás jako laika, vědět a tyto podmínky dodržet. Neprovedl tedy svou práci odborně a plně za ni odpovídá. váš požadavek byl osvětlení chodeb a schodišť a určitě tím nebylo myšleno nějaké polovičaté řešení. Měl by to na své náklady jako reklamaci uvést do vyhovujícího stavu jak z hlediska užití, tak i z hlediska norem.
Jiří Schwarz:
Citace: Ondřej Kleisner 28.11.2011, 20:04
Otázka: - Jaká je v tomto případě odpovědnost dodavatele - elektrikáře - kvalitu dodávky?
Co jste dali do "objednávky", co jste oficiálně po dodavateli chtěli?
Opět je třeba použít ono slůvko, které je některými návštěvníky tohoto webu považováno za sprosté - PROJEKT
Naprosto jednoduchý postup - oslovit někoho, kdo má zkušenosti, aby to "namaloval".
Najít někoho, kdo to namontuje tak, je je to navržené.
Pro jistotu je možné nechat udělat revizi.
Pak je jasné, když se objeví problém, jestli byla chyba v zadání, v návrhu (projektu), v montáži...
Pavel Horský:
Citace: Jaroslav Mrázek 29.11.2011, 07:06
Elektrikář nedodržel ustanovení z ČSN 33 2130 ed.2 čl. 5.6.3. o ovládání osvětlení společných komunikací, kde se říká, že musí být možnost zapnout trvale osvětlení.
A jsme opět u slovíčkaření.
Já se tedy ptám: jsou radiová čidla "samostatnými schodišťovými spínači"?
Citovaná ČSN je vlastně novou normou, která by již měla zohledňovat přímo pohybová čidla. Pokud o nich nic přímo nepíše, nemůže se na tuto normu a tento článek nikdo odkazovat. Na to, že normotvůrci opět něco nedomysleli, bude doplácet zase jen řadový elektrikář, který si ze svých daní vlastně tyto paskvily platí a pak je po něm ještě vyžadováno, aby si je při jejich koupi opět draze zaplatil ze své kapsy.
Milan Karvánek:
Na daný problém je možné koukat z různých pohledů, nicméně,
nebyl z vaší strany dodržen správný postup pro realizaci zakázky (a ve vlastním zájmu vyžadován):projekt>realizace>revize , ale i kdyby byl asi realizátor instaloval svítidla v rozporu s návodem výrobce (aspoň to uvádíte, je-li to pravda), měl by tedy uznat reklamaci a vše opravit. Další jsou pak diskuse o výkladu ČSN 33 2130. Tam jsem zajedno s kolegou Pavlem Horským, ale diskuse o chybách v normě nepatří sem, do veřejné části ale čistě do uzvřené odborné sekce.
Další moje postřehy z praxe:
Ukazuje to prostě na to, že mnozí elektrikáři mají prostě svojí hlavu a návody výrobců ignorují.
Malé SVJ a soukromé osoby, to je nesnadný segment zákazníků, většinou tlačí na co nejnižší cenu, záměrně bagatelizují platné předpisy, ale vyžadují maximální komfort a v případě potíží reklamují i to co nebylo součástí zakázky.
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana