Jak odstranit nepatrné brnění venkovního světla?
10tap:
Mám venku za domem na zdi domu venkovní světlo pro osvětlení zahrady.Světlo je ovládáno zevnitř vypínačem který jde zapnout manuálně nebo i klíčenkou na dálku.Asi před měsícem při natírání palubek ze žebříku jsem se nechtěně dotkl lampičky(vypnuté) a velmi lehce až nepatrně mi zabrněla ruka.Ještě jsem to zkusil několikrát a brnění se opakovalo opravdu ve velmi slabé až neznatelné intenzitě.Zavo lal jsem prvního pana elektrikáře který vše proměřil zkoušečka mu vubec nic neukázala a řekl že je to statická elektřina.Zavo lal jsem včera druhého pana elektrikáře tomu se na na zkoušečce občas pár voltíků ukázalo a jednou také cítil slabé zabrnění.Dotáh nul šroubky v čokoládě od té doby už mu zkoušečka neukázala nic...ale já naopak cítil slabé brnění při doteku ještě trochu silnější.Pan elektrikář se rozloučil s tím že neví kde může být tedy problém že zkoušečka nic neukazuje a občas i v elektrice jsou nevysvětliteln é záhady....samo zřejmě mi tento závěr nedostačuje.Pr oto něž oslovím dalšího odborníka bych rád slyšel vyjádření a názory zde.Od krabice kde je vypínač na klíčenku vedou 2 dráty.
Petr Doležal:
Několik doplňujících otázek:
1. předpokládám, že svítidlo je kovové
2. instalaci máte v Cu nebo Al?
3. kolik vodičů do svítidla vede?
4. jste si jist, že vypínač vypíná fázi a nikoliv N či PEN?
Jiří Schwarz:
Citace: Petr Doležal 02.11.2011, 09:58
Několik doplňujících otázek:
...
Správně. A dále:
5. máte instalaci v domě v TN-C (dvoudrát) nebo TN-S (novější, třídrát, s rozděleným N a PE)?
6. nebydlíte někde v blízkosti elektrifikovan é trati?
7. nezkoušel "pan elektrikář" zabodnout do země nějakou sondu a změřit napětí "místní země" proti PEN (PE) potenciálu elektrického rozvodu?
8. jen tak provokativní dotaz - byla na objektu provedena revize elektro? Kdy? Problematické světlo už bylo v provozu a je zahrnuto do revize?
Petr Doležal:
A žebřík byl hliníkový a možná stál na vlhké zemině?
Máte PE či PEN přizemněn?