Proč je na výstupu frekvenčního měniče při 50Hz snížené napětí 350V?

(1/3) > >>

Kalina Jiří:
Frekvenční měnič EMOTRON, typ VFX48-500-21CE.
Motor - standartní štítek: 200kW, 345A, 1485ot./min.
Motor - štítek pro napájení z fr.měniče: 105-175kW, 240-400V/D, 30-50Hz, 305A, 900-1500ot./min..
Kabely k motoru jsou 2x NYCWY3x120/70, délka 190m.
Napětí na vstupu frekvenčního měniče je cca 385 až 390V.

Při testech našeho nového kompresoru (zatím nepříliš úspěšných, frekvenční měnič nám při testech kompresoru na náhradní médium vypadává na zapůsobení ochrany I2t  (zle)) jsem si všiml, že na výstupu frekvenčního měniče je při maximálních otáčkách motoru (50Hz) snížené napětí 350V (očekával bych cca 400V).

Proč je na výstupu z měniče při 50Hz snížené napětí 350V?Technik českého zastoupení výrobce měniče, který nám měnič nastavoval, mi nedal na tento dotaz uspokojivou odpověď.

V příloze data měření stažená z frekvenčního měniče.

Jiří Schwarz:
Čím jste to napětí naměřil?

Měnič má výstup sinusovku? Dobře filtrované vyšší harmonické?
Nebo je to nějaký "schodovitý paskvil"?

Běžné měřicí přístroje cosi měří. Ale je tam zásadní problém v tom, že u průběhu, který není sinusový, se měřená hodnota blíží střední hodnotě a ta se u nesinusového průběhu může dost lišit od hodnoty efektivní (ta se běžně udává jako AC napětí)
"Obyčejné" měřicí přístroje mají omezenou citlivost na vyšší frekvence, takže u průběhu generovaného "digitálně",  se nedostatečnou filtrací a velkým množstvím vyšších harmonických to často měří méně, někdo ty ukáže úplný nesmysl.

Pro zodpovědné posouzení by to chtělo nějaký analyzátor sítě, ale to není přístroj za pár set a ni za pár tisíc Kč.

Kalina Jiří:
Měření v příloze jsou stažená z frekvenčního měniče, takže měřil frekvenční měnič.

Martin Kurka:
Vážený pane Kalino,
napětí na motoru může být nižši:

1) Je to dobře - protože má měnič dobře identifikovaný motor takzvaným poznávacím režimem a frekvenční měnič napětí automaticky snížil, pro úpory energií - to by bylo 0.K. Pokud si vektorový měnič změří (viz kapitola 7.3 návodu "Per forming an Identification Run"),  že motor je předimenzovaný a že mu stačí menší moment, napětí snižuje automaticky podle modelu motoru, který si na základě měření vypočítá. Potřebné napětí je hodně zhruba úměrné momentu.
(P.S. při identifikaci motoru musí být odpojena zátěž, motor sebou škube a točí malými otáčkami a reverzuje)

2) Je to špatně, protože neproběhla idetifikace motoru a jedete na poměrně kozervativní tovární nastavení měniče, nebo jste špatně nastavili do parametrů měniče štítkové parametry motoru (vz kapitola 7.1.1 návodu "One motor and one parameter set") - to by bylo u vektorového měniče  špatné jak pro motor, tak pro poháněné zařízení.

P.S.  překvapuje mne, že:
1) pro kompresor nemáte použit měnič VFX/FDU specializovaný pro pumpy, větráky a kompresory ale používáte VFX specializovaný pro dynamické zátěže mlýny, drtiče jeřáby. To se pak nemůžete divit, že soustrojí kompresoru při takových rychlých požadavcích na dynamiku vypadne na přetížení sítě. Na zrychlení kompresoru se musí polehoučku a ne takhle zostra, ty grafy rychlosti sice hezky demonstrují schopnosti dynamiky měniče a rezervu výkonu motoru, ale budí soucit s mechanikou kompresoru a s přívodem napájení. Přechody mezi rychlostmi má být hlaďounká křivka bez překmitů, tady překmitne přechod z nižší rychlosti na vyšší. Tohle není jeřáb s pružným lanem, to je kompresor pro Spolanu, obluda s velkou setrvačností pracující do protitlaku. To je turbokompresor, písťák, nebo šroubák?

2) že takto specializovano u věc řešíte do hloubky na fóru, místo aby si Vaše firma objednala technickou pomoc, nebo konzultace u nějaké konkurenční specializované pohonářské firmy.
  

Kalina Jiří:
Kompletní dodávku kompresoru máme od výrobce NEA, frekvenční měnič tedy dodal výrobce kompresoru. Kompresor je pístový, dvoustupňový.

Uvedení měniče do provozu nám zajišťovala firma ELPRO-DRIVE. Servisní technik byl u nás již 3x.
Provedl pouze krátkou identifikaci motoru, kdy parametry jsou měřeny injektovaným DC proudem a k roztočení hřídele nedojde. Chtěl jsem po něm rozšířenou identifikaci motoru, ale bylo mi vysvětleno že není potřeba.
Parametry motoru naprogramované v měniči jsou v souladu se štítkem na motoru (štítek na motoru pro provoz s frekvenčním měničem).

Zde na fóru to řeším, protože mě odpovědi servisního technika neuspokojují. Motor nám při testech na dusík vypadává na ochranu I2t a nevíme zda výrobce kompresoru má poddimenzovaný motor, nebo je problém někde jinde.
Je pravda, že se provozní podmínky pouze simulují a při provozu na dusík kompresor odvádí výpočtově vyšší kompresní práci než při provozu na provozní médium, ale podmínky skutečnoho provozu se simulacím velmi přibližují.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana