S kterou normou je umístění bytového rozvaděče hned pod stropem v souladu?
J.Novák:
Pustil jsem se do rekonstrukce elektroinstala ce dvoupatrového domu.
Svěřil jsem to odborníkům a řekl své předtavy.
Je mi jasné, že mi třeba nemůže projektant/eletromontér v jedné osobě vyhovět ve všem.
Ale občas se mi jeho argumenty zdají nelogické popřípadě jsou ve stylu prostě to tak je a berte to tak, což se mi třeba jako osobě která to financuje nelíbí.
Problém vysvětlím-
v předsíňce za vchodovými dveřmi je stará zapuštěná rozvodnice pro obě patra.
Rozvodnice je dřevěná s dvoukřídlími dveřmi (50.léta).
Shodli jsme se na tom, že nově bude dobré udělat pro každě patro samostanou rozvodnici o 36 modulech.
Já jsem ve spodním patře chtěl novou zapuštěnou rozvodnici dát na místo té původní(vybourat to dřevo a dozdiít)-byla by ve výšce cca 150cm od země.
Projektant odmítá a chce jí dát až ke stropu, prý se to tak dělá.
Mě vyhovuje níže zejména protože v případě potřeby nahození jističe (např. prasklá žárovka) nepotřebuji při své nepříliš můžné výšce štafličky nebo židli.
Dále je tu několik dalších faktů pro umístění na místo staré- např. to že novou jen zazdím a ubyde další bourání zdi pro novou, na zadní stěně staré jsou již , ,díry" od starého vedení-opět v tom vidím méně bourání.
Takže existuje nějaké nařízení které ospravedlňuje názor projektanta dát rozvodnici až ke stropu?
(norm)
Pozn.: Co si pamatuju ze školy byly nějaké instalační zóny pro vedení ve zdi (asi 150-400mm od stropu), ale pokud si pamatuju správně -byly doporučené, nikoli nařízené a navíc ta rozvodnice má na výšku určitě víc než 250mm, takže by se tam stejně nevešla.
Pavel Horský:
Zde není co řešit. Vy platíte, montér montuje. rozvaděče se nesmí umísťovat na rameni schodiště a v prostorech, kde je manipulační prostor před rozvaděčem menší jak 80cm. Umístění rozvaděče do zdiva ve výšce 150cm neodporuje žádným normám a předpisům. Řekl bych, že montáž rozvaděče ke stropu je nevhodné a to už jen kvůli horšímu přístupu.