Je vyšší spotřeba el.energie u asynchronního motoru za FM, oproti běžné síti?

<< < (2/4) > >>

Rozmahel Vladimír:
Citace: dolac  17.02.2011, 20:32

Jalovú energiu nemôžete umelo vyrobiť z činnej energie. To by potom muselo platiť aj opačne, a ja by som už dávno odoberal zo siete iba jalovú energiu.
To ano, ale jalová energie, která slouží k vytvoření magnetizačního pole motoru je za FM stejnosměrný proud, teče vinutím a střídač ho musel odebrat na primáru. Navíc k činné práci na hřídeli?
Citace: dolac  17.02.2011, 20:32

...Táto citácia nemá s Vašou otázkou ohľadom jaloviny u motorov zapojených s FM nič spoločné. Odpovedá iba na otázku, ako je možné riešiť budenie asynchronných generátorov v ostrovnom režime.
To ano, použil jsem to jako příklad, kdy k "nabuzení" motoru, je namísto jaloviny použit DC proud.
Ještě bych doplnil:
Jak si tedy vsvětlujete to, že FM + motor se chová jako činný odběr? Jak to tedy ten FM vykompenzuje bez kondenzátorů? Podle mne tam ta jalovina teče stále, ale ne ze sítě. Cos Fí je špatný.  Pak se tedy  ten proud musí někde vzít a z primáru FM bereme pouze činnou energii...
Pokud poběží motor ze sítě bez kompenzace, naměříme třeba 15A. Je to zdánlivý proud. Pokud vykompenzuji kondenzátorem, proud klesne např. na 10A. Tohle ale za FM dle mého soudu nefunguje. Byla by to dobrá laboratorní úloha pro měření.

dolac:
Citace: Rozmahel Vladimír  17.02.2011, 21:00

To ano, ale jalová energie, která slouží k vytvoření magnetizačního pole motoru je za FM stejnosměrný proud, teče vinutím a střídač ho musel odebrat na primáru. Navíc k činné práci na hřídeli?

Ono to nie je celkom jednosmerný prúd, ten sa nedá prenášať transformátoro m. Jalovina ostane vždy jalovinou, aj keď sa to ťažko vysvetľuje.   
Impedancia kondenzátora (kapacitancia) sa aj za transformátoro m transformuje iba na kapacitanciu. Tak ako sa jalovina prenesie z nn siete do vn siete, tak sa vám prenesie aj z kondenzátora DC medziobvodu do motora.

Citace: Rozmahel Vladimír  17.02.2011, 21:00

To ano, použil jsem to jako příklad, kdy k "nabuzení" motoru, je namísto jaloviny použit DC proud.

Tu išlo o niečo úplne iné, z DC medziobvodom FM to nemá nič spoločné. Pre asynchrónny motor v gen. režime nestačí iba kapacita, ktorá zabezpečí potrebnú jalovinu, je treba zdroj, ktorý ju "nabije" a zároveň vytvorí magnetizačný prúd. často postačí remanentný magnetizmus jadra. Ak nie, treba ho "nakopnúť". Ten DC prúd vlastne vytvorí tú remanenciu.       

Citace: Rozmahel Vladimír  17.02.2011, 21:00

Ještě bych doplnil:
Jak si tedy vsvětlujete to, že FM + motor se chová jako činný odběr? Jak to tedy ten FM vykompenzuje bez kondenzátorů? Podle mne tam ta jalovina teče stále, ale ne ze sítě. Cos Fí je špatný.  Pak se tedy  ten proud musí někde vzít a z primáru FM bereme pouze činnou energii...

Áno zo siete sa môže chovať ako činný odber vďaka kompenzácii, ktorú zabezpečí kondenzátor v DC medziobvode.
Ak máme FM s riadeným usmerňovačom, tak tento usmerňovač v podstate dokáže riadiť účinník na vstupe zo siete a to tak ,  ako keby ste menil kapacitu kompenzačného kondenzátora.     

Citace: Rozmahel Vladimír  17.02.2011, 21:00

Pokud poběží motor ze sítě bez kompenzace, naměříme třeba 15A. Je to zdánlivý proud. Pokud vykompenzuji kondenzátorem, proud klesne např. na 10A. Tohle ale za FM dle mého soudu nefunguje. Byla by to dobrá laboratorní úloha pro měření.

Nemám veľmi skúsenosti s FM, ale myslím si, že vo vašom prípade za FM bude 15A a zo siete pôjde do FM cca 10A.
Podotýkam, že nemám to reálne odskúšané, ale som o tom presvedčený.

Fuk Tomáš:
Citace: Rozmahel Vladimír  17.02.2011, 21:00

To ano, ale jalová energie, která slouží k vytvoření magnetizačního pole motoru je za FM stejnosměrný proud, teče vinutím a střídač ho musel odebrat na primáru.

Není to za FM stejnosměrný proud, ale střídavý, fázově posunutý proti napětí.
Principem jalového výkonu je to, že:
- část periody zdroj do zátěže energii dodává (to je ta část periody, kdy součin okamžité hodnoty napětí a proudu je kladný)
- a část periody zdroj ze zátěže (cívky nebo kondenzátoru) energii čerpá zpět (to je ta část periody, kdy je součin okamžitých hodnot U a I záporný).
Ve výsledku, když se to pak sečte za celou periodu, je výsledek nula - a proto se tomu říká jalovina.

Jinými slovy - měnič v jedné půlperiodě "půjčí" nějakou energii tomu motoru, aby si ji v druhé půlperiodě vzal zpátky (sníženou o činné ztráty). Měnič si na vstupu vezme jen tolik činného příkonu, kolik potřebuje pro pokrytí výkonové zátěže na hřídeli, ztrát v motoru a ztrát v měniči. Ani o miliwatt víc.

P.S. jiná věc je, že i při výrobě té jalové energie má měnič nějaké nenulové ztráty. Až na tuto výhradu ale vyrábí tu jalovinu (skoro) zadarmo.

dolac:
To Fuk: Veľmi pekne napísané. Toto už musí už pochopiť aj laik. (jednicka)

Rozmahel Vladimír:
Vrátil bych se k praktickému příkladu:
Myslím si, že motor za FM běží s účiníkem cca 0,6 / podle zátěže /. Tzn. není kompenzován. Celým vedením sekundáru FM a vinutím motoru teče jalový proud, který sice práci nekoná, ale vytváří ztráty, stejně tak jako činný proud. Ten ale navíc odevzdá výkon na hřídeli.
 Vykompenzovaný motor by měl mít účiník 0,95-1. Toto by se dalo ověřit měřením. Asi by nebylo od věci poslat dotaz do Moellera.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana