Odpovídá distributor el. energie za způsobené škody?

(1/4) > >>

Petr V:
Nejsem odborník v oboru elektro ani právník, ale laicky jsem si představoval, že dodavatel el. energie odpovídá za škody způsobené svojí činností, resp. nekvalitní dodávkou jako jakýkoli jiný právnicky subjekt.
O co jde - došlo k nějaké poruše na transformátoru/rozvodně 22kV a do distribuční sítě bylo cca po dobu 5hod dodáváno do 1 fáze asi 88V.
Nevím, zda chladničky nebo mrazničky mají nějakou ochranu, nicméně došlo k poškození kompresorů - zřejmě vinutí motorů.
Na moje hlášení škody EON odpověděl toto v příloze ...

Ze spleti paragrafů jsem pochopil, že povinností odběratele je chránit svá zařízení proti podpětí či přepětí a že tudíž dodavatel za způsobené škody nenese žádnou zodpovědnost.
Laicky se zeptám - není to nějaký nesmysl?
Jakou ochranu bych měl mít, pokud dojde k nějaké poruše, ať už vedení nebo trafa a do sítě hypoteticky pronikne třeba 22kV, jaká ochrana mne tak před tím může ochránit ?
A má jí vůbec někdo nebo používá se běžně v domácnostech?
Nikdy jsem o tom neslyšel.
Dnes jsem sledovat TV Prima zprávy, kde vlivem přepětí vyhořely v celé vesnici spotřebiče, předběžná vyjádření o náhradě škody nebyla až tak zamítavá.
Asi jiná situace než několik jednotlivců.
viz  příloha ...

Obrátil jsem se na Energetický regulační úřad a jejich odpověď:

Energetický regulační úřad obdržel dne 23. 12. 2010 váš dotaz ohledně náhrady škody za zničené spotřebiče. K uvedenému vám sdělujeme následující.
Podle § 25 odst. (8) energetického zákona č. 458/2000 Sb.,  v platném znění, v případech uvedených v odst. (4) písm. c) a d) není právo na náhradu škody a ušlého zisku.
Znamená to, že provozovatel distribuční soustavy má právo v nezbytném rozsahu omezit nebo přerušit dodávku elektřiny s ohledem na spolehlivý provoz distribuční soustavy.