Martin Kurka
Offline
Projektant automatizace a strojů
|
|
« Odpověď #20 kdy: 26.08.2010, 15:39 » |
|
Váený pane proky, pokud půjdete na nízkonapěťový rozvod, doporučuji vám jednu fintu, okoukanou z historického stejnosměrného rozvodu továrníka Hofmanna v Jablonci nad Nisou. Byl tam rozvod 2x150V/300V s uzeměným uzlem. Na 150V se svítilo na 300V se dávaly motory (tramvaje, motordynama galvanizací) a obloukovky. Připojuji ideové schema.
Mělo by to tyto výhody
Energeticky náročnější spotřebiče - kompresorová chladnička a měnič pro TV by byly na 24V, to jsou 4x menší ztráty ve vedení, přitom cena spotřebičů na 24V bývá shodná, nebo jen o 5% vyšší než na 12V.
Na osvětlení můžete použít 12V karavanové úsporky, které jsou běžnější, zrovna tak jsou běžnější 12V LED žárovky.
I při vybíjení náročnými spotřebiči by k dispozici zůstal skoro vždy alespoň jeden akumulátor pro svícení částečně nabitý
Lze použít dva menší akumulátory, se kterými je snažší manipulace a které vám doporučuji koupit shodné jako máte v autě.
Lze to provozovat i s rozdílně starými akumulátory a přehazovat je mezi sebou.
Lze nabíjet každý akumulátor zvlášť (doma, vozit střídavě jen jeden, nebo z vývodu elektrocentrál y 12V lze nabíjet jen jeden).
Lze takové zařízení budovat postupně (kladná větev jen pro svícení, pak i záporná) ale se stejnými běžnými třížilovými kabely a běžnými nízkonapěťovým i trojpólovými zásuvkami.
Jsou větší zkratové proudy a tím je spolehlivější vypnutí pojistek akumulátorů
Pokles napětí o 20% u úsporky 24V má naprosto slabší vliv na svítivost než u 12V úsporky.
Mělo by to tyto nevýhody 12V spotřebiče které mají určenou polaritu musí mít v každé větvi jiné napojení (patice žárovek atd)
Je nutné sledovat stav akumulátorů každého zvlášť - obsluha musí být odbornější.
"Motorové" spotřebiče na 24V musí mít dvoupólové vypínače. "Rozfázování" "jednofázových" 12V spotřebičů v kladné a záporné větvi musí být provedeno jen s mírnou nesymetrií spotřeby kapacity akumulátoru.
Jsou větší zkratové proudy a tím je rozvod nebezpečnější při špatném návrhu pojistek nebo vedení.
Několik poznámek Po rozvodech jsou největší ztráty na kontaktech akumulátorů. Nešetřete na kvalitních kleštinových nebo pružinových svorkách a na průřezu vodičů od akumulátorů - nejméně 2x více než u auta, tam ztráty kryje alternátor.
Rozvod dělejte ve tvaru hvězdy, akumulátorovnu uprostřed, blíže větším spotřebičům.
Akumulátory nechávejte jako pivo na 7 schodě, škodí jim mráz pokud nejsou úplně nabité (destrukce), ale pro životnost ještě možná o něco horší jsou teploty nad 30°C. Vzhledem k časté manipulaci s akumulátory mějte dobře určené místo jejich uskladnění.
Pokud budete opakovaně nabíjet akumulátory doma, zaplatí se vám brzy cena za kvalitní nabíječku s chytrou automatikou a projeví se to velmi příznivě na jejich životnosti, zejména má-li nabíječka formování.
Jistěte každou změnu průřezu vodičů, malé napětí je prevít, při špatném jištění je riziko zapálení chaty vyšší než u rozvodu 230V. Tavné pojistky mají na sobě menší úbytek napětí než jističe. Běžné jističe pro střídavý proud mají na stejnosměrný proud jinou hodnotu zkratové spouště a záleží na polaritě jak je jistič připojen.
Používejte co nejvíce prvky a spotřebiče pro nákladní automobily, jsou levnější a ve slušné kvalitě (pojistky, jističe, zásuvky a vidlice, měniče...). Autozásuvky na principu cigaretového zapalovače jsou krokem vzad a zdrojem poruch a nebezpečí. Zásuvky s tvarovými kolíky na malé napětí se dají sehnat ve výprodeji, nebo v prodejnách pro karavany.
Pro sledování napětí akumulátoru je lepší než voltmetr něco jako je v příloze, za tuto cenu i pro každý akumulátor zvlášť.
Na odpojení akumulátorů je nejlepší automobilní odpojovač, nebo speciální vypínací - svorka od Conrada
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|