Podle jaké ČSN je nutno řešit el. rozvody v karavanu?

<< < (2/3) > >>

Petr Petr:
Vím, že toto téma je již 10 let staré, ...ale..
řeším instalaci v karavanu, a podle 33200-7-721 je v článku 721.43.101 napsáno: "Každý koncový obvod je chráněn nadproudovým ochraným zařízením, které odpojí všechny živé vodiče"... Většina karavanů, když už mají chránič, mají za ním jen jednofázové jističe, bez odpínaného N, na jednotlivé koncové okruhy. Pokud by bylo zaručeno, že živý vodič je jen jediný a vždy na správném místě, je vše v souladu. Pokud je přípojka provedena pohyblivým přívodem, zakončeným podle IEC60309-2 tak by asi také bylo vše v pořádku, jenomže v praxi se používá "prodlužka" která sice na straně karvanu má korektní zásuvku (podle IEC60309-2),  tak na druhém konci má často univerzální vidlici Shuko, tudíž prohození L a N je možné.
Jak pohlížet s hlediska výše uvedeného článku na toto riziko? Je pro revizi zásadní předpoklad, že je připojen skrze IEC60309-2, nebo musí uvažovat riziko prohození N a L?

Václav Třetí:
Jednopólové jističe a jističe s odpínáním N jsou na nic. Pokud dojde k prohození L a N, tak je potřeba aby jistič byl v obou pólech rozvodu.

Petr Petr:
Ano, "pokud dojde k prohození L a N" ..... jenže s čím tato norma počítá? Pokud bude důsledně předpokládat že je dodrženo připojení podle  IEC60309-2, je vše dost jednoduché.
Prošel jsem několik profesionálně vyrobených autokaravanů, a platnými revizemi a vyrobených po r. 2016 ... a všude jsou jen jednopólové jističe.

Václav Třetí:
Citace: Petr Petr  08.09.2020, 15:25


Prošel jsem několik profesionálně vyrobených autokaravanů, a platnými revizemi a vyrobených po r. 2016 ... a všude jsou jen jednopólové jističe.



Jestliže je karavan vybaven elektroinstala cí podle minimálních požadavků norem, není chybou, že má provedenou revizi s kladným hodnocením. To ovšem neznamená, že nelze elektroinstala ci udělat lépe. Předpokládám-li, že bude karavan používán všude možně, kde není jistá kvalita připojení, je třeba se tomu přizpůsobit. 

Novější karavany jsou vybaveny přívodkou 16A/230V podle CEE, to však neznamená, že spojovací šňůra musí být také vybavena vidlicí CEE. Mimo dobře vybavené campy budete stejně ve většině případů nucen připojit karavan pomocí šňůry vybavené klasickou vidlicí (uni-Schuko/francouzská). S ohledem na velké rozšíření zásuvek Schuko je třeba s komutací přívodních vodičů počítat. Zkrat nebo přetížení mezi vodiči L a N vám jednopólový jistič odpojí vždy, ať bude momentálně zapojen v L nebo N bez rozdílu. Problém bude při zkratu proti PE. Proto je vhodné použít plnohodnotné dvojpólové jističe, jinak bude při nevhodném zapojení docházet k výpadku až předřazeného jištění pouze v pevné instalaci. Jističe 1+N v tomto případě nepomůžou, jejich použití je výhodné v pevných rozvodech s předřazeným proudovým chráničem, kde pomáhají zrychlit hledání poruch způsobených zkratem N-PE. 

Petr Petr:
S tím vším nelze než souhlasit, také souhlasím, že lze udělat lépe než pro splnění minimálních požadavků, proto jsem to tady znovu otevřel. Ale, vrátil bych se k mé původní otázce k článku 721.43.101, která se týká právě těch minimálních požadavků, v článku je napsáno: "Každý koncový obvod je chráněn nadproudovým ochraným zařízením, které odpojí všechny živé vodiče"... zda je ve smyslu této normy (33200-7-721) za živý považovám pouze L, nebo je nutno počítat a s možností že bude živý i "N".
Ještě ke stavu našich kempů, setkal jsem se i s tím, kdy na PE proti zemi bylo víc než 50V, ale mám zkušenost s Francií a státy Beneluxu, tam i v nejzapadlejším kempu jsou pouze zásuvky podle IEC60309-2.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana