Jakým max. napětím lze dobíjet akumulátory?

(1/2) > >>

Jirka2504:
Při nabíjení akumulátoru je jistě nutné hlídat nabíjecí proud, ale jak je to s napětím?
 
Je mně jasné, že 12V akumulátor nenabiju 12 V.
Nabíjecí napětí musí být vždy vyšší (tedy já v té představě dosud žiju).
Jde mi o to jak velké to napětí může být a zda na něm záleží.
Jinak řečeno, pokud budu hlídat max dobíjecí proud, tak mohu ten např. 12V akumulátor dobíjet 14V?
A co 18V, 24Vnebo třeba 50V?
Má to napětí vliv nebo je to akumulátoru jedno a ve všech případech se dobije na svých 12V?


#105#

dolac:
Každý akumulátor má určitý vnútorný odpor. Nie je to ideálny, ale reálny zdroj napätia.
Ak budete akumulátor nabíjať konštantným prúdom (z prúdového zdroja),  bude napätie AKU rásť, a až pri určitej hodnote napätia na AKU sa tento začne prebíjať. Musíte toto napätie ustrážiť. Toto svorkové hraničné napätie bude samozrejme závisieť od nabíjacieho prúdu a aj teploty elektrolytu.
Ak by ste chcel nabíjať AKU zo zdroja napätia, bude nabíjací prúd obmedzený iba rozdielom napätí a vnútorným odporom AKU. Takýto spôsob nabíjania nie je dobrý.
Jedným z riešení je nabíjať ho z napäťového zdroja z obmedzeným prúdom. V tomto prípade bude spočiatku AKU nabíjaný týmto prúdom a postupne začne klesať takmer k nule a bude AKU udržiavať v nabitom stave. Samozrejme že hovorím o olovených AKU. Iné typy AKU sa správajú ináč.
Ak trochu pohľadáte, už to tu bolo táto problematika v niekoľkých diskusiách celkom dobre vysvetlená.
 
         

Frantisek Bocek:
Důležitý je typ akumulátoru a  co uvádí výrobce.
Rozlišuje se dále režim, kdy jednorázově potřebujete nabít akumulátor,  nebo režim "Standby",  kdy na akumulátor je  přiloženo konstantní napětí a je tak trvale dobíjen -  to vás asi nejvíce zajímá.

Příklad specifikace (olověný hermeticky uzavřený akumulátor 12V 10Ah):

Charging Methods at 25C
Cycle use:
Charging Voltage 14.4 to 15.0V
Maximum Charging Current @ 3A
Standby use :
Float Charging Voltage 13.50 to 13.80V
No current limit required

Radek Kroutil:
Jen taková poznámka z praxe. Po vyučení v , ,kolbence,,  jsme dobíjeli i 6V baterie do motocyklů ze zásuvek tehdy 220V. Stačila na to jenom dioda a 500W žárovka.  ;)
Ale pravda, vydržely jenom jednu sezonu... :'(

Václav 3:
Citace: Radek Kroutil  25.01.2010, 07:18

Jen taková poznámka z praxe. Po vyučení v , ,kolbence,,  jsme dobíjeli i 6V baterie do motocyklů ze zásuvek tehdy 220V. Stačila na to jenom dioda a 500W žárovka.  ;)
Ale pravda, vydržely jenom jednu sezonu... :'(


To chtělo použít žárovku 300W a bylo by to akorát - míněno pro akkubaterii 6V 14 Ah - obvykle používanou v motocyklech JAWA.

Motocyklové baterie bývaly takové specifikum, oproti automobilovým akku měly vždy výrazně nižší životnost. Pamatuji doby, kdy mi autobaterie (ještě v provedení zalévaném nahoře asfaltem) vydržela 5 let, ale stejná verze motocyklové pouze od jara jednoho roku do podzimu příštího - čili dvě sezony.  Ta životnost byla hlavně ovlivněna poměrně nedokonalou regulací nabíjení starých motocyklů a proto bylo také třeba často dobíjet ze sítě.


K dotazu původního tazatele:
V jiném vláknu těchto diskusí jsem již o problematice nabíjení olověných akku napsal poměrně rozsáhlý příspěvek, použijte tlačítko vyhledávání zde nahoře v záhlaví stránky v liště.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana