Lze provozovat topnou spirálu na 110V v naší síti bez měniče?
JirkaSaufl:
Mám v automobilu US produkce předehřev motoru - engine block heater.
Jedná se o topnou spirálu umístěnou v mrazové zátce motoru a slouží k udržení teploty vody přes noc při velkých mrazech.
Ráno se pak startuje teplý motor.
Výkon co se mi podařilo zjistit je někde mezi 600 až 1000W.
Spirála je na 110V.
Je možné jí připojit do naší sítě bez měnicče napětí a nebo to nevydrží?
Předehřev motoru neobsahuje jinak žádnou elektroniku-čistě jen topnou spirálu.
#112#
Petr Doležal:
Přímé připojení bych neriskoval, výkon roste s mocninou napětí. To byste zvedl 2x, čili výkon 4x a spirála by se možná přehřála. Bez snižovacího trafa bych viděl 3 možnosti:
1. do série dát totožný odpor, nevýhodou jsou ztráty do okolí, ale možná by přispěly k vytápění garáže. Odpor by musel být patřičně dimenzován.
2. za předpokladu, že spirále neublíží 230Vef, zařadit diodu a pouštět do spirály jen jednu půlvlnu
3. nějaký tyristorový regulátor, trvale nastavený na 600-1000W, třebas z vysavače, kde je dimenzován až na 1600 - 2000W.
Je to ale vše DODO mimo 3., pokud to bude od výrobce něco mezišňůrového či přímo do zásuvky
Martin H.:
Citace: Petr Doležal 27.10.2009, 11:22
Přímé připojení bych neriskoval, výkon roste s mocninou napětí. To byste zvedl 2x, čili výkon 4x a spirála by se možná přehřála. Bez snižovacího trafa bych viděl 3 možnosti:
1. ....
2. za předpokladu, že spirále neublíží 230Vef, zařadit diodu a pouštět do spirály jen jednu půlvlnu
3. ....
Bod č. 2 by som považoval tiež za riskantný. Dióda prepustí polovicu zo spomínaného štvornásobného výkonu, t.j. špirála bude o 100% výkonovo preťažená.
Zbyněk Hála:
Začal bych výpočty a měřením - jako klíčové vidím přesné zjištění parametrů topení :
1) Změření odporu topného tělesa v motoru (20 Ohm pro 600W, 12,1 Ohm pro 1000W)
2) Zapojení topení na 24V a změření proudu pro ověření příkonu
3) Pokuid jde skutečně o spirálu na 110V, tak i zkušební měření proudu na 110V
4) Má topení termostat pro vypnutí nebo topí stále ? Pokud je termostat nefunkční, přes noc a bez dohledu bych to nezapojoval
5) Při odběru 6-10A se o použití odporu nedá ani uvažovat - 0,6-1kW ztrátového výkonu je tak pro vytápění garáže nemluvě o nebezpečí požáru. Klasický teplomet měl 600W !
6) O diodě bych ani neuvažoval - nesnižuje napětí, jen dodávaný příkon na 50%.
7) Regulátor z vysavače mívá na výstupu triak a lze s ním regulovat zátěž, ale jen někdy od 110V. Muselo by se zapojení upravit na stabilní výstup 110V a zkontrolovat výstupní signál.
8) Jako vhodné řešení bych doporučoval transformátor 230/110V na výkon topení+25% zapojené do série s časovým spínačem a případně termostatem. Někdy lze použít i trafo 400/230 a odbočkami na vinutí dosáhnout vhodného napětí na výstupu. Celé by si to zasloužilo vestavět do vhodné skříňky pod dohledem zkušeného elektrikáře. Možná i termostat pro spouštění za mrazu v sérii by nebyl špatný - možností je několik.
JirkaSaufl:
Auto stojí venku, takže vytápění garáže netřeba.
Ten předehřev je u tohoto motoru (4.7L V8 benzín)opravdu pouze pro případ velké nouze. V manuálu se píše o teplotách trvale pod -30C tři dny po sobě (Blíží se k limitním hodnotám mrazuvzdornost i chladících kapalin) Pak až zapínat a nechat běžet celou noc. Se stratem problém nemám ani v mrazech, které někdy na vysočině panují - například -15 až -20. Mě jde jde spíše o šetrnější raní starty. Takže asi nejlepší nápad je ta regulace. Pokud to chápu správně tak bych například mohl snížit výkon třeba na 100W a nechat to zapnuté i za malých mrazů a udržovat teplotu vody? Byla by na to třeba vhodná regulace jako na otáčky vrtačky?
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana