Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast řešení teoretických úvah
| | |-+  Jak měřit průtok vzduchu?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak měřit průtok vzduchu?  (Přečteno 21735 krát)
Pavel Bartoň
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 09.09.2005, 10:29 »

Jde mi o měření průtoku vzduchu v množství řádově 30000 m3/h - před  kotlem (opravdu velkým). Jak?

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Špelec
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 09.09.2005, 14:01 »

Tedy to je dobrá otázka. Jediný přístroj který jsem viděl, měřil vzduch, respektive rychlost větru, tedy anenometr na letišti. Ve všech případech, kdy šlo o konkrétní průtok vzduchu se použilo poze matematického výpočtu.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Otakar Dosbaba
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 09.09.2005, 19:20 »

Napadá mě metoda využití změny tlaku, přesněji řečeno podtlaku při kapilárním proudění. (Anemoš by asi při tomhle proudění ulít, ty pro běžné meteorologické stanice mají rozsah asi tak do 150km/h, nebo častěji do 30m/s ... :-)) Na tu rouru kolmo přivařit trubičku s tlakovou sondou - nevím ale už, kde jsem ten integráč s hadičkou viděl. Hodnotu napětí pak převést (přepočítat) na průtok. Myslím ale, že k tomuto účelu musí něco existovat.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Ivar Majda
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 09.09.2005, 20:08 »

Na toto se používá tzv Schmidtovo (teď nevím přesně jak se to píše) měřidlo.Jde v podstatě o diferenční způsob měření průtoku.V potrubí je vložena jakási clona a vyhodnocuje se rozdíl tlaku před a za clonou.Používá me v práci pro měření množství vzduchu pro kotel 1600 t/h.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Novák
*
Offline Offline




« Odpověď #4 kdy: 09.09.2005, 21:11 »

Pro tyto prutoky bude asi opravdu jedinym resenim mereni tlakove diference na clone a z toho nasledny propocet (ten je ale dost nepresny) nebo vortexovy princip vyuzivany v malem u tzv "vahy vzduchu" u japonskych dieselu a nebo mereni rychlosti proudeni ultrazvukem. Osobne mam v tomto ohledu vyborne zkusenosti s firmou Krohne, s kterou jsem resil jeden projekt pred par lety.

Kontakt na Ceske zastoupeni firmy najdete zde

http://www.krohne-mar.com/index.php?id=6634

a nekolik informaci o merici ktery by se pro vasi potrebu mohl hodit najdete zde

http://www.krohne-mar.com/index.php?id=4612

Jinak jsou tam pomerne rozumni lide a radi poradi s vytipovanim nejvhodnejsiho modelu a modifikace

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Ivar Majda
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 10.09.2005, 17:47 »

Z čeho usuzujete na nepřesný propočet?
Jinak váha vzduchu se nepoužívá jen u japonských dieselů ale u drtivé většiny dieselů.
Já doporučuji obrátit se na více firem.Firmu kterou doporučuje kolega nade mnou bych si rozmyslel.Naše zkušenosti s ní jsou negativní.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Piotrovský
*
Offline Offline




« Odpověď #6 kdy: 10.09.2005, 19:47 »

Hodně velký kotel - co to je? Kolik tun páry a tlak páry jsou určující parametry.
Jinak se tento průtok měří pomocí clony(Itabar) nebo Venturiho trubicí. Měří se tlaková ztráta před a za pomocí snímače dif. tlaku.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Novák
*
Offline Offline




« Odpověď #7 kdy: 10.09.2005, 20:33 »

to Ivan Majda:

- Neprime mereni rozdilu tlaku na venturiho trubici nebo na clone co u kapalin nepredstavuje problem, ale u vzduchu je to pri vetsich prutocich dost nepresne (lokalni viry, kavitace) a mikrokontroler musi dost zoufale interpolovat mezi hodnotami co je jako kazda neprima metoda mene presne i kdyz pro mnohe aplikace to staci

- Vaha vzduchu se pouziva u VSECH dieselu, ale u aut z koncernu VW je tato vaha na principu zhavenych vlaken ochlazovanych proudenim vzduchu, coz z techto vah dela v podstate spotrebni zbozi, nebot staci nejmensi necistota ktera projde pres filtr a usadi se na vlaknech a je konec mereni. Ja osobne nepoznam nikoho s Octavii v TDIcku, kdo by nemel druhou nebo treti... Japonci naproti tomu pouzivaji ultrazvukovou vahu vzduchu na vortexovem principu, ktera je sice asi trikrat drazsi, ale po dobu zivotnosti auta prakticky neznicitelna.. .

- Ja nerikam, ze Krohne je jedina firma na trhu, ani nerikam ze by se mel autor dotazu obratit jenom na ni. Ja osobne mam s vyrobky Krohne dobre zkusenosti s merenim vzduchu i kapalin, proto jsem dal kontakt na ne. Nijak volbu neovlivnuji a zastavam zasadu "za optani nic nedate". Pokud znate dalsich 5 firem - sem s linky, ale s firmama co maji ve svym sortimentu mereni takto velkych prutoku plynu (vzduchu) se zrovna pytel netrha...

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jaroslav Ferst
*
Offline Offline




« Odpověď #8 kdy: 10.09.2005, 22:02 »

Pro Venturiho trubici lze přece vhodnou délkou sacího kanálu před a za ní zajistit natolik laminární proudění vzduchu, že k dofiltrování údaje stačí jednoduchý integrační člen, aby z toho mikrokontrolér nemusel být příliš zoufalý.
Záleží samozřejmě na požadovaném stupni přesnosti, který v tomto případě patrně nebude nerealisticky vysoký.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Ivar Majda
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 10.09.2005, 23:24 »

To Novák.
-Myslel jsem že mluvíte o nepřesném výpočtu diference tlaku na cloně obecně,nejen o plynu.

-Chcete mi říct že se váha vzduchu používá u všech dieselů?Jdu se podívat k sousedovi do garáže na traktor jestli jí tam najdu.8-))

-Víte co,neznám 5 firem které jsou to schopny změřit ale měl jsem na mysli aby hned neběžel do Krohne.Zkusil bych poptat např Endress+Hauser,Siemens,Emerson.A není to jen o tom že mi někdo nabidne a prodá měření ale taky třeba i případný servis.Chtějte reference.
Jen tak na okraj:nemá náhodou Vámi uváděný příklad od Krohne o 10000m3/h menší rozsah než na který se autor cca ptal?

-Spíš bych se přikláněl k té diferenci,už i cenového hlediska. Nevím k jakému účelu žadatel měření potřebuje ale například vortex princip na takovýto rozsah měření musí být nehorázně drahý.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Novák
*
Offline Offline




« Odpověď #10 kdy: 11.09.2005, 10:38 »

to I.Majda:

- ano, blbe jsem se vyjadril, mel jsem napsat u vsech modernich dieselu s rizenym vstrikovanim. Hledat vahu vzduchu na starem Zetoru nebo Avii by fakt bylo trochu zbytecny 8-))

- Pokud nekomu radim nejakou firmu, tak si rozhodne nemyslim ze do ty firmy hned pobezi a to co mu radim koupi. Pokud by to tak bylo, tak zacnu inkasovat provizi za kazdeho nahnaneho zakaznika jako mozna nekteri na tomto webu 8-). Ja to beru tak: ja poradim firmu X (kterou znam a mam s ni zkusenost),  vy firmu Y, nekdo dalsi firmu Z a autor dotazu si muze vybrat...

- ad rozsah: vsimnul jsem si, zel pozde, clovek je tvor chybujici, nekdy pisu tyto reakce v rychlosti pri jine praci a bohuzel engine diskusi neumoznuje zpetnou upravu prispevku...

- prave s merenim na clone jsem u vzduchu udelal dost spatnou zkusenost u jednoho reseni na kterym jsem participoval. Kapaliny nebo technologicke plyny jsou co se tohoto typu mereni tyce skoro bezproblemove, mensi problem je snad u pary, ale vzduch nasavany z okoli umi nekdy mereni hezky zkomplikovat at uz kvuli zmenam vlhkosti a teploty (a s tim souvisejicim zmenam mechanickych vlastnosti) nebo kvuli necistotam. Proto povazuji ultrazvukove mereni rychlosti proudeni potrubim definovaneho prurezu spolu s vortexem za presnejsi metody mereni.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stanislav Bartel
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline




« Odpověď #11 kdy: 11.09.2005, 10:47 »

Pro měření rychlosti a průtočného množství existují různé systémy. Zásadní otázkou pro volbu principu měření je,zda se měří v jednom bodě nebo v celém průřezu kanálu. Při bodovém měření je hodnota silně závislá na profilu kanálu. Proto doporučuji použít pro měření rychlosti a množství vzduchu systémy s tzv.průřezovou charakteristik ou. To je clona,měřící kříž nebo měřící kroužek - to jsou pevné odpory v potrubí. Pro takovéto množství vzduchu vychází clona opravdu velká a drahá. Diference tlaku před a za clonou je v prvé řadě závislá na rychlosti proudění,nikoliv na množství. Hodnota množství se následně vypočítává v matematickém členu. Krone se specializuje spíše na měření kapalin. Existují i přenosné měřiče,ale jejich cena je vysoká. K určení,co by bylo nejlepší je vidět to na vlastní oči,velikost a profil potrubí,uklidňující délky,ventilátor a pod.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
xxxxx
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #12 kdy: 11.09.2005, 11:23 »

Opravdu Dobrá Otázka. Ve Firmě používáme pro měření průtoku plynů a obráběcích kapalin Snímače průtoku od IFM, jsou určeny jak pro plynná tak kapalná media včetně kyselin,agresivních plynů......... ...IFM prodává velký sortiment tak jen si vybrat:http://www.ifm-electronic.com/ifmcz/web/pselect!2_3.html

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Pavel Bartoň
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #13 kdy: 12.09.2005, 07:08 »

Díky za odpovědi  - trochu jsem se i pobavil u toho Zetora ... Jinak pro můj účel jsem nakonec našel Venturiho trubici a diferenční snímač.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Petr
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #14 kdy: 12.09.2005, 10:34 »

Jen pro ujasnění, "váha vzduchu" není rozhodně výsadou dieselů, kde víceméně určuje jen okrajové podminky jeho činnosti (diesel spaluje většinou s přebytkem vzduchu),  ale především u "benzíňáků",  kde se přímo podílí na výpočtu vstřikovaného množství paliva. Většinou jsou to žhavené anemometry (nebo dražší UZ),  s úpravou proti zpětným pulsacím. Proti měření rychlosti vzduchu mají výhodu, že fyzikálně měří vlastně jakousi "hmotnostní rychlost" tedy, téměř přímo hmotnostní průtok, takže výsledek není nutno přepočítávat na tlak a teplotu.   pp.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Aleš Dobrovolný
zaměstnanec - projektant, ve volném čase ... V současné době JE Dukovany
*
Offline Offline




« Odpověď #15 kdy: 12.09.2005, 10:38 »

Při aplikaci venturiho dýzy (a obecně jakékoliv clony) je zapotřebí počítat s tím, že na ní vzniká tlaková ztráta, která může nezanedbatelně ovlivnit průtok vzduchu. Proto bych doporučil konzultaci s projektantem strojní části. Navíc tlaková ztráta na cloně závisí na průtoku mocninově a je potřeba ji před zobrazením někde (v zobrazovači, řídícím systému) odmocnit.
Osobně bych ještě prověřil měření pomocí anubaru (třeba u Emerson Process). Jedná se o měření pomocí tyčové sondy zasunuté do potrubí, vzniklá tlaková ztráta je řádově menší než u clon. Pokud si dobře pamatuji tento systém umožňuje i měření dalších veličin jako je relativní tlak a teplota vzduchu a následnou kompenzaci změn těchto veličin.
Chtělo by to propočítat, ale myslím, že podstatná je i finační úspora (strojní úpravy potrubí, velikost a hmotnost zařízení, nároky na montáž atd).

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Na twitter.com jako alesd -  můžete mě sledovat... .
František Kabát
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #16 kdy: 12.09.2005, 12:29 »

Před lety se v plynárenství používaly na měření velkých průtoků ve velkých průměrech anubary a převodníky k nim dodávalo Diamo Příbram. Nevím ,  jak se nástupnická firma v současné době jmenuje, ale stále ještě fungují.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Ivar Majda
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #17 kdy: 12.09.2005, 21:13 »

To Petr Petr:
Nikdo tady netvrdil že se váha vzduchu používá jen u dieselů.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.024 sekund, 21 dotazů.