jakub Škrhla
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« kdy: 20.05.2009, 18:39 » |
|
Potřebuju změnit otáčení u flexy. Když prohodím nulu s fází, tak se to tomu motoru moc nelíbí, tak mě napadlo, jestli je i nějaká jiná možnost.
#uft#
|
|
|
|
rostislav šašvata
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #1 kdy: 20.05.2009, 21:04 » |
|
Směr otáčení se mění u těchto motorů přehozením přívodů na kartáče,ale podle vašeho vyjádření víte o elektrice jenom,že jede po kolejích.Při změně otáčení se vám bude povolovat matice na vřetenu.
|
|
|
|
Fuk Tomáš
Offline
|
|
« Odpověď #2 kdy: 20.05.2009, 21:15 » |
|
Když prohodím nulu s fází, tak se to tomu motoru moc nelíbí, A jestli se to té flexce nelíbí, tak tam je nějaká závada na izolaci. Mělo by jí to být šumafuk.
|
Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.
Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
|
|
|
|
Michal Kolesa
Chráněnec Clusteru
Offline
Michal Kolesa
|
|
« Odpověď #3 kdy: 20.05.2009, 21:40 » |
|
Směr otáčení se mění u těchto motorů přehozením přívodů na kartáče,ale podle vašeho vyjádření víte o elektrice jenom,že jede po kolejích.Při změně otáčení se vám bude povolovat matice na vřetenu.
¨ To se mi jednou stalo na vrtačce (čistil jsem ji) a pak jsem ji smontoval obráceně. Pak jsem šel vrtat (po delší době) a to byl pěkný šok, když se mi vrták točil na druhou stranu
|
|
|
|
Pavel Špok
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #4 kdy: 20.05.2009, 22:42 » |
|
U ručního el. nářadí, různých domácích spotřebičů, zejména tam kde potřebujeme vysoké otáčky motoru k dosažení poměrně vysokých výkonů při malých rozměrech motorků, používáme tzv, univerzální komutátorové motorky. Jsou to seriové motorky.Magnet y(stator)a kotva(rotor )jsou zapojeny do serie.
Změnu otáček lze dosáhnout změnou směru proudu buď ve vinutí statoru nebo na kotvě. je proto nutné,aby byly vývody přístupné. Pak je možné vložením vhodného přepínače motorky reverzovat. Ne každý motorek umožní přístup k jednotlivým vývodům a provedení úpravy. Tyto motorky lze napájet i ss napětím,proto , ,univerzální''. Při napájení ss napětím např. z regulovatelnéh o ss zdroje lze i při poměrně malých otáčkách dosáhnout slušného kroutícího momentu(tahu motoru) a jednoduše regulovat otáčky. Použil jsem kdysi takto starou narexku k pohonu provizorního navíjecího přípravku (napájení 20-30V. Potřebujete jednoduše snížit otáčky u vrtačky? Připojte ji na síť přes dostatečně dimenzovanou diodu. Můžete zkusit připojit i napěťoně dostatečně dimenzovaný elyt, s vyšší kapacitou.
|
|
|
|
Linhart Jarda
Offline
|
|
« Odpověď #5 kdy: 21.05.2009, 00:28 » |
|
P. Škrhla, pominu-li Vaše nedostatečné elektrotechnic ké vzdělání, soustředil bych se na poslední větu příspěvku p. šašvaty : Při změně otáčení se vám bude povolovat matice na vřetenu.!! Co bude následovat si snad domyslíte. Proč mají vrtačky změnu směru (výrobně jednoduché) a flexy ne? Jinak problém při prohození L a N na přívodu - navštívit s ní elektrikáře, popř. revizáka, nejlépe servis.
|
|
|
|
|
Václav 3
|
|
« Odpověď #7 kdy: 21.05.2009, 03:03 » |
|
U jednoúčelových komutátorových motorků, které k tomu nejsou uzpůsobeny může dojít při reverzaci k poškození vinutí vyšším proudem, protože konstrukce motoru je upravena pro co možno nejvyšší výkon nebo obrátky daným směrem. V tomto případě se jedná hlavně o motorky napájené střídavým proudem, kde se uplatňují také proudy, které vznikají transformací mezi statory a rotorem.
Pokud je motor dlouhodobě provozován jen s jedním směrem otáčení, jsou také kartáče mírně nakloněné ve směru otáčení a při opačném chodu nedokonale sedí a dochází k výrazně vyššímu jiskření na komutátoru - to lze pozorovat i u vrtaček, které jsou již z výroby vybaveny přepínačem směru otáčení, ale jsou dlouhodobě používány jen v jednom směru.
V mechanické části zařízení může dojít k povolení nejen matice na výstupní hřídeli (to je téměř jisté a velice nebezpečné, neopotřebený kotouč správné velikosti má obvodovou rychlost obvykle 80m/s což je 288km/h a jeho uvolnění může mít i smrtelné následky) ale také převodová kola, která mají obvykle zakřivené ozubení (opačný chod je možný, není však vhodný a způsobuje vyšší opotřebení), bývají také zajištěna na hřídeli maticí.
|
|
|
|
|
Václav 3
|
|
« Odpověď #9 kdy: 21.05.2009, 03:26 » |
|
To také netuším, původní tazatel by nám to mohl prozradit, alespoň by to třeba dávalo nějaký smysl.
|
|
|
|
František Šohajda
Offline
RT E2-A
|
|
« Odpověď #10 kdy: 21.05.2009, 06:09 » |
|
U velké flexy jde pootočit rukojeť...poku d to potřebuje levák nebo pravák...ale měnit směr je nesmysl...u flexy...
|
RT -EZ - elektroinstala ce domovní, specializace na zdravotnické rozvody... revize ve zdravotnictví ...už 40 let....
|
|
|
jakub Škrhla
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #11 kdy: 21.05.2009, 16:53 » |
|
Potřeboval jsem ten moterek použít na něco jiného.Ale už jsem to vyřešil nějak jinak.
|
|
|
|
Zdenek 2752
|
|
« Odpověď #12 kdy: 21.05.2009, 17:35 » |
|
Tak proč to nenapíšete hned?
|
|
|
|