Jaké spouštění motoru 30kW je vhodnější pro těžký rozběh zařízení?

<< < (2/2)

boogi:
Jedná se o rozběh třídiče drceného kameniva. Třídič má cca 6 tun a je poháněn přes řemenici s klínovými řemeny. Přesné technické parametry nemám v současné době k dispozici. Výrobce třídiče dodal motor 30kW 400V/230V Y/D. Při rozběhu teče obvodem motru proud odpovídající 7x In a to po dobu min. 20s. Na jmenovitou hodnotu proudu se motor dostane po cca 30s. Všechny standardní ochrany třídy rozběhu 20 nevydržely takový rozběh. Pohon lze spustit vpodstatě pouze s předřadnými pojistkami 100A/aM, bez tepelné ochrany motru. Uvažuji proto, zda výrobce zvolil pro tak těžký rozběh vhodný motor (400/230 Y/D). A zda by nebylo vhodnější použít motor se zapojením 400/690V Y/D.

raj:
Citace

Uvažuji proto, zda výrobce zvolil pro tak těžký rozběh vhodný motor (400/230 Y/D)
Ne. Zde rozběh Y/D na naší síti nepůjde. To by šlo jen na typu  400/690V D/Y. Klínový řemen však dobře tlumí mechanické rázy, takže kdyby nešel motor vyměnit a softstartér nastavitelný NE od nuly napětí by byl drahý, tak bych  osobně ten motor  alespoň na zkoušku natvrdo na síť "šoup". A když to nevyhoví, tak bych to řešil dál. Zjistěte si selektivitu jištění a když bude napájecí trasa OK, tak sundejte řemeny a zkuste co vám to udělá. Pak totéž se zátěží.

Martin Kurka:
Vážený pane boogi,
výrobce asi dobře ví, že tento těžký rozběh drtiče je už natolik těžký, že by se motor spouštěný Y/D na Y stejně nerozeběhl, zde je rozběhový moment 0,4-0,8 rozběhového  do D.
Kolega Miroš má určitě špatné zkušenosti s jednoduchými softstartéry s tyristory ve dvou fázích, tyto softstartéry také značně snižují záběrový moment. V tom má zlatou pravdu.
V každém případě by měl dodaný motor být s teplotním čidlem ve vinutí, protože těžký rozběh zkrátka neošidíte vyšším nastavením tepelné ochtrany - ta je pak jen jako zbytečná součástka motor naprosto nechránící.
Zbývá vám jít buďto cestou hrubé síly a dimenzovat vše na těžký rozběh motoru - od trafa, po přívodní vedení, jištění, termistorové relé ochrany motoru... až po řídící obvody, kterým klesne napětí zcela jistě více než o 15%.
Jenže ne ve všech provozech si to můžete dovolit.
Pak vám zbývá softstartér měničového typu, nelaciný, ale inteligentní, umí dokonce charakteristil y rozběhu drtiče a takzvaný kickstart, to je takové momentové nakopnutí pohonu ve stavu klidu a toto nakopnutí může být i větším mometem, než je rozběhový moment motoru natvrdo. Navíc takový softstartér obsahuje v sobě termistorové relé a navíc si počítá teplotní model motoru, takže si hlídá i počty startů za hodinu, aby nedošlo k lokálnímu přehřátí vinutí apod. Kdyby nebylo krize, tak vám řeknu, jděte rovnou do takového softstartu, ochráníte daleko dražší motor, šetříte i drtič a jeho konstrukci a můžete daleko ostřeji nastavit výkonové, ale i momentové přetížení, a navíc můžete vyvést měřicí příztroj momentu či zatížení. Ale doba je taková jaká je ,  takže to bude asi na klasiku a pohasínající světla, vypadávající výbojky a odpadávající stykače ostatních strojů.
Asi dnes na čidlo vibrací a čidlo hlídání ložisek můžete také zapomenout.
Ale že to je na konstrukční kancelář, lépeřečeno na pohonářskou firmu je pravda pravdoucí.

 
   

Petr Doležal:
Před 12 lety jsem začal něco tvořit, ale nepočítá to korektně, tak jsem to dal k ledu. Kdyby se tak někdo našel pro doladění, to by bylo něco ku zdaru

boogi:
Na celé technologii je trafo 22/0,4 kV 630kVA. Při zkouškách se rozbíhá pouze tento pohon. Takže problémy s poklesem napětí nás celkem netrápí. Mám celkem dobrou představu o možnostech jednotlivých typů softstartérů a jiných způsobů spouštění motoru. Má otázka směřovala spíše směrem, zda by nasazení motoru se zapojením 400/690V místo současných 400/230V Y/D přineslo nějaký posun v rozběhové části spouštění pohonu. Zejména zkrácení času rozběhu, menší proudové zatížení apod. A to obecně, jak při rozběhu natvrdo, přes Y/D (to asi řešení není),  nebo softstartérem. Můj názor je, že použití zmíněného motoru by bylo vhodnější už jen pro to, že umožňuje větší varabilitu spouštění. Jinak  (poklona)  za Vaše odpovědi a těším se na další diskusi. Jinak pro Vaši informaci se motor natvrdo (bez motorové ochrany) rozjíždí celkem bez problémů. (světla nezhasínají) :-D. Nyní budeme zkoušet klasickou tepelnou ochranu Telemechanique pro třídu rozběhu 20 (LR2 D3561). Tomu sice moc nevěřím, že to udrží, alespoň podle charakteristik dodávaných výrobcem. Následně přijde na řadu termistorové relé. Nakonec to nějak vyřešíme ....

Navigace

[0] Index zpráv

[*] Předchozí strana