Můžete mi objasnit přesný princip sítě IT?

(1/6) > >>

František Krutilek:
Studuji ČSN 33 2000-4-41.
Princip ochrany před účinky el. produ v sítích TN-C a TT je mi jasný, ale nejsem si jist, zda jsem pochopil princip ochrany u sítě IT.
U sítě TN-C a TT teče poruchový proud přes ochranný vodič nebo zem a ochranný prvek způsobí odpojení spotřebiče od zdroje v poždované době.

Ale co síť IT?
Norma říká:  Živé části musí být od země izolovány nebo spojeny se zemí přes dostatečně velkou impedanci. Toto spojení může být provedeno buď v nulovém nebo středním bodě sítě nebo v umělém nulovém bodě. Umělý nulový bod může být přímo spojen se zemí, jestliže výsledná impedance proti zemi je dostatečně vysoká. Jestliže nulový nebo střední vodič neexistuje, může se přes velkou impedanci uzemnit vodič vedení.

V případě jedné poruchy mezi živou a neživou částí a zemí je pak poruchový proud malý a automatické odpojení se za předpokladu RaxId≤50 nevyžaduje.
Neživé části musí být uzemněny individuálně, po skupinách nebo společně.
Znamená to tedy, jak to chápu já, že poruchový proud teče přes zem, ale v důsledku velké impedance mezi zemí a středním vodičem nebo fází (RaxId≤50) je tak malý, že v podstatě není nebezpečný, a proto se nevyžaduje automatické odpojení.
A znamená to tedy, že pokud jsou živé části od země izolovány, neteče žádný poruchový proud?
To by ale znamenalo, že sitě IT jsou z jisté části založeny na stejném principu jako ochrana elektrikým oddělením, pokud to správně chápu.
Princip el. oddělení je, že ani zdroj ani celý napájený obvod nejsou nikde, kromě místa, ve kterém došlo k poruše, spojeny se zemí.
Proč se ale tedy v sítích IT rovnou živé části a střední vodič od země neizolují vždy? Tak by se v podstatě poruchový proud neměl jak uzavřít jak u el oddělení a nemuselo by se počítat se vznikem i byť jen malého poruchového proudu.

Jirka Š. Svejkovský:
ČSN 332000-4-41 není vyhláška, je to Česká Státní Norma!