Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast definic pojmů
| | |-+  Co znamená výraz bludný proud?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Co znamená výraz bludný proud?  (Přečteno 23074 krát)
TK
« kdy: 06.05.2008, 21:50 »

Co je to  "bludný proud",  je to jen elektrikářský hantec, nebo oficiální pojem?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Doležal
*
Offline Offline



emeritní projektant z Brna (prostě důchodce)


« Odpověď #1 kdy: 06.05.2008, 22:16 »

Je to terminus technikus, i v normách je takto nazýván.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Na zdraví a abychom byli lidmi
to vám přeje celoživotní projektant nn, vn, někdy i vvn rozvodných zařízení
Štefan Beláň
Karlovy Vary
*
Offline Offline



Chránič je chránič!


« Odpověď #2 kdy: 06.05.2008, 23:05 »

TO: TK

V příloze máte část normy ČSN 33 2000-5-52, kde se hovoří o ochraně před bludnými proudy. podivej


* Bludné proudy 33 2000-5-52.JPG (30.96 KB, 644x148 - prohlédnuto 2694 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Chránič chrání - jistič jistí.
ALCR
« Odpověď #3 kdy: 07.05.2008, 13:56 »


Elektrické proudy uvnitř a vně Země
     Proudy indukované časovými změnami (variacemi) vnějšího elektromagneti ckého pole Země; tvoří globální proudové systémy ve vodivé Zemi a ionosféře. Kromě toho existují v Zemi lokální elektrické proudy způsobované elektrochemick ými pochody nebo lidskou činností (například provozem elektrických železnic) tzv. bludné proudy.

.............. .............. .............. .............. .............. .............. ...
Bludné proudy
     Elektrické proudy při povrchu Země, protékající v blízkostí umělých zdrojů elektrického proudu (například podél elektrifikovan ých tratí nebo rozvodných sítí). Elektrolytický m působením (korozí) narušují podzemní potrubí a kabely, ruší měření přirozených telurických proudů.

.............. .............. .............. .............. .............. .............. ...

     Bludné proudy tečou po dráze nejmenšího odporu (v zemi a v podzemních kovových konstrukcích) nekontrolovate lně. Bludné proudy mohou svými korozivními účinky vážně ohrozit životnost kovových částí (potrubí, nádrží apod.) nebo mohou mít nepříznivý vliv na jejich provozní bezpečnost. Účinky bludných proudů se projevují zejména v blízkosti elektrizovanýc h stejnosměrných drah, tramvají a jejich měníren.

www.google.cz
cs.wikipedia.o rg
encyklopedie.s eznam.cz
atd.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #4 kdy: 07.05.2008, 18:27 »

Úplně obecně - bacha na jednu věc. Do Wikipedie může přispívat a psát články kdokoliv, takže se tam může objevit i něco, co není úplně přesné.

Za obrovskou blbost považuji tvrzení, že proud teče cestou nejmenšího odporu!
NE!!
Proud teče všemi vodivými cestami a čím je cesta vodivější, tím větší část proudu tou cestou teče.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
TK
« Odpověď #5 kdy: 07.05.2008, 18:55 »

OK,není mi ale úplně jasné,kde se třeba od elektrické železniční dráhy ten bludný proud bere,z jednoho pólu měnírny přes trolej,lokomotivu a kolejnici jde přece zpátky do zdroje.
Taky dost dobře nechápu,proti čemu je ten bludný proud měřitelný-třeba bludný proud na kovovém potrubí uloženém a tedy spojeném se zemí přece proti zemi nezměřím,nebo jak to je?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroš Jan
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



telefon +420 604791991


« Odpověď #6 kdy: 07.05.2008, 20:18 »

TO : TK.

Stačí aby na dráze, se stejnosměrnou trakcí, chybělo pár propojek na izolačních spojích, a bludné proudy jsou na cestě.  zle
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

elektromontér, RT E2/A, strojní zařízení,průmyslové instalace
dolac
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 07.05.2008, 20:22 »

OK,není mi ale úplně jasné,kde se třeba od elektrické železniční dráhy ten bludný proud bere,z jednoho pólu měnírny přes trolej,lokomotivu a kolejnici jde přece zpátky do zdroje.
Taky dost dobře nechápu,proti čemu je ten bludný proud měřitelný-třeba bludný proud na kovovém potrubí uloženém a tedy spojeném se zemí přece proti zemi nezměřím,nebo jak to je?
Na toto vám odpovedal napr. aj p. Schwarz. Prúd netečie iba cestou najmenšieho odporu, teda v tomto prípade koľajnicou, ale tečie všetkými vodivými cestami, teda aj zemou v tomto prípade. Či myslite, že koľajnice sú úplne odizolované od zeme?
Čo sa týka merania bludných prúdov, robí sa to napr. meraním elektrických potenciálov medzi dvoma rôznými bodmi zeme. Napr. v prípade poškodenia izolácie plynového potrubia môžu tiecť týmto potrubím bludné prúdy. Dá sa to zistiť nárastom potenciálu v tomto bode.   
     
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroš Jan
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



telefon +420 604791991


« Odpověď #8 kdy: 07.05.2008, 21:08 »

Zapoměl jsem doplnit, že ty urvaný propojky na spojích (-) pólu do měnírny.  Samozřejmě na kolejnici, která je na (-) pólu.   angel
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

elektromontér, RT E2/A, strojní zařízení,průmyslové instalace
Zdeněk Šustr
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 02.06.2008, 10:16 »

Vznik bludného proudu (v závislé el. trakci):
Vozidlo je napájeno z troleje, která je výtečně izolována od potenciálu Země.
Zpětné vedení proudu bývá kolejnicemi, ktré by měly být izolovány od potenciálu Země.

Ve světě není nic dokonalé.

Zpěné kolejnicové vedení má:
- vlastní podélnou impedanci, kterou představuje podélný činný odpor kolejnice, podélná reaktance, také se projevuje skinefekt a
- příčnou impedanci.

Velikost podélného odporu je požadována na minimální hodnotě. Proto jsou používány kolejnice většího průřezu a montovány podélné kolejnicivé spojky na stykované kolejnici.
Velikost příčného odporu je požadována na co nejvyšší hodnotě. Proto jsou kolejnice izolovány od pražců a pražce ukládány tak, aby hodnota odporu Zem - pražec byla velká. Kolejnice (mimo přejezdů a tramvají) nejsou ve styku se zeminou.

Průchodem trakčního proudu vzniká na podélné impedanci pojezdové kolejnice úbytek napětí. Toto napětí vyvolá průchod proudu paralení cestou = Zemí. Proud se uzavírá příčnými odpory do podkladové zeminy, bloudí po blízkém i vzdáleném okolí a posléze se vrací zpět do kolejnice a napájecí stanice.

Kolejnicivý obvod zpětného vedení proudu nebývá uměle spojen s potenciálem Země - uzemněn. Jednotlivá zařízení trakčních obvodů bývají buď uzemněna nebo ukolejněna.

Kolejnice může mít proti zemi napětí vyšší než bezpečné a hrozí úraz el. proudem.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.03 sekund, 23 dotazů.