Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast řešení teoretických úvah
| | |-+  Jak zmenšit odběr při rozběhu třífázového motoru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: 1 2 [3] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak zmenšit odběr při rozběhu třífázového motoru?  (Přečteno 34115 krát)
Pavel Špok
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #36 kdy: 07.09.2005, 19:35 »

Tak to jsem teda nezažil!
Shrneme to.Máme nějaký motor,pravděpodobně převíjený,má vyvedené pouze 3 vývody.Nevíme na jaké napětí byl motor převinut(cívky),ani jak je zapojen.Připoj ení na 3x380V má údajně velký odběr.
A hlučný chod.Hučení v motoru?Pokud je motor připojen na větší napětí než na jaké je vinut,je to pochopitelné.m agn.obvod je přesycen, mag.ind.někde v kolenu magn.křivky,nárust vyšších harmonických,zvýšení ztrát v železe ,
vinutí hoří.Podobné projevy má ale i motor s mezizávitovými zkraty na některém vinutí,to se dost těžko zjišťuje.
1.pokud byl motor vinut (cívky)na380V a zapojen D ,neměl by být žádný problém,ale je.Vylučuji.
2.pokud je vinut na 220V a zapojen Y,
platí totéž.Vylučuji .
3.pokud je vinut 220 a zapojen D vysvětlovalo by to stávající problém.
Otázkou zůstává,proč by někdo motor 3x220V zapojoval trvale do D ?
To by mohl rozumný člověk udělat jedině
kdyby:
a) hodlal motor provozovat na sítí 3x220/120V.Ty sítě existovaly v některých místech v minulosti,ještě na to pamatuji .
Otázka panu Fišerovi:Jak jste k tomu motoru přišel?Nebyla v těch místech v minulosti taková síť?
b) další důvod, proč by mohl být motor
3x220V zapojen úmyslně do D je ten,že mohl být provozován jako motor jednofázový s kondenzátorem.(v minulosti)na 1fáz.napětí 220V.Lze to vyloučit?

4.Je tady možnost,nakonec,že byl motor převinut vůbec jako jednofázový,ty 3  vývody by tomu odpovídaly.

Pokud náhodou není motor vinut na 3x220V
(viz a,b),nebo jako 1f.220V (viz bod4.)lze zjistit jednoduše.
Motor odpojit od čerpadla, na kterékoliv 2 svorky přivézt 220V (třetí nechat volnou)
a zkusit ho ručně roztočit.Pokud se motor rozběhne a slušně poběží,je motor  vinut na 3x 220 D ,nebo jako 1fázový kond.motor.A taky si tím ověříte,jestli má motor v pořádku ložiska.

To, že je motor vinut 3x380V (vinutí)a zapojen trvale do Y jsem vyloučil jako totální nesmysl.

To všechno má smysl ,pokud nemá motor
poškozené vinutí(pozor,také to může být rotor!)
Ale ,skusil bych to.
Jinak s motorem do navijárny,nebo vyhodit.
Nějaké pokusy se softrelé postrádají smysl.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miloslav Janoušek
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #37 kdy: 07.09.2005, 20:02 »

Zkuste vyměnit motor a čerpadlo. To by mělo odstranit potíže.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Filip
*
Offline Offline



« Odpověď #38 kdy: 07.09.2005, 22:39 »

Ještě jste nikde nanapsal jaký proud el.motor odebírá.Zkuste zmeřit odběr při zatížení a při chodu bez zátěže(odpojeném čerpadle).Dále uveďte čím máte el.mot.jištěn. Důležité při měření proudu je zjistit odběr v každé z fází(L1;L2;L3),  měl by být shodný.Pro měření použijte nějaký slušný klešťový přístroj.Hodno ty odebíraného proudu jsou při diagnostikován í závad důležité.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Filip
*
Offline Offline



« Odpověď #39 kdy: 07.09.2005, 22:57 »

Pokud máte možnost požadejte někoho, kdo vlastní multifunkční revizní přístroj Eurotester s měřícími kleštěmi ať vám změří i záběrový proud el.motoru.Tent o přístroj to umí, mám to odzkoušeno(měří i jen jednu půlperiodu).Ve firmě provádíme takováto měření dosti často, hlavně kvůli osazení jističů před elektroměry, kdy energetická společnost vyžaduje jističe s char. B. Někdy se divíme jakých hodnot záběrové proudy dosahují, hlavně v blízkosti trafostanic, kdy se neuplatní omezení proudu impedancí vedení.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Georgis Fasulis
*
Offline Offline



Nepij, nekuř, cvič a zakrátko budeš zase chlapík.


« Odpověď #40 kdy: 08.09.2005, 09:14 »

Souhlas s příspěvkem pana Špoka. Motor buď vyhodit nebo přinejmenším dát někam proměřit, vyzkoušet - a to tam, kde se tím zabývají. Revize, opravy el.motorů apod. Řešit vadný motor softstartérem je pitomost.
PS: Shrnutí pana Fišera z 7.09.2005 14:52 je natolik dlouhé, že mě to odradilo číst.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

G.F
Ivo Strasil
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #41 kdy: 09.09.2005, 12:43 »

Moc se to netyka tohoto pripadu (asi vadny motor),  ale na omezeni proudoveho narazu je mozne pouzit NTC termistory, ktere se pouzivaji napr. ve spinanych zdrojich na omezeni proudoveho narazu.


Napr. http://www.ezk.cz/termistory.htm (NTC3.4A)
nebo z nabidky Ges-electronics  NTC-236 5R0/4,5A


Otazka je, jestli by se motor spolehlive rozbihal. Termistory by se musely pouzit 2 paralelne (nevim, kde v CR sehnat termistory na > 5A),  do kazde faze a je umistit tak, aby se mohly dobre chladit.
Nekde jsem cetl, ze takto osetruji motory, pripojovane na jiz spusteny frekv. menic (vic motoru na jeden menic - pripojeni dalsiho motoru stykacem natvrdo za schodu spolehlive vyhodi ochrany menice).


Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Zakázkový vývoj a výroba slaboproudých měřicích a řídicích zařízení
http://www.egmenergo.cz
Václav Filip
*
Offline Offline



« Odpověď #42 kdy: 10.09.2005, 20:48 »

Jen tak pro zajímavost a poučení ostatních: jak dopadlo konečné řešení problému s rozběhem  el.motoru probíraného v této části diskuse?? :-)

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jaroslav Hasala
« Odpověď #43 kdy: 11.09.2005, 09:09 »

To Fasulis:
Měl jste pravdu, přehodil jsem si písmenka :-)
Do mého minulého příspěvku správně patří "motor byl zapojen do D, místo do Y",  tzn. cívky byly zapojeny na napětí mezi fázemi 230V a připojeno bylo 400V.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Pavel Špok
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #44 kdy: 11.09.2005, 17:57 »

Nevíme,jestli se někdy dopátráme skutečného stavu věcí,příčin a řešení, ale něco víme určité.
Nějaký šikula převinul motor,kdoví jak a nestandartním způsobem(slušně řečeno)vyvedl vývody cívek na svorkovnici.Pr opojení provedl uvnitř motoru,čímž kromě jiného znemožnil změření izolačního stavu mezi vinutími.Tohle se někdy dělá,ale většinou jen u velmi malých motorků takříkajíc na jedno použití.
Původní štítek na motoru je k ničemu,nemůžeme se spolehnout na žádné údaje ,dokonce ani na to,zda je motor vinut jako 4polový.Ten kdo to udělal ,by měl dostat nakopáno někam.
Bývá zvykem(a povinností)vybavit motor druhým štítkem,pokud je převinut jinak než původní.

Víme taky,že nikdo nezměřil proudy jednotlivých vinutí,přesto,že to bylo doporučeno.Pře sto se všeobecně předpokládá že jsou nadměrné.Místo toho
nám bylo předestřeno,že byl měřen výkon motoru svérázným způsobem pomocí elektroměru,což musí jen trochu znalým vyvolat úsměv na tváři.Zrovna jako měření izol stavu nějakým přístrojem při napětí 5V.Nevím, k čemu to je.
Začínám mít pocit ,že se tady problém neřeší,že se vlastně jen nějaký stále vytváří.
Nejdřív ,jak dostat 7 žil do svorkovnice,pak jak motor rozbíhat,nakonec jaký je to vlastně motor a je li vůbec OK.
Nepřipadá vám to uhozené?Mně ano.
Není nad to radit laikům.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Filip
*
Offline Offline



« Odpověď #45 kdy: 12.09.2005, 08:26 »

Začínám se přiklánět k názoru p.Špoka.Pravdě podobně nám nebude sděleno, jak akce "Omezení záběrového proudu el.motoru" dopadla.Skuteč ný odborník,patřičně vybavený přístroji a hlavně vědomostmi, by si  poradil během(odhaduji) 30-60 minut. :-((

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Radovan Fišer
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline




« Odpověď #46 kdy: 12.09.2005, 10:44 »

No, tak to je mi líto. Já vám dám vědět, jak to dopadlo, až to bude vyřešeno. Prostě další poznatky nemám a sháním nějakého profesionála, který by se na to podíval. Motor je stále v provozu.
Jen doplňuji, že opravdu nemám vybavení na změření takových parametrů, které je třeba sledovat. Izolační odpor (proti kostře) sice mohu změřit třeba při 1kV, ale s poudovým poulzem si skutečně neporadím. Nebojte se, iformovat vás budu.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroslav Novák2
« Odpověď #47 kdy: 15.05.2008, 14:30 »

Softstart je potřeba vybrat kvalitní, jde přeci jen o nespojité řízení výkonu a sice vám nepohasnou světla, ale může produkovat vf rušení. Tyto výrobky jsou obvykle konstruovány do průmyslových prostor a mají mírnější limity EMC.
Dalším řešením pro sníření záběrového proudu, které tu ještě nepadlo, je stupňový spouštěč. Ve vašem případě vyhový jednostuňový. Jde o rezisotry v jednotlivých fázích, které se po rozběhu překlenou stykačem řízeným časovým relé. Je to jednotuché a dobře funkční pokud správně navrhnete velikost odporů. Potíž je jen ve shánění výkonových odporníků.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: 1 2 [3] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.037 sekund, 23 dotazů.