Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast definic pojmů
| | |-+  Proč se u nás používají na železnici dvě napětí?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Proč se u nás používají na železnici dvě napětí?  (Přečteno 43146 krát)
mares
« kdy: 28.10.2007, 23:23 »

Neví někdo,
proč se na naší železnici používá zároveň stejnosměrná i střídavá napájecí soustava?
Jedna by byla přece jednodušší, nebo ne?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Viktor Klemon
*
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 29.10.2007, 07:08 »

Historický vývoj je príčinou, jednosmerná ( 3 kV) je staršia, neskôr sa ukázala
výhodnejšia striedavá ( 25 kV) a predpokladalo sa, že úseky jednosmernej sa postupne prestavajú na striedavú.  U nás na slovensku pri rekonštrukciác h úsekov tratí väčšinou menia aj sústavu. Máme všaj jednosmernej menej.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Lubomír Roubal
« Odpověď #2 kdy: 29.10.2007, 07:42 »

Napájecí 3fázové napětí měníren se dá symetricky usměrnit na stejnosměrné, takže nedojde k nesymetrickému zatížení fází. To u střídavého 1f napájení trakce se musí vyvažovat.

Aby to bylo veselejší, tak v zahraničí se používají další napětí.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin54946
« Odpověď #3 kdy: 29.10.2007, 13:38 »

Dle mého laického názoru je lepší rekuperovat do stejnosměrných 3kV než do střídavých 25 kV, protože nemusím vyrábět sinusovku a pak ji ještě fázovat s trolejí. Zatím mi to nikdo nepotvrdil ani nevyvrátil, je zde někdo, kdo se v tom vyzná ?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Šlezingr Jan
« Odpověď #4 kdy: 29.10.2007, 13:44 »

.
Stručná historie elektrifikace železnic v Československu .

Pražský železniční uzel byl ve 20. letech elektrifikován stejnosměrnou soustavou 1500 V. Po válce byla elektrifikace traťe Praha - Košice provedena stejnosměrnou soustavou 3000 V. Pražský uzel byl přepojen na 3000 V. Systém měl za vzor železnice v SSSR a Francii.

V šedesátých letech se vybrané traťe začaly vybavovat střídavou soustavou 25 kV, 50 Hz. Inspirace přišla opět zejména z Francie a SSSR.

Stejnosměrný systém 3000 V:
+ jednoduchá a levná hnací vozidla, jednoduchá regulace trakce, možnost rekuperace
- vysoké proudy trakčním vedením, vysoké ztráty na vedení - nutnost stavět  napájecí stanice nedaleko od sebe (20 km),  velké průřezy trakčního vedení, složité napájecí stanice, bludné zemní proudy

Střídavý systém 25 kV 50 Hz.
+ malé ztráty na trolejích, velká vzdálenost napájecích stanice 40-60 km. malé průřezy trolejového drátu, jednoduché napájecí stanice, nižší investiční náklady na infrastrukturu
- dražší a složitější hnací vozidla, nemožnost rekuperace (v ČR),  nesymetrický odběr z napájecí sítě, špatná kvalita odebírané el. en.

Střídavá soustava byla zavedena v očekávání úspor materiálu a elektrické energice. To se splnilo, leč ponechání a rozvíjení stejnosměrných sítí přineslo existenci dvou zhruba stejně rozsáhlých  systémů, jejichž provoz je dražsí a komplikovanějš í, než úspory získané přechodem na střídavý systém. Je nutno provozovat dvousytémové (=drahé) lokomotivy (řada 363, nebo budoucí 380) nebo přepřahací stanice (Kutná Hora).  Se stejnými problémy se potýkají dnes i Rusko a Francie. Přebudování stejnosměrné soustavy na střídavou dnes není ekonomicky, ani provozně možné.
Na Slovensku padlo odvážné rozhodnutí přebudovat stejnosměrnou trať Žilina - Košice - Čop na střídavou. Efektivita této akce je však hodně diskutabilní. 

V Německu, Rakousku a Švýcarsku  se provozuje soustava se sníženým kmitočtem 25 kV 16,7 Hz, Polsko DC 3000 V, Maďarsko 25 kV 50 Hz, Francie DC1500 V/25 kV 50 Hz, Španělsko DC3000 V/25 kV 50 Hz, Itálie DC 3000V(25 kV 50 Hz na VRT).

Je toho hodně na povídání, dalo by to na dost tlustou knížku....
 
Jan Šlezingr


 
 

   
 

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Šlezingr Jan
« Odpověď #5 kdy: 29.10.2007, 13:50 »

Dle mého laického názoru je lepší rekuperovat do stejnosměrných 3kV než do střídavých 25 kV, protože nemusím vyrábět sinusovku a pak ji ještě fázovat s trolejí. Zatím mi to nikdo nepotvrdil ani nevyvrátil, je zde někdo, kdo se v tom vyzná ?

Problém je mnohem složitější.
Do sítě 3000 V stejnosměrných je možné teoreticky rekuperovat, leč je potřeba si uvědomit, že na stejném napájecím úseku musí být zárověň vozidlo, které dodávanou energii odebere.

Rekuperace na AC systému je v ČR v podstatě nemožná:
 - energii není možné dodávat do veřejné sítě, neb dodavatel ji nechce ( je jednofázová, časově náhodný, plná harmonických a s bídným účiníkem).
 - je nutno najít na stejném napájecím úseku vozidlo které energii odebere. Pravděpodobnos t je velmi malá. Zpětné ochrany nedovolí tok energie z železnice do sítě - tj. a to už se stalo, vozidlo, které se pokusí rekuperovat vyhodí celou napáječku.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroš Jan
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



telefon +420 604791991


« Odpověď #6 kdy: 29.10.2007, 14:54 »

 pánové.

Ono s tou ekonomikou to zas až tak není jednoduché. Na trakci 3000V DC, průřez hlavních trolejí 150mm2 CU, ale menší izolátory.
Na trakci 25kV AC, průřez hlavních trolejí 100mm2 Cu, ale větší izolátory.  Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

elektromontér, RT E2/A, strojní zařízení,průmyslové instalace
Šlezingr Jan
« Odpověď #7 kdy: 29.10.2007, 16:08 »

Ošem izolátory se pro obě soustavy používají stejné.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroš Jan
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



telefon +420 604791991


« Odpověď #8 kdy: 29.10.2007, 16:32 »

 pane Šlezingr.

Ti izolátory, nejsou stejné. Teda aspoň když jsem pracoval u ČSD. Na stejnosměrné byli izolátory s menším průměrem, a o jednu sukýnky míň. Tuším že to byl DIP 10. Na střídavce měli větší průměr, a o jednu sukýnku výc.
Jak to je v současnosti nevím.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

elektromontér, RT E2/A, strojní zařízení,průmyslové instalace
Šlezingr Jan
« Odpověď #9 kdy: 29.10.2007, 17:08 »

Opravuji se - nejsou stejné.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Škach
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #10 kdy: 29.10.2007, 19:46 »

A aby to nebylo tak jednoduché, tak do konce letošního roku by měl být zprovozněný úsek Šatov - Znojmo, který bude napájen z Rakouska soustavou 15 kV 16,7 Hz.

Předělat na jinou soustavu neznamená "jen" upravit izolátory a dráty nad kolejí, ale obvykle kompletní přestavba zabezpečovacíh o zařízení (na ss soustavě se používá kódovaní na 50 Hz, na st soustavě se kóduje na 75 Hz).

Pokud jde o rekuperaci, tak u nás se nepoužívá vůbec (rekuperují pouze tramvaje, metro a trolejbusy v městské dopravě). Problémy proč ne, jsou technické i politické. Ale třeba v Maďarsku se běžně rekuperuje. Pokud někoho zajímá více, něco je tady: http://www.k-report.net/clanek-Z074.htm (druhá polovina článku).
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroš Jan
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



telefon +420 604791991


« Odpověď #11 kdy: 30.10.2007, 21:26 »

 pane Škach.

Tak pokud de o tu rekuperaci, pokud mě paměť neklame, tak to uměly pouze staré pantografové jednotky pro osobní dopravu, na trakci 3000V DC. Jek to je v současné době to nevím.  Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

elektromontér, RT E2/A, strojní zařízení,průmyslové instalace
Jaroslav Borovec
*
Offline Offline




« Odpověď #12 kdy: 27.10.2010, 00:37 »

Nepoužívají se náhodou dokonce tři napětí?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #13 kdy: 12.11.2010, 07:18 »

Nepoužívají se náhodou dokonce tři napětí?
Nějaká trať s DC napětím 1500V by se ještě našla    Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Jiří Hajzl
*
Offline Offline


elektická trakce, EMC nejen drážní dopravy


WWW
« Odpověď #14 kdy: 09.12.2012, 10:46 »

Nepoužívají se náhodou dokonce tři napětí?
Aktuálně máme na našem území dokonce již čtyři trakční napájecí systémy
- 3 kV DC
- 1,5 kV DC (trať Tábor - Bechyně)
- 25 kV 50 Hz
- 15 kV 16,7 Hz (trať Šatov st.hr. - Znojmo)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Hajzl
*
Offline Offline


elektická trakce, EMC nejen drážní dopravy


WWW
« Odpověď #15 kdy: 09.12.2012, 10:52 »

Tak pokud de o tu rekuperaci, pokud mě paměť neklame, tak to uměly pouze staré pantografové jednotky pro osobní dopravu, na trakci 3000V DC. Jek to je v současné době to nevím.  Úsměv
V poslední době se nám trh i s dopravou otevřel takže i podmínky pro REKU se změnily.
Rekuperace na 3 kV DC je už i předpisově povolena a to v celé síti SŽDC - možná existují některé drobné výjimky. Takže pakliže dané vozidlo umožňuje rekuperaci, nic mu v tom nebrání. A pokud není v trakci odběr, musí automaticky energii přesměrovat do brzdných odporníků.

Rekuperace na AC trakci (25 kV 50 Hz) je povolena ve zkušebním provozu na vybraných úsecích tratí a nemýlím-li se tak i pouze pro vybraná hnací vozidla.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Zdeněk Pikhart
OSVČ - Tábor
*
Offline Offline



revizní technik-E2/A , elektromontáže


WWW
« Odpověď #16 kdy: 09.12.2012, 13:18 »

Aktuálně máme na našem území dokonce již čtyři trakční napájecí systémy
- 3 kV DC
- 1,5 kV DC (trať Tábor - Bechyně)
- 25 kV 50 Hz
- 15 kV 16,7 Hz (trať Šatov st.hr. - Znojmo)

Tábor - Bechyně už jezdí většinou vlaky na naftu, troleje zatím ale nesundali
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

revize, montáže a opravy převážně v občanské výstavbě a průmyslových provozech
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #17 kdy: 09.12.2012, 17:50 »

Tábor - Bechyně už jezdí většinou vlaky na naftu, troleje zatím ale nesundali
Je to smutné, vidět "diesela" pod trolejí...  zle
A nejen tam.
-----------
S těmi napětími, cenou, složitostí trakčních soustav - je třeba vidět i jistý pokrok ve výkonové elektronice.
Přece jen se dnes dá s napětím AC 25kV pracovat jinak než v době, kdy se tato trakční síť budovala.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Stran: [1] 2 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Je označování sítí jednotné v textech i ve výkresech?
 Jak byla zapojena síť 3x120 V?
 Jaká je 3x400V+PE TN síť?
 Kde se používá síť se sdruženým napětím 3x220?
 Je možný provoz VN sítě se zemním spojením?
 Hladám vierihodný zdroj na zoznam typov elektrických sietí jednotlivých krajin
 Neznáte zdroj na zoznam presných typov elektrických sietí jednotlivých krajin?
 Můžete mi objasnit přesný princip sítě IT?
 Při jaké poruše vybaví proudový chránič v soustavě IT?
 Jaká může být "svodová" kapacita sítě IT?
 Jaká je rozvodná síť dle způsobu uzemnění (TN-C, TT) v okolí Tišnova?
 Jaký typ a značku přepínače sítí mi poradíte?
 Proč nelze s Eurotestem 61557 / Instaltestem měřit v síti IT?
 Jak popsat druh sítě TN-C nebo TN-S?
 Co udělat se stejnosměrným napětím mezi PEN rozvodné sítě a zemí?
 Jak se nazývá rozvod za oddělovacím transformátorem?
 O jakou síť na výstupu motorgenerátoru se jedná?
 Který z elektroměrů ENIKA je praktičtější?
 ELEKTROKOMPONENTY: Přepínače sítí
 Jaký význam má reverzace u distrubučního transformátoru provedená na vn straně ?
 Mohol by mi prosím niekto vysvetliť TT a IT siete ?
 Za jakých okolností je v IT sítích namáháno zařízení sdruženým napětím?
 Lze připojit do pojistkové skříně kabel CYKY 5x6mm2 a rozdělit síť?
 Aký druh siete majú v Rusku?
 Ako najefektivnejsie strazit rozsiahlu IT siet?
 Zapouzdřená rozvodna v Moravanech dodá elektrickou energii pro jižní Brněnsko
 Mají rozvodné sítě v jiných zemích také na sekundáru vyveden střed?
 Může elektřina z Německa přetěžovat naši síť?
 Považujete Švédy za elektrotechnické barbary?
 Prečo existujú aj iné napätia ako ako 230V?
 Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
 Líbí se vám nová vychytávka k návrhu sítě konkrétního objektu?
 Kde zjistit informace o cizí distribuční a přenosové soustavě?
 PHOENIX CONTACT: Identifikace energetických špiček pomáhá snižovat náklady
 Ako je to s používaním štvorpólových spínacích prvkov na vstupe 3f. UPS ?
 Může blackout vzniknout přebytkem elektrické energie v síti?
 Co myslíte, že je příčinou kolísání napětí, které vede až k výpadku Deionu?
 Jaké jsou důsledky nesymetrického zatěžování 3-fázové sítě?
 Vie niekto, kedy v našich krajoch došlo k zmene z 220 na 230 (380->400) V ?
 Jak funguje síť nn na přiloženém obrázku?
 Jak vyhladit samostatnou síť TT za generátorem?
 Elektrická síť, elektrická stanice
 Jsou vám jasné podmínky ochrany v síti TT?
 Musí být elektricky oddělená síť s izolovaným středem, nebo kompenzovaná síť, opatřena indikačním za
 Jaká elektrická síť vznikne když použiji tento transformátor ?
 Jak převedu výkon z 3f soustavy na jednofázovou?
 Jaký je typ sítě u autoplošin?
 Čím to, že při měření L-N a L-PE v zásuvce 230V je rozdíl 0,30ohm v síti TNC?
 Znáte rozdíl mezi sítěmi TN-C a TN-S?
 Ako sa prechádzalo z 220 na 230 Voltov?
 Jaký typ vn mají ve Švýcarsku?
 Jak zjistím, jakou mám v Miroslavi rozvodnou síť?
 Jak by prakticky vypadalo vytvoření IT sítě z TN-S?
 ARisk#11: Jak dlouho není v síti 220V a 380V?
 Ako posudzovat nn distribucnu siet tvorenu NFA2X/AES pri reviziach?
 Jak přesně a správně se označuje síť rozdělená proudovým chráničem v zásuvce?
 Co je důvodem (ne)uzemnění elektrické soustavy různých hladin napětí?
 TIP na signalizační přístroj testující síť a určený pro rozvaděče nn.
 Bylo by vhodné upravit starou síť TT na TN-C-S?
 Jaký poradíte přepínač sítě (distribuce/centrála)?
 Kde má být u přepínání síť-0-záloha umístěno SPD?
 Může být hlavní vypínač na rozvaděči také ve funkci přepínače sítě?
 Jaké sítě nejčastěji používají v Chorvatsku v bytové instalaci?
 Můžeme ve staré instalaci vytvořit síť TN-C spolu TN-C-S?
 Využijte školení Základy síťových technologií
 Zvolení druhu sítě (TN vs IT) pro instalaci ve vozidle?
 Jaký je typ sítě za frekvenčním měničem, střídačem, softstartem?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.051 sekund, 22 dotazů.