Vážený pane Matelisi, dnes jen krátce k bodu k onomu ošálení.
4. konecne nedalo by se cele toto mereni osalit, tak ze bych pripojil na dynamo100w/24V zarovku a zjistil na kolik voltu se musi nabudit dynamo naprazdno aby zarovka trvale svitila pri 24V na vystupu. Odectene otacky by pak byly jmenovite a regulace by pak uz jen regulovala proud dle zateze.
V pripade, ze bych nedocilil pozadovaneho max proudu, musel bych zmirnit naroky na pozadovany vykon.
Nejjednodušší ošálení bude se zmiňovaným laboratorním zdrojem, nebo s jakýmkoliv zdrojem ss napětí 12V a 24V (akumulátor s předřazenou pojistkou).
Zapojte dynamo dynamo jako s cizím buzením. Na budicí vinutí dejte pevně 24V.
Tím si ušetříte nepříjemné skákání napětí a odbuzování dynama.
Roztočte dynamo a zvyšujte otáčky až na kotvě dynama bude naprázdno tak 28V.
Zatěžování žárovkou při měření nedoporučuji, žárovka za studena má hodně malý odpor a to podstatně ovlivní chování dynama.
Takže připněte ty dva zapůjčené reostaty v sérii vyjeté na plný odpor, tedy celkem 8 Ohm. Upravte otáčky tak, aby jimi tekly tak 3A a na kotvě bylo těch 24V. Postupně snižujte jeden reostat tak, abyste se dostal k proudu zátěží 5A (jeden reostat skoro úplně sjetý, druhý zůstává stále naplno) a při tom budete muset s otáčkami mírně přidávat pod kotel. Až se dostanete na 5A (rezerva pro budicí vinutí) při 24V (120W) poznamenejte si dobře ony otáčky a zkuste odpory připínat a odepínat. Při tom si zjistěte, jak se dynamo chová při skokové zátěži. Jestli je to O.K., tak místo těch odporů zkuste onu žárovku připínat a odepínat. To už bude pro dynamo horší práce.
Celé tohle ověření si můžete zkusit i pro 12V, což bude daleko obtížnější a nestabilnější měření.
Počáteční napětí 14V, počáteční odpor 2 Ohmy (oba reostaty paralelně) počáteční proud 6A a zatěžovat do 10A t.j. 1,2 Ohmu - oba reostaty souběžně snižovat ani ne do poloviny dráhy.
Možná se vám to ani při 6A nedokáže ani při vyšších otáčkách dostat na 12V, určitě to bude hodně měkký zdroj (nejste kolem toho kolena) a při zkoušce skokového připojení zátěže tam mohou nastat velké výkyvy napětí na kotvě.
No a tímhle jste zjistil minimální potřebné otáčky pro pro 24V a pro 12V při potřebné zátěži.
Přepojte budicí vinutí paralelně ke kotvě a zkuste to samé ověření pro derivační dynamo.
Tady už bude důležité sledovat, jaké je vlastně napětí dynama bez zátěže při oněch experimentálně zjištěných otáčkách.
Zkuste rozběh dynama bez zátěže a skokové připnutí zátěže na oněch otáčkách, zkuste i rozběh s připojenou zátěží. Zátěž jak odpory, tak žárovky. Sledujte, co dělá napětí na dynamu po odlehčení a jestli se samo nabudí a jestli nepřeskakuje při připojení zátěže na falešný pracovní bod.
Teď se dostáváme k tomu, zda je dobré měřit charakteristik
u naprázdno.
Otáčky dynama odvozené od vodního kola nebudou konstantní, proto musí být vyšší než jsou tyhle zjištěné - ty jsou minimální. Tak máte nějakou rezervu na regulaci napětí.
A jaká je ta rezerva, jaký bude možný rozsah regulování napětí a jak velký bude potřeba onen regulační reostat v buzení zjistíte jen a nejrychleji té charakteristik
y naprázdno při vyšších zvolených otáčkách. A když ten reostat buzení bude vyřazený a otáčky dynama minimální tak budete mít zaručen výkon i jmenovité napětí pro žárovky.
Ale spíš to vše pro vás je dobré vodítko a nebudete vykulený, že:
- od nějakého většího odporu reostatu v buzení dynamo ztratí napětí
- pokud se nepohybujete kolem kolena budicí charakteristik
y je dynamo hodně měkký zdroj a vyskočí mu hodně napětí naprázdno
- je lepší provoz dynama na vyšší napětí - nejlépe na konstrukční jmenovité napětí
- při přetížení dynama se skokem dostanete na falešný pracovní bod a pohybujete se s proudy a napětími po spodní části zatěžovací charakteristik
y
- polarita napětí z derivačního dynama je určena polaritou remanentního magnetizmu a při jeho přepólování si můžete zničit na polaritu citlivé spotřebiče
- napětí naprázdno derivačního dynama je přímo úměrné otáčkám, nezačíná od nuly, ale od remanentního napětí a vyjede z remanentního při postupném zvyšování otáček skokem při jistých otáčkách