Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici
| |-+  Plánování, úvahy, vysvětlení, pochopení principu, rozhodování o tom, co si přeji, potřebuji, chci ...
| | |-+  Jak zapojit rozběhový kondenzátor na jednofázový motor se čtyřmi vývody?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak zapojit rozběhový kondenzátor na jednofázový motor se čtyřmi vývody?  (Přečteno 34459 krát)
@li
« kdy: 26.04.2007, 22:55 »

jak zapojit rozběhový kondenzátor na jednofázový motor se čtyřmi vývody, ty vývody jsou všechny stejné barvy (bíle) a jaký kondenzátor použít ? díky
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Zdenek Hejčl
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 27.04.2007, 00:53 »

Milý hoste je to příliš málo informací, zkuste specifikovat z čeho je motor / pračka?/a štítkové údaje. Bez toho bohužel se nedobereme k rozumnému řešení pomoc.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Elektromontér EZ-M, O-E2/A. Východní Čechy
Výroba, montáž a servis vah. EU
@li
« Odpověď #2 kdy: 27.04.2007, 09:09 »

nevím z čeho je to motor, přinesl mi ho jeden známý že s tím potřebuje pomoct


Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
@li
« Odpověď #3 kdy: 27.04.2007, 09:24 »

ještě detail štítku
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
ing. Mašek
« Odpověď #4 kdy: 27.04.2007, 10:08 »

Podle patek motoru a pružin v nich se s velkou pravděpodobnos tí jedná o motor ze staré ždímačky (hodně staré). Pokud se nemýlím, kdysi jsem jako kluk u této ždímačky opracoval mechanickou část (brzdu, která byla napojena na páku spoučtěné motoru),  měl zřejmě tento motor pomocné rozběhové vedení. Pamatuju si, že bylo nutno spouštěcí páku sešlápnout až na doraz a teprve po rozběhu motoru ji bylo možno uvolnit na běžný provoz.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Novák
*
Offline Offline




« Odpověď #5 kdy: 27.04.2007, 10:09 »

Tak tenhle motor bych ja osobne zapojil akorat tak do recyklacniho procesu na nejblizsi obecni skladce  Mrknutí

Vzhledem k roku vyroby a celkovemu stavu motoru bych to povazoval za vcelku rozumne reseni...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #6 kdy: 27.04.2007, 10:13 »

Krásný muzeální kousek.
Je to motor z odstředivky prádla Perla.
Historicky je to výrobek ze soumraku období, kdy se pro socialistickou nedostupnost praček a ždímaček podomácku vyráběly ždímačky a pračky a tyto výrobky byly elektrikáři popisovány úslovím "pračka ještě teplá, žena však již studená".

Odstředivka  se spouštěla nožním spínačem (pákou). Páka byla třípolohová.
Když očísluji polohy odshora 0-1-2, tak
Poloha 2 (rozběh) na plné dočasné prošlápnutí v této poloze zapínala hlavní vinutí a zároveň "tlačítkem" připínala rozběhový kondenzátor. Jeho kapacitu si nepamatuji, ale podle výpočtu je to cca 100uF. Z polohy 2 se pomocí pružiny automaticky vracela páka do trvalé polohy 1 (běh).
Poloha 1 (běh) - zde bylo připojeno jen hlavní vinutí a páka zůstávala v této "labilní" poloze. Špičkou boty páka přes pružinu skočila do polohy 0, protože poloha 1 byla "labilní" poloha.
V poloze 0 (zastaveno, vypnuto) se uvolnilo lanko v bowdenovém vedení a spustila se pomocí vlastní pružiny pásová brzda, kterou je vidět na fotografii. Brzda byla v polohách 1 a 2 odbržděna.
Takže ohmmetrem změřené vinutí s menším odporem je rozběhové, které se zapojuje přes spínač na kondenzátor. Druhé vinutí je hlavní, uzel obou vinutí, který se připojuje na N je vidět na fotografii.
Než začnete experimentovat, změřte si izolační odpory, jestli to má ještě cenu se s motorem zabývat.
Motor nebyl určen pro trvalý běh rozběhové fáze a poměr výkon-objem není u něj nic moc. K automatickému rozběhu by dnes šlo použít proudové relé se snímáním proudu v hlavním vinutí, nastavené podle maximálního a trvalého proudu v tomto vinutí. 
V odstředivce byl motor uložen na 3 pružinách, jejichž torzo je vidět na ramenech, volnou hřídelí nahoru, brzdou dolů a tak by měl i pracovat.  Matice nahoře má levý závit.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #7 kdy: 27.04.2007, 10:26 »

P.S.
Dobrá rada - pokud je to do sekačky, tak prohlašte, že s tím už nelze nic dělat, že je to na vyhození a že v Mounfieldu vykoupí starou sekačku protihodnotou.
Pokud je to do muzea tvořivosti českých kutilů, tak vám i Vašemu známému fandím Úsměv
BTW, jakým způsobem jste vytáhnul do červena ty údaje na fotografii štítku motoru? Takové brýle by se mi mockrát hodily. Mrknutí
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
@li
« Odpověď #8 kdy: 27.04.2007, 10:45 »

P.S.
Dobrá rada - pokud je to do sekačky, tak prohlašte, že s tím už nelze nic dělat, že je to na vyhození a že v Mounfieldu vykoupí starou sekačku protihodnotou.
Pokud je to do muzea tvořivosti českých kutilů, tak vám i Vašemu známému fandím Úsměv
BTW, jakým způsobem jste vytáhnul do červena ty údaje na fotografii štítku motoru? Takové brýle by se mi mockrát hodily. Mrknutí
no jednoduše jsem si otevřel tu fotku v malování (start/programy/příslušenství/malování) lupou jsem zvětšil tu část se štítkem a jen jsem to obtáhl štětcem a to co nešlo přečíst na snímku jsem přečetl přímo na motoru  Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kamil Novák
OSVČ
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #9 kdy: 27.04.2007, 11:05 »

no jednoduše jsem si otevřel tu fotku v malování (start/programy/příslušenství/malování) lupou jsem zvětšil tu část se štítkem a jen jsem to obtáhl štětcem a to co nešlo přečíst na snímku jsem přečetl přímo na motoru  Úsměv

Gratuluji k pevné ruce !  Palec vzhůru
Ohledně motoru bych se přikláněl k názoru M.Nováka  Jsem v rozpacích
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revizní technik E2/A - specializace na přístroje a zařízení ve zdravotnictví.
působnost : zdravotnictví - celá ČR, ostatní revize - Královéhradeck ý, Pardubický a Liberecký kraj
@li
« Odpověď #10 kdy: 27.04.2007, 14:55 »

Gratuluji k pevné ruce !  Palec vzhůru
Pevnou ruku netřeba stačí to lupou maximálně zvětšit a pak to není problém, přesto díky
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
L. Vaněk
Neverifikovaný uživatel @3
**
Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 28.04.2007, 22:52 »

Tento motor od výrobce MEZ Židenice je skutečně ze ždímačky Perla. Původně měl jen tři vývody a tím byl  také určen směr otáčení. váš motor je tedy s největší pravděpodobnos tí převinutý, čtyři vývody umožňují zapojení pro oba směry otáčení. To, že mají stejnou barvu je ovšem tak trochu šlendrián. Tento motor má cívky hlavního  i pomocného vinutí stejně velké, o stejném kroku, ovšem pomocné vinutí má asi 1/4 průřezu hlavního vinutí, z čehož plyne, že  jeho činný odpor bude asi čtyřnásobný, než odpor hlavního vinutí. Pokud jde o to jak velký kondenzátor zapojit, tedy k tomuto motoru ŽÁDNÝ, neboť se jedná o motor s odporovou pomocnou fází, která je dimenzovaná jen na rozběh, nikoliv na trvalý chod. Pokud by byl zájem, mohu poslat schema zapojení s nožním spínačem.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #12 kdy: 01.05.2007, 22:09 »

Pane @li teď jsem si po příspěvku pana Vaňka všimnul, že tento motor je podle štítku klasicky pravotočivý, závit na hřídeli tedy bude opravdu klasický pravý a jde o jinou Perlu s odporovou rozběhovou fází a tudíž dejte přesně na radu pana Vaňka a ne na moji chybnou.
Vinutí s větším odporem je tudíž pomocné.

Já si totiž na tu levotočivost takové zvláštní bakelitové matice upevňujíci buben vzpomínám moc dobře, protože jsem jednou musel jako kluk ždímačku rozebrat i s bubnem, abych z hřídelky dostal nějaké zamotané ponožky a musel jsem se jít poradit do opravny, protože mi to nešlo a bál jsem se za to vzít, aby ten bakelit neprasknul.
Takže si myslím, že to co jsem popisoval já nebyla asi stejná Perla a asi ta maminčina byla modernější či starší a ještě nebo už s tím kondenzátorem, asi jak to tenkrát bývalo když převzal výrobu jiný socialistický podnik.  A je fakt, že jsem si při likvidaci ždímačky nevšimnul na štítku jméno výrobce MEZ Židenice, ani nevím že pod tímhle jménem existoval.
 V každém případě to nemění nic na tom, že to je exponát do muzea a rozhodně to není vhodný motor do sekačky, kam se používával a kde asi schopně zabíjel.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
@li
« Odpověď #13 kdy: 02.05.2007, 14:52 »

fotky jsou pryč  Smutek byly na edisku a už mi je asi smazli. Jinak všem díky za rady
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Lorenz
« Odpověď #14 kdy: 24.06.2007, 10:42 »

jak zapojit třífázový motor P=0,12kW na 230V, trvale připojený
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
CENDA2
« Odpověď #15 kdy: 04.07.2007, 07:33 »

Prosím o pomoc při zapojení motoru z automatické pračky. CHtěli jsme motor využít na brusku.nebo malou pilčičku na ličty pro kutilství a nevíme si rady jak motor zapojit.Jestli musí se zapojit s kondenzátorana nebo jestli poběží bez nich.CHtěli jsme využít otáček ze ždímaní pro řezání lišt při opravě chalupy.Děkuji .za odpověď.Zešťák je elektrikář ale živí se něčím jiným a tvrdí mi že to již nezná že musí mít plánek.Pokud by někdo dokázal poradit byl bych velmi rád. Děkuji za odpověď. Zdeněk
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Fojtík Jaroslav
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #16 kdy: 08.07.2007, 23:07 »

Ještě jsem viděl zajímavý nápad, jak roztočit 2f motor bez rozběhového kondenzátoru.

Použijte jediné vinutí, do motoru strčte rukou (klacíkem) aby se rotor otáčel a pak sepněte vypínač - na hlavní vinutí. Motor se již sám rozeběhne ve směru v jakém se rotor otáčí.

Viděl jsem, že takto někdo spouštěl cirkulárku. Na otestování motoru by to postačilo, pro vlastní použití už raději ne. Pokud se točit nebude, tak si šrot zaslouží.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
mara12
« Odpověď #17 kdy: 13.02.2008, 17:04 »

Jak zapojit motor ze ždímačky Perla?Nemáte někdo schéma? Typ motoru je GJP 2B4 - P1 výrobce MEZ Židenice.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] 2 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.065 sekund, 21 dotazů.