Ota Mach
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
 |
« kdy: 28.03.2025, 16:20 » |
|
Setkali s případem, nebo víte jak správně postupovat za situace, kdy v naši obci se parkují vozidla na vjezdech před domem mezi předzahrádkami?
Tyto plochy patří obci. Do budoucna uvažujeme nad plug in hybridem nebo elektromobilem a auto bychom chtěli dobíjet primárně doma. Dům bohužel nemá garáž, proto je možné dobíjení jen na vjezdu, který ovšem patří obci. Jde mi tedy o to zjistit, zda bude třeba povolení od stavebního úřadu k položení kabelu, který by vedl z domu na předzahrádku a k případnému sloupku na kterém by byl wallbox?
Samozřejmě vím, že budu potřebovat souhlas obce, respektive věcné břemeno s vedením kabelu, to ale nebude problém.
|
|
|
|
Martin Kurka

Offline

Projektant automatizace a strojů
|
 |
« Odpověď #1 kdy: 29.03.2025, 10:52 » |
|
Když si budete jist, na které straně auta máte dobíjecí zásuvku, možná vám bude stačit umístění na vašem plotě předzahrádky, resp,vyměnit jeden ze sloupků plotu jako nosič wallboxu či jen zásuvky. Ono v případě hybridu ve valné většině nepotřebujete ani wallbox, stačí bytelná venkovní jednofázová zásuvka s předřazeným chráničem typu B a v autě mít "opuchlý kabel s cestovní nabíječkou" což je snad vždy příslušenství k autu. Záleží na rozvaze, jaký je mezní proud palubní nabíječky, jaká je kapacita baterie v autě, a kolik kilometrů denně jezdíte. Z toho vám vyjde proud potřebný na 8 hodinové dobití baterie. V případě čistokrevného elektroauta a krátkých denních tras nemusíte nikdy dobíjet baterku do plna, ale udržovat ji někde na pro životnost optimálním rozmezí mezi minimem a maximem kapacity. A jen jednou za čas ji dotáhnout do maxima aby se srovnaly články. Pročtěte si fóra o elektromobilit ě, dobrých rad je tam hodně. U hybridu, který má baterku malou se dobíjí většinou vždy do plna.
Například znám majitele Tesly, který dobíjí doma výhradně z "běžné" zásuvky 230V palubní nabíječkou Tesly. Jezdí denně krátké trasy cca do 50km/den a občas dobíjí déle než 8 hodin. Ale je to druhé auto v rodině.
V případě čistokrevného elektroauta se dělá poměrně dost druhů velmi malých wallboxů ve venkovním (např nerezovém) provedení s odnímatelným kabelem.
A Wallboxový kabel mezi autem a wallboxem může být třeba 6m dlouhý, ale nesmí přes něj nikdo chodit či přejíždět a je pro jeho životnost ideální, když se neválí po zemi. Ale čím je kratší, tím lépe. Ale na veřejném prostranství pozor na hravé pejsky...
V každém případě jak typ wallboxu, tak jeho umístění je dobré dělat na míru konkrétnímu elektroautu. A volba umístění platí i pro garáž.
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
|
|
|
|
František Šohajda

Offline
RT E2-A
|
 |
« Odpověď #5 kdy: 29.03.2025, 15:37 » |
|
No, tak to jsem nevěděl  Třeba viz příloha...Má to vestavěné...
|
RT -EZ - elektroinstala ce domovní, specializace na zdravotnické rozvody... revize ve zdravotnictví ...už 40 let....
|
|
|
Viktor Klemon

Offline
|
 |
« Odpověď #6 kdy: 31.03.2025, 08:28 » |
|
Namiesto Wallboxu je výhodnejšie inštalovať zásuvku 1653 ( päťkolík, 16 A) z vostavanou 230 V zásuvkou. Tak pripojíte akékoľvek vozidlo v budúcnosti. Ak chcete chrániť pred cudzím odberom, tak do skrinky so zámkom. Zapojiť cez chránič typ A. Kábel vám nikto neukradne, je zamknutý na strane vozidla. Väčšia amperáž je zbytočná, väčšina nových vozidiel má DC len 11 kW, takže 16A stačí. Kábel je vhodnejší 5x4mm, kvôli stratám a otepleniu. Urobil by som aj prípravu na blokovanie na NT, oplatí sa. Podľa dispozície by mohla stačiť na hranici pozemku alebo budove, a to je jednoduché, budova alebo pozemok je váš.. Nabíjací kábel s vstavaným obvodom riadenia nabíjania, teda vlastne prenosný wallbox si potom vozíte so sebou. A existujú aj káble bez nepohodlnej krabice, kde je všetko vostavané v konektore na strane vozidla, resp. ak má aj prúdový chránič tak ten je v konektore u zásuvky. Viď sortiment METRON , dĺžku vám dodajú akúkoľvek podľa objednávky do 25 m. Majú aj variantu s reguláciou výkonu podľa nameraného prúdu na vstupe budovy, s bezdrôtovým prenosom. Ak nevychádza vzdialenosť od budovy, pozemku alebo by šiel kábel cez chodník, šlo by predísť administratívn ym ťahaniciam, umiestnením, presunutím elektromerovéh o rozvádzača - stĺpika u vjazdu, proti tomu nie je možné nič namietať. A máte kam umiestniť a priípojiť nabíjaciu zásuvku.
Oficiálne povolenie by možno na ohlášku bolo možné, ale pri terajšej kampani proti elektromobilom a závisti susedov by to mohla byť vcelku komplikovaná vec.
|
|
|
|
Martin Kurka

Offline

Projektant automatizace a strojů
|
 |
« Odpověď #7 kdy: 03.04.2025, 21:54 » |
|
A existujú aj káble bez nepohodlnej krabice, kde je všetko vostavané v konektore na strane vozidla, resp. ak má aj prúdový chránič tak ten je v konektore u zásuvky.
Když víte, co vše máte ve wallboxu tak víte, že nabíjecí kabely s wallboxovou elektronikou integrované v zásuvce musí být ošizené a o plných AC a DC ochranách se vám může jen zdát. A stejně musíte v autě vozit Menenkes kabel, není součástí veřejných nabíječek. Když vám tento jednoduchý kabel ukradnou, nebo poškodí, je to levnější než kabel s vestavěnou elektronikou. Nemluvě o tom že vytažení 3x16A nebo 3x32A průmyslové vidlice a¨z průmyslové zásuvky pod plnou zátěží nepřispěje životnosti vidlice ani zásuvky, kdežto u Menenkes jak sáhnete na pojistku vidlice, hned stykač wallboxu odpíná a vytahujete vidlice bezproudově. Navíc wallboxy dobře spolupracují s odběrem domu, takže nevyrazíte hlavní jistič u elektroměru, spolupracují se solárními měniči, umí (pokud to umí auto) reverzní čerpání energie z baterky auta, mají třeba RFID blokování odběru neoprávněnou osobou apod. A většinou umí stavy domácí elektoinstalac e přenést bezdrátově a podle situace měnit nabíjecí proud, nabíjet při nízkém tarifu nebo i jednoduše časovým plánem atd. Pouhá průmyslová zásuvka se zdá být laciná na pořízení, ale pro opravdu rozumné nabíjení auta ji musíte předřadit tolik přístrojů, že jejich instalace a cena zaplatí několik wallboxů. Takže domácí wallbox pro elektroauto není předražený nesmysl, pokud se nepídíte po designových kouscích.
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
|
Martin Kurka

Offline

Projektant automatizace a strojů
|
 |
« Odpověď #9 kdy: 05.04.2025, 23:26 » |
|
Odnímatelný dobíjecí kabel má dvě koncovky, jejich zajišťovací zobáčky jsou opatřeny spínačem detekujícím překlenutím rezistoru snahu o vysunutí kabelu. Dále je v jedné koncovce další sériový rezistor, jehož velikost říká wallboxu, jaký má kabel průřez, aby nedošlo k přetížení kabelu. O tom jaký proud umí palubní nabíječka auta rozhoduje elektronika auta buďto digitální komunikací, nebo impedancí dalšího signalizačního rezistoru v autě. A wallboxova elektronika vyhodnotí obě informace a pošle nejvyšší možný AC proud. Teda neřídí jeho velikost sama, ale na dálku jej reguluje pomocí elektroniky v palubní nabíječce auta pomocí PWM modulace nabíjecího proudu za palubním usměrňovačem. Ve wallboxu je jen stykač pro zapnutí AC do auta (musí spínat i N). Plus jsou zde ochrany proti zemnímu proudu, klasické jištění proti nadproudu (pojistkami, aby vypnulo jištění i DC složku poruchového proudu), a ochrana proti DC složce proudu a tyto ochrany v případě poruchy nedovolí stykač zapnout. Dále většinou wallbox umí měřit i velikost AC proudu a velikost AC i DC složky unikajícího proudu do kostry auta. A v neposlední řadě často umí nějak komunikovat rádiem s mobilní sítí a se solárním měničem a s externími proudovými transformátory u elektroměru objektu.
Takže nabíjecí kabel je jen vícežilový kabel. Po silných žilách jde jednofázová, dvoufázová nebo trojfázová AC silová energie (včetně N a PE pólu), po slabých žilách jde 12V DC z auta, jdou po nich impedance rezistorů a případná digitální komunikace CAN protokolem.
Pak existují nabíjecí kabely s "opuchlým" kabelem, a jednofázovou nebo průmyslovou trojfázovou vidlicí. V té opuchlosti je v podstatě malý wallbox. Kontaktní vypínací prvek, elektronika řízení proudu pro palubní nabíječku auta a základní ochrany. A existují i mini provedení této opuclosti, kde onen wallbox je vestavěn přímo v jedné z vidlic. Sami uznáte, že čtyřpólový vypínací kontaktní prvek vestavěný do vidlice má asi naprosto jinou výdrž než standardní prvek ve skříče wallboxu a že prostě něco se musí z prostorových důvodů ošidit a pak se počítá třeba s tím, že drahý B nebo B+ chránič je součástí domovní elektroinstala ce. A pokud tam není vše funguje do prvního průšvihu, ten nastává většinou v zimě (sníh s deštěm a slaná břečka na a pod autem) nebo v parném létě (sluníčko pere na onu miniaturní vidlici).
Mimochodem, slaboproudá komunikace má potenciály proti PE vodiči a ten je spojený s kostrou auta. Takže, nemáte-li v místě připojení PE potenciál proti zemi vyrovnaný a ještě ke všemu je třeba bez chrániče, pak napojování nabíjecího kabelu ve venkovním prostředí je i velmi nebezpečné a když chránič je tak bude velmi nepříjemné.
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
Ota Mach
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
 |
« Odpověď #10 kdy: 10.04.2025, 20:54 » |
|
 všem za odpovědi. Je to u nás přesně jak píše Viktor, mezi předzahrádkou a domem vede chodník, proto to nejjednodušší umístění na fasádě nepřipadá v úvahu. Každopádně varianta přemístění rozvaděče je zajímavá. Zkusím od stavebního úřadu zjistit co budou všechno vyžadovat a kdyby to bylo hodně kompilované, určitě by tohle řešení asi stálo za to. Co se týká technického řešení,zatím opravdu úplně nevím, zásuvka 1653 zní jako fajn řešení, obzvlášť proto, že primárně zvažuju zatím plug in hybrid, ale pro wallbox hraje zase možnost RFID karet, aplikace a přeci jen asi vyšší bezpečnost...
|
|
|
|
František Šohajda

Offline
RT E2-A
|
 |
« Odpověď #11 kdy: 11.04.2025, 08:16 » |
|
Samozřejmě vím, že budu potřebovat souhlas obce, respektive věcné břemeno s vedením kabelu, to ale nebude problém. K tomu určitě i projekt se skutečným zaměřením položeného kabelu!Tak jako všechno na veřejmén prostranství. Projektant by se měl v tom vyznat. 
|
RT -EZ - elektroinstala ce domovní, specializace na zdravotnické rozvody... revize ve zdravotnictví ...už 40 let....
|
|
|